Tävlingskavaj, vad är okej?

Gwaeron

Trådstartare
I TR står det väl såvitt jag minns att en tävlingskavaj ska vara figursydd och täcka höfterna. Men i övrigt då? Är det helt fritt? Jag funderar på att slå på stort och designa och sy upp en tävlingskavaj till mig själv nu när jag ska vara duktig och ta grönt kort :D :angel: Men de traditionella är lite tråkiga ;)

Jag har inte planerat nåt extremt direkt, för det lär väl sticka ordentligt i ögonen på domare och ta för mkt uppmärksamhet från ritten men lite annorlunda skärning vill jag försöka få till. Hur är det med färgbestämmelser? Måste den vara enfärgad? Hur är det egentligen med alla måsten, vad är regel och vad är sånt som alla bara gör ändå?

Sv: Tävlingskavaj, vad är okej?

Jag har inte allra nyaste TR, men här står iaf:

"Ridjacka [kavaj alltså] är en figursydd jacka av tyg, knäppt fram och försedd med sprund bak. Jacka, som slutar vid midjan, räknas ej som ridjacka."

Ang färg finns det inga regler.

Tack! :)

Så om jag till exempel vill ha en chockrosa figursydd kavaj med sprund bak och knäppning fram i dubbla rader och brodyr i svart längs hela armarna är det tekniskt sett godkänt? Inte för att jag vill ha just det :eek: Men ändå:angel:

Ja, om folk börjar ha sådana kavajer med matchande ridbyxor och schabrak kanske det blir riktigt underhållande att kolla på dressyrtävlingar.:D

tänk på att den inte blir för lång... då det kanske någon som tror du har frack...

men vilken härlig ideé... lägg upp bilder när du e klar!!!!:)

Närå, jag ska hålla den kort. Lite opraktiskt om man råkar sätta sig på nederkanten liksom :crazy: Tror ni man måste ha nedvikt krage som på vanliga? Hur djup måste ringningen vara?

Ärligt talat, vem Vill tävla i frack :p Det är ju det töntigaste plagget som existerar :angel:

Neej, det är jättesnyggt ju! :D

/Tigertofflan - Svag för frackar och uniformer i alla sammanhang :d

Haha tycker du? :p Nja, uniformer är snyggt men ridfracken? :crazy: Två ynkliga flärpar som hänger ut bakom rumpan och bar mage! Nej tack :p

Gillar du inte pingvinutstyrseln? ;)
Skönt att höra att det är mer än jag som tycker att det ser töntigt ut.. :p Tacka vet jag ridkavajen! :)

Eftersom jag aldrig själv provat får jag väl tro på ditt ord att det är roligare. Men fula är dem ändå :p Pingviiiiin :devil:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka