tävlingsgrooming

Sv: tävlingsgrooming

Har du testat dom ännu? Jag provade nämligen för några år sen, och dom åkte ur. Gick inte att få dom att sitta lika tight.

Gör som jag borde ha gjort... testa hemma! ;)

*KL*

Är det ingen som har bilder på groomade pållar?

kanske tom före och efter bilder?:d

jag vill se! :bump:

Ett tips när du bandar, är att sno gummisnodden RIKTIGT hårt (många varv). Jag börjar alltid med snodden dubbel, för att inte behöva vira lika många varv. Bandar man tillräckligt hårt, och har en bra hood håller banden en hel tävlingshelg i bästa fall. (tyvärr får man blödande nagelband, men det får man ta...:D )

Om man köper dyra snoddar från USA behöver man inte "dubbla" dom o inte behöver man så många varv heller"?"?";)

Bada och klipp med klippmaskin ca en vecka innan tävling.
När det är dags att tävla så är det bara att gnugga in mängder med krita. ( Jag använder Dialonpuder, barnpuder, enkelt att få tag på och inte dyrt!) Gå lite med hästen så den får stampa av sig överskottet, och borsta sen lite försiktigt. Har det hamnat utanför, ta en fuktig trasa och torka bort, och torka rent hovarna.
Bländande vitt blir det!
:bump:

Alltså klipp det VITA menade jag förståss...

Ang bandning, om hästen har riktig busman där halva manen liger på andra sidan. Får man tofsarna att ligga kvar då alla fall?

Eller vad kan man göra med denna man för att hon ska se snygg ut på banan? Tänker främst trail då. Spara ut och göra nät?
man
man

Kaktus_nr_9: Det undrar jag med.
Om man skulle krita Moses ben tex, inte vill jag klippa bort hans hovskägg för det

Man får en helt annan finish om det vita är klippt. Det går inte riktigt att tvätta den "gamla" pälsen riktigt vit. Det nya som växer ut blir väldigt lät att få rent, och kritan fäster bra i den korta pälsen.
Även om man inte har vita ben klipper man hovskägg (som det ändå brukar vara sparsamt av på quarter o paint) samt pälsen runt kronranden. Detta för att få renare linjer, och för att inte hovlacken ska sugas upp i pälsen (kan se taggigt ut då).
:)

Sen kan man ju naturligtvis krita utan att klippa, men det blir inte samma slutresultat...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den giftiga växten stånds sprider sig på Öland. Om en häst får i sig växten blir den långsamt sämre – och utgången är ofta dödlig. –...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Linda Pira som tävlar i ett tandemlopp mitt under pågående musikfestival? Det är lite av vad som kan väntas av Way out wests nysatsning...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Cavallo
·
Western Tittar runt på lite western sadlar och kom förbi en bona allen sadel. Är det en kvalité sadeln? Har inte hört det märket förut.
Svar
2
· Visningar
1 147
Senast: Bubbles
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka