Tävlingsnivå/träningsnivå

svea

Trådstartare
Man kan tycka vad man vill om tävling, men om man tittar på dressyrprogrammen så tycker i alla fall jag att de är genomtänkt upplagda för att ge hästen en bra utbildningsgång.

Nu är min lilla fråga - hur förhåller ni som hänger på det är forumet till denna utbildningsgång? Sneglar ni över huvud taget på dressyrprogrammen som vägledning? Använder ni dem praktiskt, t ex rider igenom dem som utbildningskontroll ibland?

Hur mycket skiljer det i nivå mellan de våraste rörelserna ni tränar, och de program som ni skulle kunna utföra utan problem (programmen kan man bl a se på www.stallbacken.com )?

Som exempel så var min gamla fjording väldigt "ojämn". Han gjorde en hel del av det samlade arbetet riktigt bra (t ex piff och puff) men föll lätt på framdelen i arbets- och mellangångarter och var aldrig tillräckligt kvick elerl koordinerad för att fixa det där med byten. Han var en typisk "nånstans mellan lätt B och GP"-häst.

Min nuvarande förstahäst är mer jämn, med lite finslipning av övergångarna skulle jag vilja påstå att han är en rätt stadig MB-häst, på god väg mot MA, med nästa nivås rörelser såsom piaff och passage påbörjade. Men det är först i år han börjar "komma ikapp sig" med programmen - han har inte fixat den förvända galoppen eller för mycket filande med övergångar mentalt.

Påläggskalven är bara riden ett halvår, han är en riktig Podhajsky-bebis. Volt och volt och volt och så lite rakt fram när det funkar på böjda spår. Skänkelvikningarna och öppnan finns där, mellantraven är på gång. Med honom kommer tävlingsprogrammen att vara rättesnöre, vi ska väl asa oss ut på lite tävlingar är det tänkt.

Sv: Tävlingsnivå/träningsnivå

Ähum:angel: Tror tyvärr inte att det är hästen i mitt fall som sätter gränserna för vilken nivå vi befinner oss på. Det är snarare mina egna begränsningar. Hästen har före AR-livet startat MSV B dock utan resultat och då med en annan ryttare. Nu är kraven annorlunda på form osv så vi befinner oss där kanske, på träning alltså - inte tävling. Måste kolla upp ordentligt först vilka krav som finns i varje klass, om jag orkar:angel:.

Ähum:angel: Tror tyvärr inte att det är hästen i mitt fall som sätter gränserna för vilken nivå vi befinner oss på. Det är snarare mina egna begränsningar. Hästen har före AR-livet startat MSV B dock utan resultat och då med en annan ryttare. Nu är kraven annorlunda på form osv så vi befinner oss där kanske, på träning alltså - inte tävling. Måste kolla upp ordentligt först vilka krav som finns i varje klass, om jag orkar:angel:.

Varför skulle du inte orka:confused: Du föreslår andra att gå AR-kurser för att få mer kunskaper då ska väl du kunna orka studera alternativ du också och se om det kan ge dej något:idea: Eller din häst:cool:

Nej för mig är tävlingsdressyren inget riktmärke alls. Ett travprogram för MSV är nog en ungefärlig nivå formmässigt (med undantag för ökningarna) och när det gäller galopprogram skulle vi inte ens göra ett godkänt L:C program. Formen i galopp är inte befäst. I de bästa stunderna är galoppen rund och bärande (och det blir kortare bitar än så länge) i de sämre stunderna är galoppen framtung och lång.
Jag tränar helt efter hästen och tar allt i den ordning som passar oss. Det viktiga för mig är att jag har en frisk och stark häst som utvecklar sin bärande muskulatur och rör sig i balans, samtidigt som vi har roligt tillsammans. Om det går sakta gör det ingenting alls. Min häst är tung och kraftig och byggd lite i framvikt. Hon har inte alls optimal ridhästkropp och måste få byggas upp sakta men säkert.
Tävlingsdressyren har jag inget intresse av alls. (inte nu längre) Jag tävlade en del under 80 och 90 talet men känner inte att det skulle ge oss någonting positivt att blanda in den.

Visst är det så.

Har man heller ingen fantasi kan man rida delar ur olika programm.
Öppna fanns förr på medellinjen- nyttig övning.

Även att bara rida raka uppridningar där.

Biggan.
Gör som man gör med unghästar för styrka.
Gör 1000 fattningar bara

Det var sent och jag var förkyld när jag skrev detta. Hade inget med ointresse att göra. Dock framgick inte det av mitt inlägg.

Jag har varit i den "vanliga" dressyrsvängen i många många år. Jag vet vad det innebär att rida enligt den principen, hade bara inte koll på vilka övningar varje tävlingsklass innehåller. Jag hade större koll förut men har tappat det intresset. Jag kom inte särskilt långt enligt den principen heller då jag fick spänningar i kroppen när jag red, kände av en gnagande prestationsångest (vet inte varför den bara fanns där), tappade lusten för träning och red mycket i skogen. Nu rider jag utan spänningar och utvecklas med glädje hela tiden. Dock följer jag inte utbildningstrappan enligt TR. Jag gör galoppombyten men inga skritt-, trav- och galoppökningar. Känner inte att det är viktigt ännu heller förrän vi är balanserade och starka nog att nå ökat tempo. Men det kommer nog också vad det lider. :)

Tillägg: Min häst har tävlat på MSVB-nivå med annan ryttare för några år sedan. Hon har utbildning för det men kvalitén känns inte optimal så vi jobbar nu från grunden med AR.

Senast ändrad:

Jag tränar helt efter hästen och tar allt i den ordning som passar oss. Det viktiga för mig är att jag har en frisk och stark häst som utvecklar sin bärande muskulatur och rör sig i balans, samtidigt som vi har roligt tillsammans. Om det går sakta gör det ingenting alls.

Du skriver så bra. Jag håller med om detta till fullo. Dock tror jag att våra hästar är olika. Min är en arab och hon är inte särskilt framtung och hon galopperar så fint. Dock är det jobbigt med den form vi jobbar i nu, när galoppen rund och bärande så vi tar den i korta omgångar.

Min häst har snarare problem med ett kort och struttigt steg (ett arv från förr) så vi jobbar därför mycket med takt och tempoväxlingar för att får variation och därmed styrka bakifrån. Och självklart arbetar vi massor med skolor för styrka och bärighet.

Senast ändrad:

Ok, nej då förstår jag ang inte orkar :idea:

Ang arab så måste den vara väldigt fin om den tävlat msvb :bow:, det är väl inte alltför vanligt med araber som når så långt? De har ju som sagt genom arv den där svårigheten att arbeta genom hela kroppen och inte bara med benen :o

Näej, det har inte enbart med rasen att göra. De flesta araber når MSV om ryttaren har kunskap och vilja. Det trista för många arab-ryttare är att hästarna inte bedöms utefter deras förutsättningar utan efter halvblodsrörelser, vilken bara vissa har kommit i närheten av. Dels därför kommer inte araberna så långt, dels är en del arabryttare inte tävlingsinriktade. Eller så tävlar de western, hoppning, distans eller annat. Men jag tror det är ett antal som kommit en bit på ponnysidan där konkurrensen är annorlunda mot på storhästsidan. Det finns ett antal araber ute på tävlingsbanorna, och det går galant för vissa! (Märks det att detta är mitt favvo-ämne, araber? :love::love:) Men visst, pga korsets vinkling så har araberna svårare att sänka skanken än t ex iberiska hästar men det betyder ju att de behöver tränas för att kunna samla sig och arbeta bakifrån desto mer.

Och ja, min häst gillas av en del halvblodsmänniskor (om man kan kategorisera folk så, men du fattar nog ;)) mycket pga hennes kraftiga byggnad och så har hon inget "dishat" huvud. :) Så hon gillas av icke-arabfolk medans vissa arabfolk tycker att hon är en dålig arab-"produkt", hon kommer liksom bland de sista på sportcupsutställningarna... Hon är dock vackraste hästen i världen för mig och det vet hon.

Dessa bilder förklarar nog:
W1-1.jpg

W2.jpg

Bilderna ovan är från i augusti i år. Jag håller i repet själv så bilderna blir därefter...
W3.jpg

Denna bilden är ett år gammal och tagen innan jag började med AR.

Alla bilder är tagna på sommaren, därav magens rondör. :smirk:

Här kan ju exteriören påverka.
Lite raka bakben o brant bog.

Annars mer halvblodstyp.

Japp, vad gäller trådens ämne så tror jag att vi skulle få högre poäng nu än förr på en dressyrtävling vid samma klass. Hästen arbetar nämligen mer självbärande och trampar under sig mer och "struttar" betydligt mindre. Hon vilar på varje steg och följer min takt som jag ger henne riktigt bra! Men vid ökningar skulle vi få usla poäng, för de skulle hamna på bogarna och det kan knappast främjas. :crazy:

Va tjusig hon var på den första bilden :love: Ser så pigg och fräsch ut :)

Men ökningarna blir ju bättre med träning, om den dessutom klarar av att hålla en bättre takt nu:bow:

Precis, och det kommer vi att träna på när vi är mogna. Behöver jobba på mer grundläggande övningar först. Och framför allt jobbar vi för glädje, samspel och harmoni vilket vi kommer nära då förutsättningarna finns (energi, ork och fokus från min sida).

Nej, inte så mycket arab som de kan vara:p

Jag rider en häst som en del tror är arab, men det beror på huvudet som i profil ser ut som arabhuvud:idea: Litet o med lite arabstuk. Framifrån dock mkt bredare än araber brukar vara.

Ja man får ju känna efter vad just min häst behöver. Man tar det i den ordning som passar hästen bäst.

Nä jag skiter nog i själva utbildningsgången. Jag är uppriktigt skitless på knepiga rättesnören som fasiken inet alls är ämnade för min typ av häst eller det jag söker i ridningen, jag börjar landa i att lita på känslan och framförallt inrikta mej på glädjen i skolandet.

Har därför till och med nosat på trampet & mot passagen i traven senaste tiden - trots att vi knappt kan skilja på vänster och höger galopp. Jag fattar att folk tycker det är jättemysko men då får de väl tycka det då! :p
Han hade nog kunnat piaffera riktigt bra redan idag men jag är ju som ganska omständig av mej så så donar på i mellanlägena och med övergångar, rakriktningen, sviktigheten i dem. Piaffen kommer ju vara mumma att RIDA den dagen jag känner mej nöjd med det andra :)...och vad gäller passage så är det ju liksom hans glädje-ämne tror jag, det finns nog ingen rörelse som en sådan personlighet kommer bättre till sin rätt i - än just passage....

Har väl dock haft som rättesnöre att i alla fall skritt & travskolorna ska vara hyfsat befästa och bra innan tramparbetet. Och det är dom ju nu, fast med lördagens pass färskt i minnet så kan jag väl påstå att de blir ACK så mycket bättre med lite tramp & "passage"-tänk :love: (inte ur tävlingssynvinkel då, säkert, jag har aldrig riktigt förstått mej på de skolor som domarna verkar söka efter).

Det är faktiskt först nu jag ens kan tänka mej ett LC-program med min svarte kille. Vi skulle nog kunna reda upp även galoppen en bra dag, om än inte med hedern i behåll kanske :rofl:
Han är riden 2 år och vi har nog till viss del jäkligt bra koll på vissa "svårare" (LA) rörelser - bakdelsvändningarna till exempel, skänkelvikningarna är också alldeles OK, även skolorna då - och de få gånger jag ens provat länga på traven så ÄR det ju liksom inget problem (mellantrav). MEN galoppen :crazy: Jag avskyr galopp...det finns inget befäst alls i den ännu, inte ens vänster & höger kan vi skilja på, och ena sekunden är det ånglok som gäller och andra är det piruettgalopp. Kapaciteten fysiskt finns i alla fall hos hästen.

Å andra sidan så jämför jag med min gamle Bandit så är vi liksom på samma arbete jag & Flingus - och med honom tävlade jag ju upp till gamla LA:4 & nosade på FEI-programmen för ponny??? Äh jag fattar ingenting men har som sagt ej heller programmen som något rättesnöre.

Men jag kikar gärna på stallbacken.com för att öva lite program, eller prova på fiffiga linjer...går sedan ut o rider ett program och blir alldeles tok-nedstämd. Inte för att hästen inte lever upp till förväntningarna utan för att jag inte pallar att rida på det viset. Skadad av ungdomsåren som spenderades med prestationsångest på tävlingsbanorna, eller bara för autistisk i lynnet - det är nog hugget som stucket :smirk:

Senast ändrad:

Din arab har ju mindre arabutseende än "min" halvblodskille som är här på utbildning :angel:

11315736.jpg

11315737.jpg

(han har Phaeton x på mammas sida i tredje led, så det är nog därifrån det nätta huvudet kommer - pappa Davinci tror jag inte var någon arab-kille direakt :smirk: )

Det finns ju flera olika typer av araber. Jag har träffat såna som varit alldeles ljuvliga när det kommer till samlingen. Det är häftiga djur!

Det var en söt häst med rejäla arab-ganacher! Lämnar därmed ämnet i denna tråd då det är rätt OT. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka