tävlings frågor

R

ringen

när man ridit första slingan och ska pullsa och besikta hästen får man pullsa flera gånger då innom dom 20 minuterna ?
om det är kö till bes\pulls kan inte då tiden vara tait 20 min att även sadla på och av och även besöka toa ?

om hinknissen besiktar så ska hon då ha min nummer lapp , men om hon bara står och håller hästen där man har sina saker och jag är på toa och kanske äter ,ska hinknissen då ha nummerlapen?

dagen innan tävling ska hästen vila i hagen den dagen ?
eler skritta ut en sväng?
eller...?

Sv: tävlings frågor

Vid veterinrägrinden har du möjlighet att göra EN ompulsning. Denna ska givetvis också vara inom de 20 minuterna från ankomst.
Efter målgång måste pulsen vara rätt vid första försöket.

Jodå. Det kan bli ont om tid.
Du har ju 30 minuters vila från det du har godkänd puls, och då ska du ju även hinna besikta för veterinären. Därmed inte sagt att du måste rida ut den tid du fått som uttid. Du kan sticka iväg en kvart senare om det passar dig bättre.

Att den som besiktar hästen ska ha nummerlapp är det lite olika med på olika tävlingar.
Jag har bestämt :angel: att vi har det på dom tävlingar jag basar för, eftersom det underlättar väldans för funktionärerna att tydligt se vilken häst det är.

Om din nisse däremot håller hästen i viloområde/tävlingsplatsen så finns det inga krav på nummerlapp.

Jag rider alltid min häst en sväng dagen innan tävling. Jag är så nojjig att jag måste känna på honom i alla gångarter, för att veta att han inte är oren.

tack :bump::bump: tror det skulle vara skönt med en liten tur som du säger dagen innan och stämma av lite.
och 30 min känns ju lite bättre än 20 som jag trodde det va.

Senast ändrad av en moderator:

KNAPPLÅN! :angel::D

på många bilder från distanstävlingar ser man att hästarna är märkta med tävlingsnummer (??) på rumpan..
vem sprayar på det?

det gör funktionerna. ...... hoppas jag. vad jag har fattat i allafall.
det är inget man behöver ha med själv och göra.

Tävlingsarrangören håller med kritor och du ritar själv på hästen när den är godkänd i förbesiktningen. Eller så ritar en funktionär på hästen när den blivet godkänd i förbesiktningen.
Det är lite olika på olika tävlingar.

/Linnea

Liknande trådar

Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
4 213
Senast: Shaggy
·
M
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår eftermiddag kom jag hem från ett par dagar på tävlingarna i Laholm där jag varit med som hästskötare/sällskap/mentalt stöd (inte...
Svar
0
· Visningar
663
Senast: mooi
·
Hästvård Hur visar sig spatt "för första gången"?? Smyger det sig på eller är det bara där en dag typ *boom* nu har du spatt lille häst? Det är...
Svar
8
· Visningar
849
Senast: Seabaz
·
Hästvård Hejsan! Jag har en fantastisk femårig hopphäst som jag importerade från holland för ungefär 2 veckor sedan, klinikbesiktad av två...
Svar
11
· Visningar
5 206
Senast: DGjumping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka