tävlingshäst på lösdrift

Jag har en kompis som rider GP dressyr på elitnivå som har sin häst på lösdrift i (södra) Norrland!
Hästen är helklippt på vintern och går normalt med sin shettiskompis på lösdriften. Fler parallella hagar/lösdrifter med dörrlösa uteboxar är upplägget, dvs hästarna står inte tillsammans utom de två min kompis har. Utfodring med timer på kraftfodret och höet.
Funkar utmärkt, men är kanske inte för alla hästar?

Jag har en kompis som rider GP dressyr på elitnivå som har sin häst på lösdrift i (södra) Norrland!
Hästen är helklippt på vintern och går normalt med sin shettiskompis på lösdriften. Fler parallella hagar/lösdrifter med dörrlösa uteboxar är upplägget, dvs hästarna står inte tillsammans utom de två min kompis har. Utfodring med timer på kraftfodret och höet.
Funkar utmärkt, men är kanske inte för alla hästar?

De allra flesta kan nog gå på lösdrift, så länge den är anpassad så att individen trivs med upplägget.

Hästarna vistas ju utomhus i vanliga fall oftast, så vad skulle skillnaden vara mot att stå ute dygnet runt mot halva dygnet ute, halva inne? Finns även de hästar som bara har ett par timmars hagvistelse per dag men motioneras utöver det mer och sånt upplägg kan ju också fungera.

Själv skulle jag gärna ha lösdrift, men jag ska vara ärlig att säga att ft har jag hellre på box nattetid på vinteråret för att jag tycker att det är bekvämast så utefter vår situation och min häst trivs med det. Vi har ändå väldigt lång utevistelse på hästarna, typ 13 timmar per dygn minst och på vår och höst går de ute dygnet runt så länge vädret funkar.

Skulle jag däremot ha egen gård skulle jag alla gånger bygga en fin och smidig lösdrift ur alla aspekter..en som kan hanteras med traktor, bra underlag, stor hage etc

åke svanstedt hade när han bodde i Sverige sina tävlingshästar ute dygnet runt på sommaren :) Kommer i håg att bekant var där och tittade en sommar och i en gigantisk hage med 30 ston stod en häst som såg ut som ett bältdjur (fanns leriga gropar i gräshagen) för den var så lerig ! Åke frågade om han kände igen hästen och det gjorde han givetvis inte, då berättade Åke att det var Mysig och att hon vunnit V75 några dagar innan :) Säger mycket om hästen tycker jag, glada hästar tävlar bra och det var hon. Sedan finns det ju en ny studie som visar att hästar som går på utedrift är friskare både i benen och i halsen oavsett om de tävlar eller inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 672
Senast: svea
·
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 076
Hästmänniskan Jag har sådan himla beslutsångest. Vi hade tänkt att bygga två uteboxar i kombination med ett vindskydd i den hagen hästarna går i nu...
Svar
12
· Visningar
1 388
Senast: Gimlan
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 186
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama