tävlingsgrooming

Sv: tävlingsgrooming

vad syftar du specifikt på?

groomingen är väl "precis som vanligt", dvs borsta och smörja (?)

Försök få tag i boken "Grooming" av John o Cindy Weaver. Ingår i serien "western horseman". Där tycker jag det står det mesta, klippning, badning, man o svansvård...

Beror ju på vad du ska tävla, och på vilken nivå...

Jag brukar ev helklippa hästarna men då god tid innan.

Ryktning varje dag givetvis, samt god träning och det vanliga avmaskning, foder osv....

Annars är det rigorös badning men färgintensifierande schampo tex vitschampo om så behövs, klippning av olika grad, oftast ben och huvud, öron, nacke osv. Sedan frisering, ev uttunning av man, bandning, knoppning osv beroende på vilka klasser som ska tävlas.

Lite babyolja eller highlight där det behövs, tex runt mule och ögon.
Babypuder eller krita på alla vita tecken.

Sandpappra hovarna och måla dessa, oftast svarta.

Allt detta gör jag dagen innan, förutom viss klippning och "sminkningen", sedan är det en lycra hood på, + fleece hood om det är kallt. Sheet närmast kroppen, sedan täcke efter behov. Svansen flätas upp och stoppas i påse över natten!

Tävlingsdagen bättras allt på, babyoljan masseras in samt pepispray över hela hästen!

Kanske glömde något nu...

just det där med pepi-sprayen...
är det en oskriven lag inom westernvärlden att man ska använda den? Det verkar som att de flesta groomare använder den flitigt! Har läst på flera ställen att hästen ska pepi:as/peppy:as..är den så bra?

är det den som är i mitten högst upp här btw:angel: :
http://www.lilwesternstore.com/grooming.htm

Själv snyggar jag till man och svans, tvättar hela hästen och så rejäl ryktning och så vidare. Inga sprayer på kroppen utan enbart på man och svans. Våra går ute dygnet runt och de flest sprayer tar bort pälsens naturliga skydd...;)

........äh...*KNAPPLÅN*...skulle det vara också;)

just det där med pepi-sprayen...
är det en oskriven lag inom westernvärlden att man ska använda den? Det verkar som att de flesta groomare använder den flitigt! Har läst på flera ställen att hästen ska pepi:as/peppy:as..är den så bra?

är det den som är i mitten högst upp här btw:angel: :
http://www.lilwesternstore.com/grooming.htm

Den är outstanding! Faktiskt... Ja det är den men personligen vill jag ha aerosolflaskan (eller vaddet nu heter) för den sprayar jämnare.

Pepi är dock INTE att förväxla med man o pälsglans! Det har jag i svansen, och jag använder Cowboy Magic. Aldrig i manen om det inte är en reining eller kossehäst, för då kan man inte banda eller fläta bra! :p

Vad finns de för tips på att få den bandade manen att se ut som en bandad man och inte ett skatbo????:confused:

Ha ha hur menar du? :rofl:

Ser den ut som ett skatbo direkt eller dagen efter?

Manen får inte vara för tjock, tvätta den, tunna ur den om det behövs, banda, klipp den rak. Sedan på med lite hårgele på mankammen och sedan på men en välsittande (ej för lös) hood! En hood är ett MÅSTE!

Tänk på att banda tight, och dra i "underhåren" i varje tofs så tightar den ner sig bättre! Och inte för stora manbitar/tofsar!

Har du en skrubbare???

En liten komplettering bara...
Om tävlingen skulle vara utomhus, och solen skiner väldigt, kan babyoljan bränna. Då är highlight med solskydd bättre. (Annars är det lika bra med vilket som).

Ja, tack och lov är ju de flesta stora shower inomhus, vi är lite bortskämda.
Var på Elmia och tävlade -99 tror jag det var, över 30 grader varmt och ingen skugga.... Inte kul!

Problemet är att de alltid finns några strån som puffar upp sig. Hur jag än försöker dra i under håren på toffsen, blir de väldigt lätt lite puffiga, särskilt om de hinner gå några timmar mellan bandandet och showen...

Prova att göra väldigt tighta tofsar, och dra inte ner gummisnodden förrän när du piffar till innan klassen... Och sätt inte gummisnoddarna för löst...

Lite grann blir det ju alltid, men det syns inte så mkt som man tror när man väl står där!

Ett tips när du bandar, är att sno gummisnodden RIKTIGT hårt (många varv). Jag börjar alltid med snodden dubbel, för att inte behöva vira lika många varv. Bandar man tillräckligt hårt, och har en bra hood håller banden en hel tävlingshelg i bästa fall. (tyvärr får man blödande nagelband, men det får man ta...:D )

Har du föresten din Pepi spray me dig till framridningsbanan innan halter? jag har inte så mycke kvar i min flaska och råkar de bara räcka till typ 3/4 av hästen vore de sjysst om man kunnde få låna lite...:crazy:

Snodden dubbel??!!:crazy: Jag är nog lite för fumlig och klumpig för att kunna lyckas med det.. har tillräckliga problem med att fixa manen, hålla gummiband och få hästen att inte skaka på huvet på samma gång...

Jag har hittat gummisnodar till hundar! Mycket mindre o "tightare" än vanliga! Finns i alla färger, även typ fuxfärg! :banana:

Kickis, klart du får nalla lite Pepi! :D

Det är rätt smidigt att ha band och borste i en liten väska på magen, mindre att hålla reda på. Sno snodden två varv om fingrarna innan du trär den över tofsen. Pilligt, men effektivt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Den giftiga växten stånds sprider sig på Öland. Om en häst får i sig växten blir den långsamt sämre – och utgången är ofta dödlig. –...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Linda Pira som tävlar i ett tandemlopp mitt under pågående musikfestival? Det är lite av vad som kan väntas av Way out wests nysatsning...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Cavallo
·
Western Tittar runt på lite western sadlar och kom förbi en bona allen sadel. Är det en kvalité sadeln? Har inte hört det märket förut.
Svar
2
· Visningar
1 147
Senast: Bubbles
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka