Tävlingsdags!

elfi

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att starta pållen i en enklare träningstävling till våren, nu när han har fått till sin underbara tölt och trav. Men nu till saken, vad behöver vi ha för licenser?
Vad bör man tänka på när man tävlar islandshäst? Jag har bara tävlat stor häst i dressyr-km enstaka gånger så jag är ny inom tävlingsområdet. Vad får man ha för utrustning?

Tacksam för svar!

//Elina och Filipus

Sv: Tävlingsdags!

Allt står på SIF's hemsida i det svenska tillägget :p

Förresten, en sak till...
Om jag vill tävla i tölt, är det då smartast att anmäla sig till en t1 eller fyrgång? :crazy:

i fyrgången tävlar du ju i alla gångarter och i T1(eller T5 som lätt tölt heter nu) rider du bara i tölt så det beror på vad din häst går bäst i och vad du tycker är roligast ;)

isåfall blir det nog tölt enbart, min pålle älskar det och han blir bättre på det ju mer man tränar! :) men jag blev sugen på dressyren med, fs1 fristil men det ända som krånglar där är bakdelsvändningarna. :cool:

okej, men du behöver ju inte ha bakdelsvändingar med ;) det är inte svårhetsgraden dom bedömmer det är hur man utför sitt program:D

Jag rekommenderar att du beställer fipo från svenska islandshästförbundet, där står det du behöver veta.Finns så mkt regler som man missar även om man tävlat några år.

Fipo ska beställas nu i veckan men det är en sak jag har funderat på. Pratade med en som tävlat islandshäst förut och hon sa att man inte behövde ha grönt kort för att tävla islänningar men jag har läst på nån hemsida förut att man måste ha grönt kort. Måste man ha grönt kort eller? :confused:

Var menar du att du läst detta?
Jag tror garanterat du förväxlar grönt kort med tävlinglicens nu;)
När man tävlar hoppning eller dressyr, alltså inte islandshäst, krävs grönt kort från lokal nivå & i vissa fall klubbmästerskap beroende på vad den specifika ridklubben bestämmer.

Tävlingslicens fixar man hos sin lokalklubb eller?

Jag är också grön innom detta med tävling men skall förhoppningsvis debutera iår ;)

Yes, men du har ju verkligen en coach i Pernilla som du kan fråga om allt möjligt, hon kan det där med tävling;)

Hej, Jag ska oxå börja tävla lite i vår, har med hört det om grönt kort?! Men var hittar man de där dressyrtävllingarna, vad de nu heter...?

Var menar du att du läst detta?
Jag tror garanterat du förväxlar grönt kort med tävlinglicens nu;)
När man tävlar hoppning eller dressyr, alltså inte islandshäst, krävs grönt kort från lokal nivå & i vissa fall klubbmästerskap beroende på vad den specifika ridklubben bestämmer.

Det stod på någon hemsida som jag såg förut. :confused:
När jag tävlade KM i dressyr (stor häst) behövdes inget grönt kort så därför har jag inte skaffat det än och nu fick jag lite halvt panik när jag kom att tänka på att den eventuella tävlingen jag o pållen ska vara med på (för skojs skull) är i april och om man behövde ha grönt kort eller annan licens så läre jag skaffa det nu.. :crazy:

Svarar alla om grönt kort, om det hade kommit en sån regel så hade garanterat SIF informerat om detta bättre, för jag hittar ingenting på deras hemsida om det & sånt här brukar komma ut tidigare, då är det många ryttare som inte hade fått tävla & det hade blivit panik att ordna fram gröna kortet kurser i sista minuten dessutom.

Det stod på någon hemsida som jag såg förut. :confused:
När jag tävlade KM i dressyr (stor häst) behövdes inget grönt kort så därför har jag inte skaffat det än och nu fick jag lite halvt panik när jag kom att tänka på att den eventuella tävlingen jag o pållen ska vara med på (för skojs skull) är i april och om man behövde ha grönt kort eller annan licens så läre jag skaffa det nu.. :crazy:

Det är inte samma gröna kort du tar för islandshästtävlingar som du tar för vanliga tävlingar i hopp & dressyr.
För islandshäst gäller att lokalklubbar som är medlemmar i SIF ordnar såna kurser & för andra grenar på vanlig häst genom ridsportförbundet så ordnar ridklubbar som är med i svenska ridsportförbundet såna kurser.
Om du har ett grönt kort genom en vanlig ridklubb & för tävlingar som rör "vanliga" hästar som hopp/dressyr så gäller detta inte på islandshästtävlingar, men det är ju inget krav på grönt kort där.

Hej, Jag ska oxå börja tävla lite i vår, har med hört det om grönt kort?! Men var hittar man de där dressyrtävllingarna, vad de nu heter...?

Du menar FS1?Kolla på SIFs hemsida där proppen finns så ser du vilka lokalklubbar som har med den klassen på sina tävlingar.
Om jag uppfattade frågan rätt.

Liknande trådar

Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Nevermind
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag ska låna/köpa en valack e. Cuper, sju år gammal, ej riden särskilt mycket pga en rörelsestörning han fick när han som föl gick...
Svar
5
· Visningar
898
Senast: ameo
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Islandshäst Hej! Vi har i våras skaffat en islandshäst, men jag har lite frågor om tölten, då denna speciella ras är ny för mig. :) Hur vet jag från...
Svar
5
· Visningar
3 718
Senast: Sar24BB66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka