Tävlingskläder...

L

Lambo

Nu är det snart dags för debuten (ok, det var 3 år sen sist!), ridningen funkar bra och hästen är redo, men inte jag! Vet att man kan tävla lättklass i ylletröja och gummistövlar om man vill. Men har pengar undansparade sedan skatteåterbäringen, så lutar åt att jag köper in lite nya fina tävlingskläder! Problemet är dock min rumpa! Den är förstor, stl 46 kan jag glömma i ridbyxor. Ni med större rumpor var har ni hittat era skoridbyxor (helst i cream eller annan ljus gångbar färg)? Har mellan 44 och 46 i vanliga kläder (byxor), är 170cm lång och väger ca 75kg. Hittar inget som passar! Senast jag red på banan så vägde jag 10 kilo mindre...(HJÄLP vad har hänt!!)

Sen undrar jag om man måste ha jodphursskor till skoridbyxor, går det inte på något vis att tävla med andra ridskor? Kollar domarna detta jättenoga? Har ett par svarta knytskor från Mountain Horse som är jättesköna och stadiga i stigbygel, får inte alls samma grepp i stigbygeln med mina läder jodphursskor.
Funderar i nuläget på brunt eller vinrött (kavaj och hjälm) är detta ok?!
vad har ni på er när ni tävlar?

En liten sak till!

Undrar också om pessoabett räknas som stångbett enligt de nya föreskrifterna? Är det ok att tävla på det i lättklass (ska troligtvis inte göra det, men undrar ändå!).

Re: En liten sak till!

STOPP! Gummistövlar kan du ju inte tävla i. Sko eller stövel med klack ska det vara.

Pessoa räknas som stångbett, ska ridas med engelsk nosgrimma och får ha en skänkel av max 17 cm. Inga stångbett är tillåtna i lätt klass.

// Selma

STOPP! Gummistövlar kan du ju inte tävla i. Sko eller stövel med klack ska det vara.

Klart att jag INTE skall göra, men det finns de som gör det! Såg 2 på senaste KM:et (för att inte tala om på skojtävlingar och prova på tävlinga *suck*), Gummistövlar har ju också klack ;) Varför tror du annars att jag frågade om lite snyggare kläder:confused:

Misstänkte att det räknades som stångbett (dum fråga då det faktiskt har hävstångseffekt, ibland är man puckad), men med lite flyt så klättrar vi väl snart upp i klasserna :devil:

Kan lova dig att som domare får man se mycket konstiga saker. Folk är förvånansvärt dåliga på att läsa FIPO, där det mesta faktist står.

// Selma

förvånar mig inte ett dugg, man ser bara det man vill se!
Vad är det värsta du har sett då?
Vad har du själv för tävlingskläder? Vad uppskatts på banan?
(Kanonrött bland domarna kanske, lätt att särskilja i en final :D)

Rider själv i vita ridbyxor, marinblå kavaj och hjälm och har ett marinblått schabrak. Detta i de högre klasserna. På klubbtävlingar svarta skoridbyxor och beige kavaj och beige schabrak.

Har för mig att jag sett någon med röd hjälm brun kavaj och rosa schabrak, på en fux. Det borde väl nästan vara varning.

I allmänhet kan man säga att ekipaget ska se helt, rent och snyggt ut. Det ger ett bra helhetsintryck.

// Selma

Hej
Nej det är inte lätt att hitta skoridbyxor i större storlekar än 44 (som brukar motsvara 42 i vanliga byxor) men du kan ju också tävla i "vanliga" ridbyxor och använda ett par shortshaps över dina svarta dojjor istället för stövlar. Vad jag förstått så går det alldeles utmärkt att tävla även öppna klasser i byxor med valfri färg och klubbjacka alternativt islandströja (som tyvärr ofta gör att man ser onödigt stor och tjock ut). Inte ska du behöva investera i en ridkavaj om du bara tävlar då och då. (Kanske du hittar någon enkel svart kavaj på second hand som passar...)

När jag tävlar så blir det i svarta ridbyxor, shortshaps, svarta ridskor (mountainhorse) och brunbeige klubbjacka o så svart hjälm. Har inte fått några negativa kommentarer alls och inga påpekanden heller om att det inte skulle vara ok. Poängen brukar bli som jag förväntar eller bättre också...

kotte

Precis, det mesta funkar, bara man följer FIPO.

Precis som det stod ovan, svarta byxor, shortchaps och kanske vit tröja med svart väst, det ser prydligt ut.

När det gäller gummistövlarna är det ingen klack på de blå seglarstövlarna ;)

Hoppas du hittar något som passar och som känns bekvämt och lycka till på tävlingen.

// Selma

Får man verkligen tävla i shortchaps?!! Gäller detta bara i lätt klass eller?

Lambo: köp herrstorlek!

Kollar i mitt FIPO, nix. Kollar SIF´s hemsida om svenskt tillägg, nix. Hittar inte att det står att det är ok. Och, allt som inte står är otillåtet.

Men jag vet att det varit upp på tapeten men vet inte vad man kom fram till. Vet även att man vid flera tillfällen sagt det vara ok.

Så, fel av mig. :o För att vara på säkra sidan, använd inte shortchaps!

// Selma

Har tävlat flera gånger i ridbyxor, svarta shortchaps och svarta ridskor och det har gått bara finfint! Men man kan ju fråga huvuddomaren innan för att vara säker!

/Malin

Jag tror inte heller att det är några problem, tills den dagen man stöter på en nitisk nyutexaminerad domare. ;)

Det är ju faktist så att det som inte står nämnt i FIPO, är otillåtet. Detta gäller inte bara kläder utan även utrustningen till hästen, det är bra att tänka på.

Men som Malin skriver, hör med huvuddomaren, så är det inga problem.

// Selma

Åja, nu tar du nog i. För det mesta i klädväg är faktiskt tillåtet, så länge det är snyggt och propert samt avsett som ridkläder.

Det man inte skall välja är, farfars rutiga 50-tals kavaj. Ej heller rosa sporttröja och lila ridbyxor, helst inte en jacka med en annonslogga som täcker hela ryggtavlan och lite till.

Att klä sig propert, i kläder avsedda för ridning är aldrig fel. Och det kan vara en enkel sporttröja, hela rena ridbyxor i matchande färg och då behöver dom inte alls bara vara svarta eller vita. Skor avsedda för ridning, och shortchaps ses som stövelskaft även om det inte står i FIPO.

Ok om man ser det så, att shortchaps se som stövelskaft, så är det ju ok. Använder det aldrig så jag är inte så hemma på området. :o
Min mening var inte att ta i, bara tala om vad som står i FIPO.

När det gäller sånt som inte är ok, minns jag att de tog upp flanellskjort på utbildningen, bara så att ni vet ;)

// Selma

Det beror på vad det är för väder och vad det är i korgarna. Det är därför det inte är så många diskningar hos er, för där är servicen alltid på topp och magen mer än nöjd :D ;)

// Selma

JAg har sett Shortchaps på högsta nivå (SM)! Ljusa ridbyxor är naturligtvis att föredra men ni som menar att gummistövlar är icke rekommendabla - jag antar att ni menar vnliga gummistövlar och inte de ridstövlar av gummi som finns - eller är ni såna snobbar att alla måste ha läder stövlar för att duga? :confused: :D :angel:

Min spontana reaktion när gummistövlar togs upp var de blå seglarstövlarna som man kan köpa på större mataffärer. De som gå halvvägs upp på vaden. ;)

Sjävlklart går det bra med gummiridstövlar :D

// Selma

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka