tävlingskläder?

Sv: tävlingskläder?

På en tävling i Norrland förra hösten gick vi som domare och pratade med en tjej som var klädd lite väl alldagligt på tävlingen. Det var ingen varning i den bemärkelsen, men ett litet "tänk på hur du klär dig på tävling"-snack. Tjejen i fråga red lätt klass och red i blåa skoridbyxor och en blå och röd stickad tröja.

Nu vet jag ju inte hur det såg ut men det låter som det var färgmatchat och korrekt.

Det som står i FIPO angående klädsel gäller även lättklass. Jag håller med Ryver om att det är att visa lite respekt för domarna och arrangemanget.
Ljusa byxor, snygg skjorta/polotröja och klubbjacka elelr kavaj.
Ett tips är att rida med stövlar, man får en stabilare skänkel då.

Det är jag i allra högsta grad medveten om men som sagt, det är ju en smaksak, det jag tycker är stilrent och genomtänkt kanske inte någon annan uppfattar på samma sätt.

Lätta klasserna är ju ändå delvis till för att "skola in" folk och kanske man bara tävlar en tävling per år och då känns det ju lite onödigt med en särskild tävlingsgardrob.

Vi kan ju diskutera detta i eveigheter, vi har olika uppfattningar och Fipo tillåter oss att ha det... :angel:

Beror på domarna, har sett en massa rida i vanliga ridkläder, inte alls uppklädda.Ingen som fått varning för det vad jag vet.
En kille frågade om det var ok att rida i chaps tex när det var regn, en domare brukar även ta hänsyn till vädret, kortärmat tävlar ju många med när det är varmt, tror till & med jag sett sånt på större tävlingar som sm & vm.På klubbtävlingar ät domarna liiite överdrivna om de klagar på klädseln;)
Nu ska man väl kanske inte direkt tävla i jeans.

Har själv kavaj men på de flesta tävlingar tycker jag det känns överdrivet att komma med det, så jag klär mej rätt enfärgat, tex 1:svart tröja, svarta skoridbyxor.2:Svart tröja, vita ridbyxor, ridstövlar.
Rätt diskret, gillar inte att synas.
Är du osäker på om ett plagg är tillåtet är det bara fråga domarna, jag frågar dem om allt, visar upp hela bettförrådet osv:D :angel:

Får jag bara slänga in en fråga här? :)
Vad tycker ni om en mörk, stickad, v-ringad tröja? Ni vet sådana som är ganska vanliga nu (fast har inte sett det på tävling) och vit polo eller skjorta under? Är det okej i lätt klass tycker ni?
Är lite tråkigt (och jobbigt :angel: ) att alltid ha kavajen.

Det låter ok tycker jag.
Framförallt hanlar det ju om att avra hel och ren, men det skadar inte att vara prydligt klädd också.

/Malin

Jag har alltid mina vanliga ridbyxor(svarta) och en svart (lite tjockare) polotröja, och mina vanliga ridskor. Det enda jag gör är att tvätta dom dagen innan=) (vilket ofta inte är någon ide med tanke på att jag är skitigt innan vi ens kommit fram till tävlingen)
Men sen är jag lite käck och har köpt en schabrak som matchar med mina kläder, men gör helt som man vill. Jag är enkel av mig och är inte så noga med sådant, men sen finns det dom som tycker det är kul att klä upp sig lite. Alla sätt är bra utom dom dåliga:)

Visst är det så att man skarida i ljusa/vita eller svarta ridbyxor?

Så här står det i fipo:

3. Ryttarens utrustning.
Vid internationell töving skall ryttaren bära ridjacka, enfärgad sporttröja eller ridväst, rid- eller jodphursbyxor, ridstövlar eller jodphurs.
Vid världsmästerskap skall ryttaren bära ridjacka, rid- eller jodphursbyxor, ridstövlar eller jodphurs. Varje lag måste bära enhetlig klädsel vid tävlingsridning. Vid stilpass och passlöp gäller: rid eller jodphursbyxor, ridstövlar eller jodphurs, i övrigt lämplig sportklädsel. Sporrar är genomgående förbjudet. Godkänd ridhjälm skall användas när ryttaren sitter på hästen under hela tävlingen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 159
Senast: Bison
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 678
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka