Tävling och sadel?

N

Nutten

Hej alla!
Är det någon som vet om det finns nån regel om vad man måste ha för sadel när man tävlar inom western? Jag funderar på att köpa en bomfrisadel och ev. sälja min nuvarande westernsadel.. Men får man tävla bomfritt?

Sv: Tävling och sadel?

Jag har hört att dom bomfria sadlarna ska vara väldigt osköna för hästarna. Men det är rätt tyst rykte för att inte klaga på dom. Men dom verkar väldigt obekväma för både häst och ryttare i mina ögon.

Fast jag har ingen så kan ju inte säga något. :crazy:

Jag har hört att dom bomfria sadlarna ska vara väldigt osköna för hästarna. Men det är rätt tyst rykte för att inte klaga på dom. Men dom verkar väldigt obekväma för både häst och ryttare i mina ögon.

Fast jag har ingen så kan ju inte säga något. :crazy:
De är inte särskilt bra för hästarna men de finns ju masor som tror annat, så....

okej, det var det jag hört. Förstår inte riktigt att man använder dom om dom inte är bra för hästen. Det är ju trotsallt hästen som ska göra allt jobb?!

Det är många som tror att det som är mjukt och följsamt är bra, det stämmer kanske i vissa fall men det är ju inte så lyckat med en sadel som ska fördela vikten av ryttaren över hästryggen. Det har varit många diskussioner om detta här på Buke

okej. Tanken var säkert väl med att skapa en sadel utan en "hård" bom. Men resultatet blev inte riktigt så bra.

Dom är ju faktist väldigt fula. I min smak då :angel:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: MiniLi
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 609
Senast: Nepenthe
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 076
Senast: Bison
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025