*kl*
Mycket snack om att hästarna inte ska lära sig ovanor, jag undrar vad det är för hästar folk tävlar med. Tävlar man med en häst som verkligen inte vill hoppa? De flesta hästar jag ser som "tappar" sin ryttare oavsett anledning blir mer eller mindre skärrade, bortsett från dem som kastar av sina ryttare vilket är ganska få. Självklart finns det lugna avfallningar där ryttaren själv hoppar av, men vid ett riktigt fall så blir det ju ofta liv i luckan med häst som blir rädd, folk som springre tilll ryttaren, en omtumlad ryttare och en salig röra. Jag tycker inte det är schysst mot hästen att bara hoppa upp och rida då direkt, hästen måste få hämta andan precis som ryttaren. Hur många gånger har jag inte sett hästar utan ryttare stå och andas jättehäftigt och blåsa drake, knappast för att de älskar att slänga av folk.. Att hoppa vidare till varje pris tycker jag låter som ett lysande sätt att knäcka självförtroende på både ryttare och häst. Jag tror (vet ej 100 säkert) att det brukar vara okej att ta ett språng på framhoppningen efteråt om man känner att man tvunget vill det.
Hästar som kastar av sina ryttare eller som mer regel än undantag vägrar bara för att är i min värld inte mogen för att tävla. Träna får man göra på hemmaplan.
Jag har själv suttit upp och ridit med hjärnskakning, det är inte att rekommendera och som sagt, man känner inte av det själv direkt alla gånger...
Att man får lämna banan när man trillat av är väl inte mer konstigt än att man får göra det om man vägrat för många gånger?