Tävling med 1 veckas mellanrum

Sv: Tävling med 1 veckas mellanrum

Det kan vara helt rätt eller totalt vansinne. Allt beror på hästen och omständigheterna.

Tycker inte det är nåt fel i det för oftast så startar den ett par tre veckor på rad och sen kanske den får en paus på ett par tre veckor:) Ingen häst kan ju starta varje vecka årent runt vilket skulle bli 52 starter per år...Mig veterligen har det aldrig hänt?!

Om hästen är lite otränad kan det kanske vara lite dumt att starta tätt för då brukar den ju behöva lite återhämtning eller om den fått ett stenhårt lopp och verkligen fått tömma sig. Då kan nog loppet sitta i benen...Nog har det hänt att jag har startat 2 gånger på samma vecka tex måndag och torsdag och då har hästen bara gått i hage mellan. Är hästen vältränad och det inte innebär långa resor så brukar det gå bra.

Sen ser man ju ibland skräckexempel men men. Jag brukar jämföra med hopphästarna som reser jorden runt flera gånger per år och hoppar i världscupen, oftast varje helg och flera klasser och de klarar ju av de väldigt bra:) Undrar hur många starter en hopphäst i svår nivå startar per år?

Jag funderar lite på o starta min häst. Hon ska starta imorrn på Åmål, o sen finns det ett kanonlopp den 2:e till henne. Loppet imorrn kännes helt fel, o sådant tufft motstånd, men jag blir kanonglad om hon hänger med där framme. O det på vaggeryd känns så rätt. Vissa säger till mig attt det e tufft, men jag har kollat runt lite, o det e många hästar som har startat med mindre än 7 dagar emellan.

Ska tillägga med att vet kollar igenom henne på tis, efter åmålsloppet.

Det går säkert bra:) Om loppet imorn ser tufft ut på förhand så ber du kusken köra ett snällt lopp på innerspår för att spara lite krut till nästa lopp:)
Lycka till!

Väldigt olika från häst till häst.
Beror ju på hur hållbara de är, hur de tar loppen och hur tufft det första loppet blir.

Jag har en som jag har startat tätt med två gånger i år och hon har vunnit båda gångerna (i den senare starten båda gångerna). Första gången var det 7 dagar, andra gången 6 dagar emellan. Dock har det inte varit anmälningar till det senare loppet förrän efter hon har gjort första starten. Då ser man ju lite hur tufft första loppet blev.

Säger som de andra, beror på hästen.
Förr kunde man starta på nytt efter bara två dagar så i vissa fall kunde en häst starta tre gånger på sex dagar.
Minns en häst på 80-talet som gjorde 77 starter på ett år, han tävlade dessutom på banor runt hela landet så det var en välberest herre. HAn gjorde över 300 starter i karriären så den h'ästen verkade inte ha lidit av tätt startande.
I de fall jag själv startat hästarna tätt så upplever jag att de lite tröga hästarna varit bättre i den senare starten /starterna. En häst som tömmer sig helt i loppen behöver oftast längre återhämtning.

Tycker inte det är nåt fel i det för oftast så startar den ett par tre veckor på rad och sen kanske den får en paus på ett par tre veckor:) Ingen häst kan ju starta varje vecka årent runt vilket skulle bli 52 starter per år...Mig veterligen har det aldrig hänt?!

Jo faktisk... :(

sjekk ut 2006 sesongen til Ulsrud Nino
Og samme eier hadde i den perioden også B.B Mikki

Varan trearshingst har gatt valdigt hart nu i nagra veckor med start varje lordag.
Han har mellan loppen gart i hagen tre dagar, skrittmaskin och darefter lugn jogg de sista tva dagarna innan start.
Han har varit hos vet minst varannan vecka, fastan han inte haft nagra direkta problem utan enbart rutin koll.
Vi har aven varit noga med att fa i honom rikligt med vatska bade direkt efter men ocksa ett par dgr innan lopp.
Vi har dragit blod efter varje lopp for att vara pa den sakra sidan.
Igar var det sista loppet innan lite ledigt och trots urdalig styrning var hasten frasch och stark anda in i mal.

Jo faktisk... :(

sjekk ut 2006 sesongen til Ulsrud Nino
Og samme eier hadde i den perioden også B.B Mikki

:eek: Oh shit det förekommer alltså:eek: och b.b mikki känner jag till då jag själv brukar vara till nordnorge och starta men har aldrig tänkt på att han startat så mycket...Nåja trots det verkar de ju inte prestera jättedåligt så de verkar ju klara det rätt bra men men:grin:

min ponny går alltid bättre när han startar med en veckas mellan rum men han tävlar bara i bland

Liknande trådar

Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 305
Senast: Murray
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: The Beast
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
935
Senast: Freazer
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
830
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka