TÄvlingsluva???

Sv: TÄvlingsluva???

hej jag tror det. är inte jätte inne på dressyren men jag har för mig att jag sett någon. men dom är ju rätt hårda annars. kolla med din tränare eller förening. eller på srf :bump:

Nä, det är inte möjligt. Ska även dressyrhästar/ponnyer behöva springa runt med färgglada öron???

Kolla på tidningen ridsports hemsida.. Där är det någon ponnyryttare som tävlar EM men luva. så antagligen är det OK.

VAd tycker ni om detta?

KL

Det är väl inte tillåtet i Sverige vad jag vet. I Tyskland får du ju tex tävla med luva även i dressyren.

Jag tycker det är jättebra om det blir tillåtet i Sverige också. Jag skulle absolut kunna ha använding av en flughuva under sommartävlingarna, då min pålle är väldigt känslig mot insekter i öronen (vilket han säkerligen inte är ensam om).

Förstår inte vad som skulle kunna ses som negativt med detta..

Jag tycker det är jättebra om det blir tillåtet i Sverige också. Jag skulle absolut kunna ha använding av en flughuva under sommartävlingarna, då min pålle är väldigt känslig mot insekter i öronen (vilket han säkerligen inte är ensam om).

Förstår inte vad som skulle kunna ses som negativt med detta..

Nä håller med... Man kasnke kan ha lite mera diskreta luvor då i dressyren. såna som kanske har samma färg som hästen eller så.

Tycker att det skulle vara toppen att få ha

Ja eller hur! Kollade på bilder från EM dressyren för unga ryttare som precis reds. Där var det flera som hade luvor i samma färg som hästen, tyckte det såg diskret och bra ut. Inget man kan tycka störa domarna direkt!

Ja eller hur! Kollade på bilder från EM dressyren för unga ryttare som precis reds. Där var det flera som hade luvor i samma färg som hästen, tyckte det såg diskret och bra ut. Inget man kan tycka störa domarna direkt!

nää exakt.. okay om man kommer en med rosa eller limegrön kanske man ska tänka om men en direkt färg går ju bra

nää exakt.. okay om man kommer en med rosa eller limegrön kanske man ska tänka om men en direkt färg går ju bra

Men det ä väl ändå upp till ryttaren om man vill ha en limegrön mössa? Jag hade aldrig haft det utan hade helt klart haft en diskret färg, men ändå. Hade också tyckt att det varit lysande om luva hade blivit tillåtet! Men jag undrar om det är tillåtet på pisutdelning, Fleurie hade luva på prisutdelningen på Falsterbo, men de kan haft särskilt tillstånd från överdomaren.

Men det ä väl ändå upp till ryttaren om man vill ha en limegrön mössa? Jag hade aldrig haft det utan hade helt klart haft en diskret färg, men ändå. Hade också tyckt att det varit lysande om luva hade blivit tillåtet! Men jag undrar om det är tillåtet på pisutdelning, Fleurie hade luva på prisutdelningen på Falsterbo, men de kan haft särskilt tillstånd från överdomaren.

nää men jag menar i dressyren... man kasnke skulle ha en direkt färg tex samma som hästen eller så...

Att man kan proppa hästens öron fulla med ex. bomull utan att det syns...
Jag tror att en och annan skulle ta chansen om det var tillåtet med huva :crazy:

Tycker det är så synd med regler som kommit till för att någon har fuskat.
Förstår att man vill hindra fusk - men att förbjuda ex luvor för det... då kan man väl helt enkelt kontrollera om det finns bomull under istället.

tja grundtanken med dressyr är väl att man ska visa upp en avspänd häst som är på ryttarens hjälper tror jag :angel:
en häst som blir spänd/mindre ridbar pga yttre omständigheter såsom ljud är inte hundra på hjälperna...

Att man kan proppa hästens öron fulla med ex. bomull utan att det syns...
Jag tror att en och annan skulle ta chansen om det var tillåtet med huva :crazy:

Ja, men då får jag överdomare/tävlingsledare ha lika bra koll på bomullen som på bettkontrollen! Det är ju teorin lika lätt att fuska med vilket bett man rider på eftersom det inte heller syns. Även en välriden häst kan bli mycket störd av insekter kring öronen. Man kanske hade kunnat tillåta enbart vid utetävlingar?

nää men jag menar i dressyren... man kasnke skulle ha en direkt färg tex samma som hästen eller så...

Jag förstår vad du menar och man skulle kanske skrivit in i TR att färgen måste vara diskret. I vilket fall hoppas jag på en TR-ändring, så att det blir tollåtet!

är det någon som har kollat i TR om det är förbjudet eller så ?

Liknande trådar

Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
688
Senast: Amanda_F
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: MJLee
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sverige måste bryta med gamla mönster och våga förändra, skriver Ridsports webbchef Lina Nydahl – och påpekar att såväl Danmark som...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka