tävlingar, vad är igentligen "flock" och har ja bara inbillat mig en tävling?

Gullan86

Trådstartare
min tränare sa att min pålle skulle passa bra som "flock" tävlingshäst kan någon förklara vad det går ut på lite mer exakt?

och så är det så att för nåt år sen tittade jag på SIF s hemsida och hittade en tävling som verkade riktigt rolig minns inte vad den hette men det var bilder från den vissa saker som ingick var att hoppa en lite bana, öppna grindar, rida igenom ett draperi av prasslande remsor, lämna hästen på mitten av ridbanan gå ett varv runt den utan att den rörde en min och stod kvar sen gå tillbaka till den.
m.m som ja inte minns...men ja har tränat på dessa moment och min häst kan t.o.m följa mig och vara helt lös ute + jag kan lämna honom på mitten av paddocken och kalla på honom så han kommer till mig:love:

det skulle vara kul att tävla detta för han skulle passa så otroligt bra är inte rädd för nåt och älskar att hoppa...finns det ens någon sån här tävling eller har ja bara fått för mig det? vart kan man tävla det någonstans?

finns det fler lite annorlunda tävlingar för islandshäst typ barbacka m.m vill veta allt. är lite trött på de klassiska tävlingarna även om vi ska prova på det med.:banana:

Sv: tävlingar, vad är igentligen "flock" och har ja bara inbillat mig en tävling?

Det är väl trec-nånting...

Sv: tävlingar, vad är igentligen "flock" och har ja bara inbillat mig en tävling?

det första jag tänker på är "flokk", som de är i Gaedingakeppni... Men då säger man väl att hästen är en Geadinga?

ja kanske det men hur menar du då? att man tävlar i en gren som heter "flokk" som ingår i geldingakeppni?

hur funkar den/de tävlingarna då?

jo har läst nåt sånt på sifs hemsida men det stämde inte riktigt in på det jag läste om...vart kan man läsa om alla tävlingar på islandshäst igentligen förut kunde man ju hitta massa på SIFs hemsida men det hittar ja inte längre.

Gæðingakeppni tälas i A-flokk (femgång) och B-flokk (fyrgång). Jag är inte så jättebra på skillnaden mot "vanliga" tävlingar, men jag har för mig att i gæðingakeppni rids i en friare form och i ett snabbare tempo än vid en "vanlig" tävling, dessutom skall gæðingakeppni alltid ridas på rakbana (tror jag).

Hjartagna skrev:
Gæðingakeppni tälas i A-flokk (femgång) och B-flokk (fyrgång). Jag är inte så jättebra på skillnaden mot "vanliga" tävlingar, men jag har för mig att i gæðingakeppni rids i en friare form och i ett snabbare tempo än vid en "vanlig" tävling, dessutom skall gæðingakeppni alltid ridas på rakbana (tror jag).

Nej, Gaedinga behöver inte visas på rakbana men antingen på rakbana eller ovalbana. Har du rakbana och tävlar på har du 8 sträckor eller nån ting liknande att visa hästens gångarter på. Rider du på ovalbana har du 3,5 varv på dig. Varje gångart skall visas i minst ett halvt varv och skritten minst 40 hästlängder ( 1/4 varv). Du får även nyttja passsträckan om det finns en sådan i anslutning till ovalbanan och man får även byta varv en gång!

EN väldigt rolig tävlingsform är det iaf! En annan skillnad är ju också att domarna bortser från småmissar utan ser mer till helhetsintrycket. Det går ju så att säga ut på att kora den trevligaste/bästa ridhästen!

*KL*
Får bara inflika, det är 6 sträckor på rakbana och precis som du skriver 3½ varv på en ovalbana för geadinga. Dessa banor är betydligt större än banan med FIPO mått, oftast anpassad för hästar med mindre bärighet som behöver högre tempo för att kompensera detta. Det är skillnad i tekniken på att rida en FIPO-klass mot en geadinga-klass, reglerna är ej heller fullt lika hårda vad gäller takt, tempo. Det man vill se är hästens rörelser och övriga ridegenskaper, samarbetsvilja, utstrålning osv.

puttar vidare min fråga om det finns några andra lite mer "oseriösa" tävlingar där man som ja skrev innan tex rider barbacka, hoppar hinder, rider dressyr, rider igenom skrämmande saker, lämnar hästen för att sen hämta den m.m??? eller är det sånt man måste anordna själv?...

Trail (TR1) eller trec är det. Vissa klubbar ordnar någon sådan tävling/år. "Min" lokalklubba Mökkur ordnar årligen en "halloween trail" inne i ridhuset på Fors Gård.

/Malin

Min klubb har haft prova-på-tävling, med hinderlöp, öltölt, treck osv. Och även då "vanliga" ridgrenar

kolla med din närmaste klubb

Liknande trådar

Hoppning Hej bukefalos! Har läst massor här inne i flera år utan att våga mig på att kommentera men nu har jag en viktig fråga som jag skulle...
Svar
5
· Visningar
1 443
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639
Övr. Hund Jag kan ta kritik, jag anser kritik vara nödvändig och något man lär sig av! Men igår när vi hade avslutning på grundkursen försvann...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 192
Senast: Shark
·
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka