Tävlings Reglar

Leafhillranch

Trådstartare
Non som kan guida mej om T.R.? Inte så insätt!
Var på klubb hopp tävling där en av rytterna fick vägran på sista hinder och ramlad av. Hon tåg hästen och gick av banen?
Jag fråga ban bygger som jag känt sen långt tillbaka värför hon inte sätt upp och tog om hinder? Han sa "det för dom inte göra längre.
:confused:

Sv: Tävlings Reglar

Jag vet inte vad du vill ha för svar riktigt? Men ryttaren gjorde rätt trillar man av så är man utesluten och ska lämna banan.

Del ur TR III Mom 334

Efter avfallning och/eller omkullridning ska häst ledas ut från banan.
Omkullridning eller avfallning medför alltid uteslutning och bestraffas var den än
inträffar under hela ritten. Om avfallning inträffar i hoppklass med bedömning clear
round är inte omstart tillåten.

Senast ändrad:

Tack för den upplyssning.
Kan bara inte förstå vem kom på den idea att man ska "leda hästen av banen"?
Var jag vill komma??
Kan inte tänke mig ett battre sätt att förstör en häst och bygga osäkerhet o räddsla i ryttern.
Mycket har andrets sen jag var ung.

Det är förvisso min egen teori, men jag tror att det beror på dels så ska "träning inte ske på tävling", dels tar det tid om man ska slänga upp ryttare på hästar bara för att de ska skritta ut från banan, är man så illa skadad att man inte kan gå själv lär man få åka ambulans, men framförallt så skulle jag tro att om det är så att man slagit sig och kanske inte är helt klar i huvudet t ex, så är det nog inte helt lämpligt att man sitter upp på hästen direkt, och man tänker inte alltid själv klart efter en avfallning så att man inser det själv.

Bra terori och mycket man kan hålla på med om det var inte för den största nackdel, hästen kan fort lära sig ovaner.

Jag är tacksom för din hjälp.

Det handlar inte om hästen utan ryttarens säkerhet. Har du trillat av ska du ta det lite lugnt innan du sitter upp för att hinna känna av eventuella skador.
Hästen lär inte lära sig ett ofog på en tävling. Åker ryttaren av varje gång hästen vägrar så kanske det är bättre att träna lite mer balans. :angel:

Men däremot om du faller av innan startlinjen, så får du fortsätta (om man hinner upp innan start-tiden går ut).
Hände mig på en lokaltävling med ponnyn. Han bockade av mig innan startlinjen :devil:på en lokaltävling. "Jaha tänkta jag och började gå mot utgången". :mad:Men nån på läcktaren sa, -upp och starta!
Så jag upp och iväg igen...tänkte att dom var snälla som lät mig prova (jag hade ju inte gjort mig illa).
Men det var tillåtet att göra så. Frågade dommaren efteråt.

(kanske bara gäller på lokala)

Lite konstiga regler igentligen...men det räknas tydligen inte när man inte har startat/eller om man faller av efter mållinjen.

Men om hästen vägrat och man åker av (och inte gjort sig illa) så kan man väll gå in på framhoppningen och ta ett hinder för självförtroendets skull, kan man så ska man ju sitta upp igen snarast möjligt.

Visst verka det lite mot sägelse.
Jag kom från en tid då har man inte brött nåt, "upp i sadeln och göra en klar hopp" man ska "Aldrig gå ifrån ett vägren".

Tack för allt.

Tja jag har hängt på tävlingar i 35 år och under dessa år inte sett så hemskt många avtrillningar pga vägringar där hästen gjort det med vilje. De flesta hästar är tränade och vägrar mest när de kommer fel eller om ryttaren orsakar ett stopp.

Nej, det gäller inte bara lokala. Om du läser mumins TR-citat så ser du att du bara blir bestraffad för en avfallning som sker under ritten och ritten börjar när ekipaget passerar startlinjen (fullständig definition finns i TR).

Syftet (att man ska hinna känna efter hur man mår innan man sitter upp efter en avfallning) missas visserligen, men sådana är reglerna...
/Lady_S

Tro du underskätta hästens lärnings förmoga.
Och jag tror att du överskattar den.

Det finns viktigare saker i livet än att hävda sin rätt, framför allt gentemot hästen som långt ifrån alltid stannar för att den är olydig. Ens egen säkerhet skulle jag hävda är en sådan sak, t ex...
/Lady_S

Då har du sommnit i sadeln.
Vet inte hur månge gånger jag har sett häster som har kommit in, kasta huvud och vägra.

Nej:
Det är wanna.bee häst folk som jag har överskättet, och för det mesta bli besviken.
Där imått aldrig av en häst.
Underskättning har man bevis på av alla avkästning, sparker och bruten ben ;)

*kl*

Mycket snack om att hästarna inte ska lära sig ovanor, jag undrar vad det är för hästar folk tävlar med. Tävlar man med en häst som verkligen inte vill hoppa? De flesta hästar jag ser som "tappar" sin ryttare oavsett anledning blir mer eller mindre skärrade, bortsett från dem som kastar av sina ryttare vilket är ganska få. Självklart finns det lugna avfallningar där ryttaren själv hoppar av, men vid ett riktigt fall så blir det ju ofta liv i luckan med häst som blir rädd, folk som springre tilll ryttaren, en omtumlad ryttare och en salig röra. Jag tycker inte det är schysst mot hästen att bara hoppa upp och rida då direkt, hästen måste få hämta andan precis som ryttaren. Hur många gånger har jag inte sett hästar utan ryttare stå och andas jättehäftigt och blåsa drake, knappast för att de älskar att slänga av folk.. Att hoppa vidare till varje pris tycker jag låter som ett lysande sätt att knäcka självförtroende på både ryttare och häst. Jag tror (vet ej 100 säkert) att det brukar vara okej att ta ett språng på framhoppningen efteråt om man känner att man tvunget vill det.

Hästar som kastar av sina ryttare eller som mer regel än undantag vägrar bara för att är i min värld inte mogen för att tävla. Träna får man göra på hemmaplan.

Jag har själv suttit upp och ridit med hjärnskakning, det är inte att rekommendera och som sagt, man känner inte av det själv direkt alla gånger...

Att man får lämna banan när man trillat av är väl inte mer konstigt än att man får göra det om man vägrat för många gånger?

Senast ändrad:

*kl*

Mycket snack om att hästarna inte ska lära sig ovanor, jag undrar vad det är för hästar folk tävlar med. Tävlar man med en häst som verkligen inte vill hoppa? De flesta hästar jag ser som "tappar" sin ryttare oavsett anledning blir mer eller mindre skärrade, bortsett från dem som kastar av sina ryttare vilket är ganska få. Självklart finns det lugna avfallningar där ryttaren själv hoppar av, men vid ett riktigt fall så blir det ju ofta liv i luckan med häst som blir rädd, folk som springre tilll ryttaren, en omtumlad ryttare och en salig röra. Jag tycker inte det är schysst mot hästen att bara hoppa upp och rida då direkt, hästen måste få hämta andan precis som ryttaren. Hur många gånger har jag inte sett hästar utan ryttare stå och andas jättehäftigt och blåsa drake, knappast för att de älskar att slänga av folk.. Att hoppa vidare till varje pris tycker jag låter som ett lysande sätt att knäcka självförtroende på både ryttare och häst. Jag tror (vet ej 100 säkert) att det brukar vara okej att ta ett språng på framhoppningen efteråt om man känner att man tvunget vill det.

Hästar som kastar av sina ryttare eller som mer regel än undantag vägrar bara för att är i min värld inte mogen för att tävla. Träna får man göra på hemmaplan.

Jag har själv suttit upp och ridit med hjärnskakning, det är inte att rekommendera och som sagt, man känner inte av det själv direkt alla gånger...

Att man får lämna banan när man trillat av är väl inte mer konstigt än att man får göra det om man vägrat för många gånger?

Skriver under på detta.

Som någon nämnde tidigare, om man ramlar av varje gång hästen vägrar kanske man ska se över ridningen? Och det ska ju göras på hemmaplan och inte på en tävlingsbana. Jag tycker det är väldigt bra att häst och ryttares välmående går före "att lära hästen en läxa".

Ja i FT oavsett nivå får man vackert se sig som utesluten. O där kan det ju verkligen bero på att hästen har hakat i eller snubblat. I banhoppning är det ju alltid ryttarens fel att hästen stannar, om hästen är tränad i hoppning på rätt sätt, inte piskar man över en häst för att visa vem som bestämmer, man ingjuter förtoende så att den alltid hoppar det man ber den om.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 400
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 934
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar