Tävlingsklubbar stoppas

Jeps

Trådstartare
Vad tycker ni om förslaget om att man en klubb ska ha anordnat minst en regional tävling de senaste två åren för att få ställa ut licenser? Lokala licenser ska alla klubbar få ställa ut.
Jag tycker det är superbra! Äntligen tas det tag i den här frågan. Många ryttare som inte orkar (?) vara med och jobba för att få till stånd tävlingar går över till klubbar som inte har egen annläggning så att de slipper jobba. Jag ser även i min egen klubb att ryttarna blir mindre och mindre benägna att hjälpa till, Om alla har den inställningen blir det inga tävlingar kvar att rida till slut.
Så skriv både ni som håller med och ni som tävlar för en tävlingsklubb.

Sv: Tävlingsklubbar stoppas

Låter finfint tycker jag!
Som "regionalryttare" så är jag utless på att det bara finns "en miljon" lokala tävlingar runt där jag bor!
Så allt som kan locka fram (eller tvinga...) klubbar att genomföra regionala i stället för lokala välkomnas av mig!

fast det kan ju vara så att visa inte KAN anordna regionala tävlingar..
kanske inte finns banor, hinder, o allt som ska fixas.
Tännk om maninte får nå många starter då..veterinären ska ju ändå betalas.
vi har genomfört en regional tävling (hopp) på vår klubb med endast 15-20 ekipage spridda över 4 klasser..
och då var en klass lagtävling där endast 1 lag kom till start då dom andra ansåg att de var för långt att åka (19 mil för de längsta) o vi hade inte ens lag i den serien men ingen ville anordna lagtävlingen så vi tog på oss den i hopp om att få fler starter..men icke.

fast jag tycker d e en bra tanke ändå för ja vill ha flera regionala... eftersom ja precis kommit upp på 120 o 110 på lokalt e såå tråkigt.

men man måste ju tänka på dom klubbar som inte kan anordna regionala tävlingar pg av platsbrist eller utrsutning etc, och även om du måste gå till en klubb som anordnar regionala tävlingar så e de inget som stappar en från att inte vara mäs att hjälpa till på dom heller, deom människorna kommer på mångder med ursäkter varje gång oxå, så det är ingen lösning desutom så blir det kankse så att det blir samma klubbar hela tiden som anordnar reionalt och uppåt för det är dom som har folk till det, små klubbarna miste ju många som tävlar på regional nivå som redan har få medlemmar.

nä vill häldre se ett förslag om ngn typ av ersättning av arrangemang av regionala tävlingar och uppåt och även vid lagtävlingar för arrangören, många backar i dag för att man är rädd att det inte skall gå i hopp, vi hade för ngn vecka sen en visserligen Lokal dressyr tävling men vi var nära på att få stryka halva start fältet för att vi inte fick tag på domare, en klubb här i näheten fick ställa in pg av det, så vi fick ta en dommare från skåne och det var inte billigt.

sen e det ont om lokala tävlingar här omkring mest regionala, så olika det kan vara i olika delar av vårt av långa land.

sen har vårat förbund gjort så för att starta i en lagtävling måste du under samma år anordna en likvärdig tävling, tex om du är med i DIV II som är Lokal här måste du ha en lokal tävling i resp diseplin, det är bra därimot tycker jag.

ngn mer som har ngt att tilläga eller ergumentera i mot??

Det är ingen ursäkt att den egna klubben inte kan ordna regionala tävlingar på grund av anläggningen. Det är nämligen tillåtet att två eller flera klubbar går samman och gemensamt anordnar en tävling. I Malmö regionen har 4 klubbar gått samman och anordnar tävling. Mindre jobb per klubb.

FT_ryttare skrev:
vi har genomfört en regional tävling (hopp) på vår klubb med endast 15-20 ekipage spridda över 4 klasser..
och då var en klass lagtävling där endast 1 lag kom till start då dom andra ansåg att de var för långt att åka (19 mil för de längsta) o vi hade inte ens lag i den serien men ingen ville anordna lagtävlingen så vi tog på oss den i hopp om att få fler starter..men icke.

.

Då kanske man ska fundera på VARFÖR det blev så dåligt med starter.... Var det fel klasser, krockade tävlingen med en annan liknande i närheten, dum helg i övrigt, utomhus i november, dåliga premier, dåligt underlag osv? Bra premier tex, drar ofta folk, liksom ett gott rykte som tävlingsarrangör.

Vad jag förstår så kom motionen från smålandsdistriktet där 45% av klubbarna är klubbar utan egen anlägging men med många aktiva tävlingsryttare. Jag har också hört rykten om en klubb i vårt distrikt där ryttarna är missnöjda med stödet (?) från klubben och pratar om en tävlingsklubb. Det är det jag är rädd för, att man istället för att försöka lösa problem bryter sig ut och startar en egen klubb och då finns det inga kvar att ordna tävlingar i ursprungsklubben.
Vi har haft sådana klubbar förut och de har försökt ordna tävlingar på andras anläggingar. Förra året hjälpte vi en sådan klubb att genomföra deras tävling, det var mest våra medlemmar som jobbade. I år så ville de ha hjälp igen eftersom anläggingen de brukar hyra var upptagen, men då vi hade egna tävlingar helgen efter erbjöd vi dem att hyra vår anläggning för en billig penning. Då visar de sig att de inte har folk att genomföra tävlingen så den blir inställd!
Det är detta som är faran med många småklubbar.

Vill man så kan man, men det är lite jobb. Man kan ta ett eget exempel. Vi har inget ridhus, vi hr ingen vettig framtridning till terräng, vår framridningsbana till dressyr och hopp är egentligen för små.Vår gräsbana är jättekänslig för vädrets makter. Vi är 70 medl och då kan man räkna ut hur mycket pengar det finns i en så liten klubb till material....= låna av andra klubbar :) I midsomras fick vi förtroendet att ordna bla JSM i fälttävlan vad gör man för att slippa neka starter med 4 klasser häst+2 (=3) klasser ponny =7klasser, jo man hyr in sig på 2 närliggande anläggningar och kör dressyr och hoppning paralellt på 2 anläggningar (sörmons ridklubb och Lilleruds lantbruksskola) kvällen innan de högre klasserna börjar. Man har en 3:e anlläggning(Grums ridklubb) stand by om banorna skulle gå åt pipan. Man kan då förbereda de egna banorna för resterande 4 klasser(de högre) som drar igång dagen efter. OK att det är lite jobb, men i Värmland är vi duktiga på att hjälpas åt mellan klubbarna. Min MC hade hastighetsrekord mellan klubbarna och det sg nog rätt kul ut när vår tävlingsledare Magnus med bägge armarna i gips iförd min fälttävlanshjälm (för liten) satt bakpå när vi for mellan klubbarna:rofl:Bristande framridning får man kompensera så gott man kan i tidplaner och vad gäller vår framridning till terräng så har vi lagt in en distans (FasA) före Terrängen (FasD) för att man på ett trevligt sätt skall kunna veva igång sin häst. :D
Angående bristande antal starter så tror jag att om man ställer in så får man inga starter så man bör göra konsekvent som ni sagt tidigare, kör tävlingarna även om det är en liten förlust, pruta med domarna och banbyggarna och förklara läget. Veterinären kan man ju tyvärr inte pruta med men man borde starta lobbyverksamhet med djurskyddsmyndigheten angående avgifterna :mad:
Vår hösttävling var vi tvugna att plocka bort alla som kom utomsocknes för vi hade för många starter och skulle ha DM så jag bävar inför våren om de törs komma eller tror att det blir så igen.... Vi ska aldrig mer ha en endags.....åtminstone inte med så många klasser (4 ponny +häst=8klasser fälttävlan tar tid...)
Kämpa på :D

Härligt med entusiaster! :bow: :bow:
Det borde finnas fler som ni så skulle det här inte vara något problem.

Jag tycker grundprincipen är ok, dvs att klubbar som jobbar och anordnar tävlingar skall "prioriteras" före enbart tävlingsklubbar. :)

Men... det är inte så himla lätt att börja arrangera regionala tävlingar (med tillhörande högre kostnader än lokala). Det är inte automatiskt så att man får jättemånga anmälningar även om man har hyfsade förutsättningar i t ex framridningsmöjligheter, hinderpark osv. Ligger klubben i utkanten av ett distrikt, alltså gränsar till något annat distrikt, finns det idag ingen samplanering av tävlingsterminerna över distriktsgränserna. Det kan alltså bli så att den tävling man planerar för krockar med en annan i granndistriktet.

Många klubbar kör ju traditionellt sina tävlingar varje år i princip samma datum (= helg) år efter år. Som tävlingsryttare planerar man kanske sin termin efter de kända tävlingarna och då tar det lite tid, kanske några år, innnan ryttarna "lärt sig" att det finns nya arrangörer vid den tidpunkten.
Många klubbar har säkert inte ekonomi nog att köra dessa "hundår" med regionala tävlingar som går back rent ekonomiskt och avstår då hellre eller anordnar en lokal tävling (med lägre omkostnader) i stället.

tror att de var i sept.
och vi hade tom ordnat sponsorer som skänkt täcke`, schabrak av BRA kvalitet o premier , rätt höga om jag minns rätt.
banan var bra, framridning på 20x60 bana ,krockade inte med nån tävling eftersom ingen vill ha lagomg. så vi tog den pga att vi skulle få starter-eftersom lagen skulle genomföra lagserien.. men icke.

men det kostar att hyra insig på andras anläggningaar och har man bara 30 medlemmar ( de e inte mycket pengar om året) som vi har så blir det riktigt dyrt, specielt när man har manege och paddock men knappt ngn parkering att tillhanda hålla så vill man ju använda den, men vi är extremt begränsade till månaderna slutet av Maj, Juni, (Juli), mitten/slutet av Augusti undantagsfall oxå September, till att anordna tävlingar överhuvudtaget då vi kan ha parkering i en av hagarna, som vi har haft, men då får det absolut INTE regna veckan innan för då går det inte att gör så (ext leriga hagar), vi har anordnat en del regionala tävlingar med det var ett tagsen och mycket har förändrats sen dess här dels med medlemmar och utrymme, i dag har vi många gröna medlemmar till att anordna tävlingar även om man försöker få folk att ställa upp så e det inte så lätt när man väl är där.
i vårat disktigt så tar dom oss som exempel med våra 30 medlemmar försöker anordna tävlingar även om vi inte har förutsättningar för det, men vi försöker, det finns dom klubbar som klagar på förlite medlammar till att anornda tävlingar och då har dom över 150 st.
Sen e många klubbar runtomkring oss lite små grininga och inte vill låna ut sina anlägningar, då dom själva har kankse tävlingar samma helg eller så vill dom inte ha förmycket tävlingar på anläggningen etc.

Som jag sa i mitt tidigare inlägg så gär i GBG omr så är det mycket regionala men knappt några lokala tävlingar så det funkar inte att göra så överalt heller, man kan itne generalisera hela landet utifrån några distrikt

hoppas ni förstår mitt svammel

I distriktet där jag bor så brukar ibland klubbar hyra andra klubbars anläggning och ha tävlingar.
Borde funka på fler ställen tycker jag? Om inte de klubbar med bra anläggningar blir snikna och tar för mkt i hyra förstås.

För få anmälningar, ställ in tävlingen!
Som ryttare blir man visserligen irriterad, men samtidigt så får man ju förstå klubben som inte vill gå back på en tävling.

Jag tror att man binder ris till sin egen rygg om man i tex ett helt distrikt skiter i ryttare på en viss nivå. I mitt fall där jag bor, de som hoppar regionalt.
Det blir för många lokala, så de som arrangerar dem får för lite starter = för lite inkomster. För det blir mättat med lokala.
Dessutom jagar ju klubbarna i distriktet bort de på regional nivå till andra distrikt = ännu färre som löser licens = färre medlemmar = mindre inkomster/färre funktionärer.

Håller med! Utred varför intresset var så litet!
Personligen så har jag flera ggr sett två klubbar nära varandra arrangera tävlingar samma helg. Orsak? De var grannar men i olika distrikt!

När vår klubb arrangerade DM i dressyr för ett par veckor sedan hade jag luftmaddrassen i cafeterian på anläggningen. :idea:

Jag var sekretariatsansvarig, vilket blev två otroligt långa dagar med en sen fredagskväll, men absolut ett minne för livet!

Det är jobbigt att arrangera tävlingar, men det är också grymt kul och man får en härlig stämning i klubben då så många som möjligt hjälper till! :)

Jag tycker att det är en bra idé att man ska arrangera regionaltävlingar för att få dela ut licenser.

Men det är ju inte krav på att anordna regionala tävlingar.
Utan tävlingar överhuvudtaget. Så fram med några lokala tävlingar, så jan ju dom större klubbarna fixa regionala tävlingar som har plats.

Eller som någn sa, gå ihop med grannklubben. och fixa tävling.

Kravet är att man inte får utfärda regional licens om man inte anordnar någon tävling. Fortfarande går det bra för klubbarna att skriva ut lokal licens.

Jojo, jag skulle ha varit tydligare. Klubbarna bör anordna regionaltävlingar för att få dela ut junior-/seniorlicens om vi ändrar det till det.

Jag tycker att det är en bra idé. Det är synd att så få klubbar vill ha regionala tävlingar, det är inte så mycket mer att göra än på en lokal. På hoppningen behövs en veterinär, men på dressyren är det ju i stort sett ingen skillnad alls.

Äntligen har jag fått det bekräftat att det inte bara är i Norrland som det är problem med mycket lokala och nästan inga regionala tävlingar. Har hört en del som diskuterar att de inte tänker åka på några regionala alls för då kan de få poäng bli uppklassade och då finns det helt plötsligt inga tävlingar att rida för det är så lite regionala. Hur ska vi få någon utveckling då?

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
802
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 604
Senast: Calmiche
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 947
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka