Tävlingsnerver

simba_112

Trådstartare
Hur sjutton håller man sig lugn när det är dags att tävla (lydnad)?? Har vart iväg och tävlat några gånger och det blir mer eller mindre samma visa varje gång. Vi har nog kommit in i en ond cirkel. Jag blir så nervös att jag blir alldeles skakig och knäsvag, och har man då en hund som min, som känner av minsta lilla humörändring och är väldigt signalkänslig då får man en hund som helt plötsligt studsar som en gummiboll, biter tag i kopplet och rycker och drar, hör inte ett ord vad matte säger osv.. Jag förstår ju att problemet ligger i att jag blir så förbannat nervös, men vad gör man för att hålla sig lugn?!?
Tycker ju att det är sååå roligt att tävla (vilket är ganska konstigt om man kollar på våra resultat...:angel:)
Tacksam för alla tips!!

Sv: Tävlingsnerver

Ett tips är att läsa boken "Att lyckas på tävling" skriven av Niina Svartberg. Står mycket vettigt i den. :)

dom gånger jag gör något som gör mej sådär nervös brukar jag "tänka bort" tex tävlandet. lura hjärnan att "jag inte alls ska tävla, jag är bara där o miljöträna,r och nu e jag i ringen o nu ska vi träna lite på att gå fot" =P

då hålelr sej nervositeten i bakgrunden, och hinen rliksom aldrig bubbla upp till ytan =)

Tänk om det ändå vore så lätt, min hjärna fungerar tyvärr inte på det viset att jag bara kan koppla bort och låtsas att det inte alls är tävling. Då hade jag inte haft några problem. Den boken har jag faktiskt så man kanske ska försöka läsa den lite mer, har inte hunnit plöja igenom den helt än...

Vad är det du blir nervös för? Fundera kring det! Vad är det värsta som skulle kunna hända inne på lydnadsplanen?

Javan

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 734
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 982
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 075
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka