Tävlingar och djur (med tanke på OS)

astrid_n

Trådstartare
Jag tycker inte att sporter med djur hör hemma i OS. Djuren (i detta fall hästarna) har inte själva valt att vara med. Jag anser heller inte att det är upp till oss kritiker att bevisa att djuren far illa, utan att det är upp till de ansvariga att bevisa att de inte gör det. "Gör ingen skada" borde gälla även här.

Jag tror absolut att det existerar hästar som tycker att det är roligt att hoppa eller vara på tävlingsplatser för att de förknippar det med något positivt. Inte för att själva prestigen och tävlandet i sig är något de tycker är roligt eller förstår sig på. Jag vet också att det finns gott om människor som tävlar mer eller mindre aktivt som har en otroligt sund inställning till det hela och till sina djur.

Vi VET däremot säkert att många djur far illa på grund av tävling, och vad tävlandet gör med många människor. (prestige, humör som tex. tysken i banhoppningen, viljan att pressa sig och även djuret liite hårdare för att nå önskat resultat). Så länge det finns möjlighet att tävla med djur kommer detta att pågå i större eller mindre utsträckning. Hur mycket reglerna än skärps och hur noggranna kontroller som än genomförs så kan man inte veta vad som försiggår bakom kulisserna.

Är det värt det, för att de som faktiskt kan hantera det ska få tävla för sitt nöjes skull? När jag ser banhoppningen på TV, och tänker att ALLA vet hur det sliter på hästens framben att ta emot hela den tunga kroppen efter ett fall på 1,6 meter gång på gång på gång på gång. Att det faktiskt skadar hästen.

Hela grejen med att flyga hästarna runt halva jorden för att de ska vara med på det här.. jippot/kalaset/folkfesten. Har inte sett en enda häst i TV-rutan än så länge som ser riktigt tillfreds ut.

Jag vet att min åsikt anses vara extrem, men jag tycker att det är en intressant och viktig diskussion och jag är inte ute efter att döma någon.

Vad är er åsikt, och hur försvarar ni tävling med djur?
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Men din häst har inte valt själv att ridas? Varför gör du det då? Han vill säkert vara vildhäst.. Nej men jag menar att man kan inte börja prata om ifall hästarna valt det eller inte.
Men målet är ju att ingen häst ska fara illa. Man kan ju inte lägga ner allt heller för att det finns vissa undantag där hästen kunde haft det bättre.
Men visst det är ett stort "jippo" och jag tycker det är synd om de hästar som tvingas åka långt.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Var det du som var med på radion för en dryg timme sedan? P3 kanske. :p
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Fördelen med att vara människa är att man kan använda de olika djuren till diverse saker. Tävling, mat, sällskap, osv.
Sen tycker jag det är bättre att börja rota i botten, med de djur som inte ens får mat, än att hacka på att hästar är med i OS.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Har hästar valt att bli ridna över huvud taget?

Är det skillnad på OS och andra tävlingar?
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Håller med Görel.

Människan har valt att ha djur av alla de slag, det ger glädje åt både människor och djur, men det finns även de som gör djuren illa. Valet borde snarast ligga i om det ska vara tillåtet att ha djur i fångenskap alls eller inte eller möjligen hoppa alls med hästen eller inte. Hästen har knappast valt att tävla oavsett tävling och tävling är tävling oavsett nivå, det är större risk(övervakningen sämre) att någon gör hästen illa påen lättklass tävling än på OS. Många av hästarna håller för övrigt i många år.

Skulle vi till äventyrs släppa våra hästar fria hade många av dem valt att stanna kvar och stått och begärt att få komma in i stallet, eller hittat nya människor, precis som katterna gör.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Säger som flera andra: hästarna har inte valt att bli ridna heller.

Att rida en tävling skadar knappast hästen mer än att träna därhemma.

Är generellt kluven till tävling med hästar - oavsett disciplin - på sådan nivå att det kommer prestige med i tävlandet.
Risken ökar för att människan använder "fula" träningsmetoder för att vinna och synas.

Jag kan tycka att dressyrhästarna verkar gå på väldigt mycket spänning och väldigt lite avslappnad samling - vilket märks inte minst på att de kan "flippa ur" mintt under ritten.
Inom hoppningen kan jag tycka att det är rätt hårda betslingar och starka drag i munnen på laddade hästar.

Å andra sidan torde verksamma på hög nivå ha större kunskaper om träning och fodring och skötsel jämfört med blåbären som har god vilja.

Tävlingshästar på hög nivå torde vara väldigt väl omhändertagna - även om jag inte tycker lika om vad som är god hästhållning vad gäller utevistelser, hagar och så vidare.

OS är knappast värre än andra större tävlingar.

Nej, man behöver inte tävla med sina hästar. Man kan ha väldigt roligt med dem utan tävling.
Men det är roligt att se tävlingsekipagen på svår nivå som en morot till vad man kan eftersträva eller i vissa fall som avskräckande exempel eller bara som grund till kritiskt tänkande.
"Ska en dressyrhäst vara så laddad att den inte kan stå stilla på prisutdelningen? Ska man eftersträva något annat med träningen, så hästen också kan stå mitt i tumultet och sova?"
"Ska hjälperna för galoppombyte innebära att ryttarens häl hamnar långt bak vid hästens ljumske (sett M. Rath på youtube i en drygt 80% ritt på Totilas där det såg ut så)?"
"Hur vill jag rida mina galoppombyten?"
"Hur vill jag att min häst ska uppnå samlingen för att klara piaff?"

Ja, ni förstår nog vad jag försöker uttrycka: vissa saker är en inspiration "det går ju att rida snygg skänkelvikning i galopp eller galoppsluta längs diagnoalen, hur ska jag göra för att få till det?"
respektive "finns det något snyggare sätt - visserligen kanske inte lika spektakulär framdelsaktion men med avslappning?"
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Fördelen med att vara människa är att man kan använda de olika djuren till diverse saker. Tävling, mat, sällskap, osv.
Sen tycker jag det är bättre att börja rota i botten, med de djur som inte ens får mat, än att hacka på att hästar är med i OS.
:bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Fördelen med att vara människa är att man kan använda de olika djuren till diverse saker. Tävling, mat, sällskap, osv.
Sen tycker jag det är bättre att börja rota i botten, med de djur som inte ens får mat, än att hacka på att hästar är med i OS.

Kan inte annat än hålla med.
Jag tror att de flesta elithästar dessutom får så god omvårdnad att det nästan inte är jämförbart, det är ryttarnas arbetskompisar och levebröd..de har inte råd att tävla eller träna sönder sina hästar. Tittar man runt i stallarna hos oss vanliga svensson finns det nog så mycket mer hästar som mår dåligt och inte tas om hand på rätt sätt. Kunskapsbanken torde vara ganska bred hos eliten, för utan vinnande koncept tar man sig ingenvart inte heller med hästar i ohälsa..

Men visst finns det rötägg, som överallt..men en hel sport eller gren eller vad som ska inte kastas skit på för att en eller två puckon gör riktigt korkade saker.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Fördelen med att vara människa är att man kan använda de olika djuren till diverse saker. Tävling, mat, sällskap, osv.
Sen tycker jag det är bättre att börja rota i botten, med de djur som inte ens får mat, än att hacka på att hästar är med i OS.

Håller helt med! :bow::bow::bow:
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Inser nu att rubriken var lite missvisande. Jag menar inte att OS nödvändigtvis är "värre" än andra tävlingar, utan att debatten har uppkommit och att jag, precis som många andra, har börjat fundera mer över saken på grund av pågående OS och diverse "incidenter".

Bluefish: Nej det var inte jag :p Vad sades?

CK: Jag håller absolut inte med dig. Alla vill att hästar ska slippa svälta och plågas, det har vi myndigheter och lagar för att se till, det är deras ansvar och skyldighet. Det är inget jag kan påverka mer än att skänka pengar till tex. SHV och anmäla när jag ser missförhållanden.

Men när jag ser att hästar helt lagligt och systematiskt utsätts för vad jag anser är övergrepp/tvång/våld/uppenbara och allvarliga risker, då finns det saker att göra.

Jag anser inte att hästar ska "användas". Jag tror att hästar kan finna något slags nöje i att kommunicera, samarbeta och ha en relation till människor. Hade jag inte trott det hade det varit helt oförsvarbart för mig att över huvud taget ha en häst.

Dandylinn: Jaså, har de inte råd med det? :crazy: Hur mycket stryk tror du inte hästens framben tar av hoppning på den nivån? Galopp? Trav? Pengar finns det gott om, och SÅ lång är inte en hästs tävlingskarriär. Om man tycker att det är fel på systemet då? Får man kasta skit då? Jag tror säkert att hästarna blir "väl omhändertagna" sett ur ett mänskligt perspektiv. Att en häst som lever den typen av liv kan vara psykiskt välmående och helt tillfreds med sin tillvaro - det tror jag när jag ser det och allt jag hittills sett, hört och upplevt tyder på motsatsen.

Kryddelydd: Jag håller med dig om mycket. Dock tror jag att relativt få är så kunniga att de kan se på eliten som en slags grund till kritiskt tänkande eller avskräckande exempel. De flesta eller väldigt många tänker nog bara "wow", eftersom dessa anses vara världens bästa ryttare och ekipage och hyllas av såväl SvRF och FEI som media och hästmagasin.

Större kunskaper än de flesta har de garanterat, men ser man på hästen som ett redskap för att uppnå framgång så kan den kunskapen användas ganska illa... Kunskap är ingen garanti för att ha ett etiskt förhållningssätt eller sunt förnuft.
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Inser nu att rubriken var lite missvisande. Jag menar inte att OS nödvändigtvis är "värre" än andra tävlingar, utan att debatten har uppkommit och att jag, precis som många andra, har börjat fundera mer över saken på grund av pågående OS och diverse "incidenter".
Det finns incidenter inom djurhållning på många områden, inte bara OS, visst OS är aktuellt nu men i morgon är det någon med araber som klappat ihop, nästa månaden ett par shettisar med fång och i november hästar som svälter på resterna av betet. Till jul är det någon stackars häst som hålls vid liv trots att den borde nödslaktas osv.

Och för att inte tala om resten av våra husdjur och slaktdjuren....

Det går inte att isolera just en företeelse här, en tävlingshäst på hög nivå kanske blir utsliten i förtid, men grisen hinner inte bli utsliten, möjligen att få liggsår och ut ur boxen kommer den i lagom tid för att bli julskinka.

Nu är det tillåtet att ha djur, propagera mot det om du tycker det är fel att utnyttja djuren. Anser du det är okej att ha djur (vilket du skriver) så är det rimligare för att arbeta för ett bättre djurskydd på alla plan för att förhindra avarterna. Min upplevelse är att reglern blir strängare och strängare.

Jag anser inte att hästar ska "användas". Jag tror att hästar kan finna något slags nöje i att kommunicera, samarbeta och ha en relation till människor. Hade jag inte trott det hade det varit helt oförsvarbart för mig att över huvud taget ha en häst.

Det är faktiskt det hästarna gör både på hopp och dressyrbanan. De hästar som inte trivs i tävlingssvängen kommer inte särskillt långt, tvärt om många av hästarna älskar att visa upp sig och vääxer en halv meter när de kommer in på banan.

Dandylinn: Jaså, har de inte råd med det? :crazy: Hur mycket stryk tror du inte hästens framben tar av hoppning på den nivån? Galopp? Trav? Pengar finns det gott om, och SÅ lång är inte en hästs tävlingskarriär. Om man tycker att det är fel på systemet då? Får man kasta skit då? Jag tror säkert att hästarna blir "väl omhändertagna" sett ur ett mänskligt perspektiv. Att en häst som lever den typen av liv kan vara psykiskt välmående och helt tillfreds med sin tillvaro - det tror jag när jag ser det och allt jag hittills sett, hört och upplevt tyder på motsatsen.
Ja hästar kan ta stryk rent fysiskt av att tävla, men återigen, trivs de med livet och de får ett lättare jobb när den dagen kommer (eller tas bort) så ser jag inget hinder, tänk återigen på den blivande julskinkan eller hamburgaren. Pensionerade topridhästar blir ofta läromästare eller går i aveln.

Kunskap är ingen garanti för att ha ett etiskt förhållningssätt eller sunt förnuft.
Så riktigt, men att inte tävlas är garanterat heller inte det. Det finns skitstövlar över allt, ska vi förhindra flertalet av dem måste vi förbjuda djur i fångenskap.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Kort sakt nej jag tycker inte det är fel att tävla med djur.

Har själ träfat hopphästar på högre nivå som har blivit sura som ätika när ryttare viljat sluta tävla hästen pga att hästen börjat bli till åren för att sedan bli sitt gammla goa jag igen när den får börja tävla på lägre nivå med en oftast yngre ryttare.
Av någon andledning har dom jag träffat varit val.

Nyfiken på vad du anser som en kort karriär för en häst.
Men det är ju klart fortsätter vi att avla på dom stona som inte håller så lär inte många hästar hålla mer än för att bara gå i hagen om några år :crazy:

Tror dom är få som ser sina tävligs hästar som redskap, hur många är det inte som har kramat om och berömt hästen efter målgång under detta os, betydligt fler än dom som inte gjort det.
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Jag förstår inte den här frågan om hurtillvida det är humant eller moraliskt att hålla djur i fångenskap och "utnyttja" dem för egen vinning.
Vilka är alternativen?

Någon som på allvar tror att det är mer "humant" att leva och dö i frihet?
Eller att djur för den sakens skull har en uppfattning om vad som är frihet och vad som är fångenskap.

Djur skall i fångenskap tas om hand på ett för arten/individen lämpligt sätt. De skall inte utsättas för onödigt lidande och när den tiden kommer så skall de få ett snabbt och i största mån smärtfritt slut.
Vi har redan gjort valet att använda djur för vår egen skull, och det är min uppfattning att de djur vi har domecticerat inte längre uppfyller kriterierna hos sina vilda artfränder.

Men det är tur att debatten existerar.

MVH
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

det tror jag när jag ser det och allt jag hittills sett, hört och upplevt tyder på motsatsen.

Vars har du sett, hört, upplevt?

Det man får tänka på även är att media är otroligt duktig på att vinkla och ta fram det värsta, så fort något händer..Det i sig kan ge ett sken av att alla tävlingshästar är flängåsnor som byts ut oftare än en annan byter underkläder. Nej jag tror verkligen inte att man har råd att träna eller tävla sönder sin topphäst. Normalt vill man ha bra resultat och att förbruka häst efter häst är inte hållbart. Det är inte heller hållbart att träna så fel att man får skadade hästar hela tiden.
Det är en konst att ta fram, träna och kunna tävla djuren på den nivån.
Regelrätt - det finns återigen rötägg som förstör genom diverse fula fusk ja, men det är dessa som ska bort.

En tävlingshäst kan hålla ända upp till 20 års ålder, även mer.

Det kan vara slitsamt för kroppen, men med rätt träning så bygger man upp en kropp att klara av att utsättas för prestation och ansträngning.

Jag är ingen tävlingsryttare alls, men jag köper absolut inte att alla tävlingshästar skulle ha det dåligt. Det finns det inga bevis för, det är snarare så att alla dras över samma kam och kastas skit på för att en del förstör och sköter sig riktigt, riktigt illa.
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Jag har aldrig sagt något om fångenskap, det jag kritiserar/ problematiserar är tävling med djur :) Men visst är det bra med diskussion!
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Det finns incidenter inom djurhållning på många områden, inte bara OS, visst OS är aktuellt nu men i morgon är det någon med araber som klappat ihop, nästa månaden ett par shettisar med fång och i november hästar som svälter på resterna av betet. Till jul är det någon stackars häst som hålls vid liv trots att den borde nödslaktas osv.

Och för att inte tala om resten av våra husdjur och slaktdjuren....

Saken med OS (och liknande tillställningar) är den att kalaset betalas med skattepengar och visas i bästa sändningstid i public service. Det omskrivs i media, diverse hästmagasin och är direkt kopplat till SvRF. Ryttarna som deltar, eliten, är officiellt ansedda som de bästa i världen och är därmed förebilder. Jag ser de största problemen som systemfel i sporten och inte incidenter, eftersom ryttarna oftast inte blir varken diskade, straffade eller ifrågasatta.

En vanlig person som missköter sina djur någonstans i en stuga i skogen är det upp till myndigheter att ta hand om och kolla upp. Det finns väldigt få i den här världen som skulle försvara något sådant, och en diskussion kring huruvida det är fel eller inte att låta hästar svälta känns.. onödigt. Alla tycker att det är förkastligt och hatar den ansvarige. Staten lägger så mycket pengar man anser behövs på djurskydd och att säkerställa att djurskyddslagen efterföljs. Sedan tycker inte jag på långa vägar att det är tillräckligt, men det är en annan, politisk fråga.


Det går inte att isolera just en företeelse här, en tävlingshäst på hög nivå kanske blir utsliten i förtid, men grisen hinner inte bli utsliten, möjligen att få liggsår och ut ur boxen kommer den i lagom tid för att bli julskinka.

Två fel gör inte ett rätt. Ser ingen relevans i att diskutera slaktgrisar här, men jag är vegetarian och skulle gärna se att de fick det bättre de med.

Nu är det tillåtet att ha djur, propagera mot det om du tycker det är fel att utnyttja djuren. Anser du det är okej att ha djur (vilket du skriver) så är det rimligare för att arbeta för ett bättre djurskydd på alla plan för att förhindra avarterna. Min upplevelse är att reglern blir strängare och strängare.

Den upplevelsen delar jag :) Varför det? Det har vi myndigheter till. Förutom att anmäla missförhållanden och ev. skänka pengar till te.x SHV så finns det inte mycket konkret att göra.

Det är faktiskt det hästarna gör både på hopp och dressyrbanan. De hästar som inte trivs i tävlingssvängen kommer inte särskillt långt, tvärt om många av hästarna älskar att visa upp sig och vääxer en halv meter när de kommer in på banan.

Du får väldigt gärna länka mig en film med en häst som beter sig som du beskriver! Jag har nämligen inte sett en enda. Det jag oftast ser hos hästar som folk beskriver på det sättet är stress. För att återigen ta detta OS som exempel (de som deltar har ju onekligen "kommit långt") så har jag inte sett en enda häst på en enda tävlingsbana i sändningarna därifrån som ser ut att trivas med situationen. Möjligtvis ett par, men de är inte många. Och då tror jag inte att det är tävlandet i sig som hästen "älskar" utan att träna tillsammans med sin ryttare om denne är på bra humör och behandlar hästen väl.

Ja hästar kan ta stryk rent fysiskt av att tävla, men återigen, trivs de med livet och de får ett lättare jobb när den dagen kommer (eller tas bort) så ser jag inget hinder, tänk återigen på den blivande julskinkan eller hamburgaren. Pensionerade topridhästar blir ofta läromästare eller går i aveln.

Jag skulle aldrig klara av att leva med att ha medvetet och avsiktligt ha skadat min häst eller förkortat dens livslängd för mitt eget höga nöjes skull. I min värld finns det inget som kan försvara det. Och som sagt, vad har slaktgrisar med detta att göra?

Så riktigt, men att inte tävlas är garanterat heller inte det. Det finns skitstövlar över allt, ska vi förhindra flertalet av dem måste vi förbjuda djur i fångenskap.

Absolut inte, det håller jag med om. Men djurskyddet går som sagt att förbättra och reglerna blir strängare och strängare. Det här är egentligen själva poängen i inlägget jag skrev från början men jag fick inte fram det riktigt - hur mycket man än skärper reglerna så tror jag att de intressen som utgör grunden för tävling strider mot vad som är bäst för hästen. Jag tror aldrig att det kan funka utan att människans negativa sidor går ut över hästen och att de ofta pressas för hårt.

Däremot tror jag att allt fler i framtiden kommer att ha hästar på ett sundare sätt, att utvecklingen går åt rätt håll. Att ha djur i fångenskap är inte oproblematiskt, men frågan är vart man ska dra gränsen. Jag drar den innan tävling.

tiiiiiiiio
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Statistik, info från försäkringsbolag, forskning, har arbetat i galoppstall, har vänner som tävlar aktivt i hoppning, fälttävlan, dressyr och western så har varit med och sett. Sedan läser jag mycket, har varit insatt i debatten och diskussionerna länge, läst en del djurrätt. Är absolut ingen expert, bara intresserad.

Jag delar inte din uppfattning om att media vinklar allt negativt för ridsporten, tvärtom är det väldigt sällan man läser något skrivet med djurrättsperspektiv ens i hästmagasinen. Om det blir skriverier ska det ha hänt något riktigt grovt, och då är man ändå duktiga på att tysta ned det hela från ridsportens sida.

Hela din tes om att det är för kostsamt att träna hästar på ohållbara sätt och osv. motbevisas tyvärr av trav- och galoppsportens blotta existens :( Det går absolut att nå resultat med en häst trots att den har ont. Det ligger i hästens natur att dölja smärta. Det ligger också i hästens natur att undvika smärta - snacket om att det inte går att tvinga en häst på 600 kg till något den inte vill är bara helt osant. Tro mig, det har ingenting med konst att göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Hur vet du att din egen häst är psykiskt välmående och tillfreds med sitt liv?
 
Sv: Tävlingar och djur (med tanke på OS)

Det vet jag givetvis inte, men jag gör så gott jag kan och jag kritiserar ständigt mig själv, min hästhantering och min hästhållning och är alltid öppen för nya sätt att se på saker. Jag kan se honom i ögonen med gott samvete och veta att jag har gjort allt i min makt för att han ska må bra :)
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 875
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 549
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hur tänker ni kring detta? En kompis till mig, har en dotter som har oerhört kämpigt i skolan. Barnet har dålig självkänsla, årskursen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
10 938
Senast: Vallmo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp