tävlingskläder?

B

Brunni

hej. jag ska tävla min första tävling snart och jag ska tävla barnklass. vad ska man ha på sig? :confused: ska man ha kavaj och sånt eller bara svarta ridbyxor och en vit tröja?! vad brukar ni ha? hjälp mig snälla! kram

Sv: tävlingskläder?

Antingen har jag kavaj och ljusgrå ridbyxor (ibland vita), Islandströja och ljusgrå ridbyxor eller min ridväst med en vit skjorta under och ljusgrå ridbyxor ^^P

kan man ha typ ljusgråa ridbyxor och en vit eller svart tröja eller nåt? asså typ tjocktröja? :b

Grå ridbyxor och svart tröja låter fint :)
Tänk bara på att du kommer få poäng på sits och inverkningar också, så välj inte en tröja/jacka som får dig att se kutryggig/ihopsjunken ut.

Man kan egentligen ha vad man vill, har sett gubbar som har tävlat med jeans, skulle jag också kunna göra, de verkar coolt ;) Lite svårt att rida i bara. Det tycker jag är bra med isistävlingar, man behöver inte ha speciella kläder :)

okej. tack för svar! :) men vet ni hur gammal man får vara för att tävla barnklass?

Junior (måste ju vara barnklass tycker jag?) tom 15 år. Young rider 16-21.

okej. men asså det är ingen stor tävling. det är bara sån här liten :b

men vad är en islandströja då? det står typ att man kan ha det eller klubbtröja.. hjäälp :confused:

Mm.. Hur gammal är du då?

Islandströja är en tröja som stickas (för hand) i speciellt garn. Mönstrade vid halsen, nertill och nere vid händerna.

Jag har hört man kan bli diskad om man har fel kläder. :crazy:
Men jag har ingen aning om ifall det stämmer...
Någon som hört det samma?

Jag har hört man kan bli diskad om man har fel kläder. :crazy:
Men jag har ingen aning om ifall det stämmer...
Någon som hört det samma?

Det ska nog mkt till...

Har inte fipo här men står det inte något om att klädseln ska vara lämplig eller anpassad till ridning? Och i dag görs det ju ridkläder i alla möjliga färger och former...

Jag har tävlat i en polo som var randig i rött, grått och blått, fin men inte tillverkad som "ridtröja" men jag blev inte diskad.

Tar man en enfärgad tröja, ridbyxor och ett par stilrena ridskor så är det nog lugnt.

Lite OT: Jag har tävlat i en rosa syntetsadel och lila stigbyglar ;-) för många år sedan... ;-)

hej. jag ska tävla min första tävling snart och jag ska tävla barnklass. vad ska man ha på sig? :confused: ska man ha kavaj och sånt eller bara svarta ridbyxor och en vit tröja?! vad brukar ni ha? hjälp mig snälla! kram
När det inte är så stor tävling (öppen) brukar jag ha stövlar/shaps+skor, vita ridbyxor och någon fleace-tröja :idea: Kan ju matcha fleace-tröjan med schabraket på hästen om man vill :idea:
När jag har detta på mig är man inte uppklädd till tänderna, men man känns ändå fin på något sätt och serriös :idea:

När det är barn-klasser brukar det inte vara nödvändigt med kavaj och vita ridbyxor, men det gör ju att ditt ekipage ser proffsigare och mer seriöst ut de gillar dommarna. Men jag brukar först rida i vita ridbyxor och musto jacka eller liknande. Sedan i finalen tar ja på kavajen i sånna tävlingar. I högre ska man gärna använda kavaj. Lycka Till På Banan! //ida;)

Personligen tycker jag att man bör klä sig i tävlingskläder när man tävlar. Att snygga till sig lite hör ju till och är mkt trevligare att titta på. Tycker liksom att man visar "respekt" för hela tillställningen och för domarna. Att komma i svarta ridbyxor och islandströja tycker jag inte passar, ens i lättklass! Vita ridbyxor och kavaj är alltid snyggt och man kan ha en enkel vit skjorta under istället för plastrong så är man inte "överklädd". Om det gäller en väldigt enkel "tävling" typ mer på skoj/träning kan det passa med vita ridbyxor och en snygg jacka.

Personligen tycker jag att man bör klä sig i tävlingskläder när man tävlar. Att snygga till sig lite hör ju till och är mkt trevligare att titta på. Tycker liksom att man visar "respekt" för hela tillställningen och för domarna. Att komma i svarta ridbyxor och islandströja tycker jag inte passar, ens i lättklass! Vita ridbyxor och kavaj är alltid snyggt och man kan ha en enkel vit skjorta under istället för plastrong så är man inte "överklädd". Om det gäller en väldigt enkel "tävling" typ mer på skoj/träning kan det passa med vita ridbyxor och en snygg jacka.

Ja, tycke och smak är då olika... Jag skulle gärna se islandströja även på VM-nivå :D

Tror absolut inte att klädseln påverkar poängen. Jag rider i hela och rena kläder och det har många gånger räckte längre än för de som haft vita ridbyxor och kavaj... :cool:

På en tävling i Norrland förra hösten gick vi som domare och pratade med en tjej som var klädd lite väl alldagligt på tävlingen. Det var ingen varning i den bemärkelsen, men ett litet "tänk på hur du klär dig på tävling"-snack. Tjejen i fråga red lätt klass och red i blåa skoridbyxor och en blå och röd stickad tröja.

Det som står i FIPO angående klädsel gäller även lättklass. Jag håller med Ryver om att det är att visa lite respekt för domarna och arrangemanget.
Ljusa byxor, snygg skjorta/polotröja och klubbjacka elelr kavaj.
Ett tips är att rida med stövlar, man får en stabilare skänkel då.

Poängen påverkas inte direkt av klädseln, men den där lilla halvpoängen på helhetsintrycket sitter lätt i bakhuvudet, undermedvetet.

/Malin

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 159
Senast: Bison
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 678
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka