Tävla utan att rida för tränare? Vad tycker ni?

F

Fitness

Kan jag åka ut på lokala tävlingar lätt klas (LD-LC) utan att ha tränat ngt för tränare? Klart att man kan men jag undrar vad ni tycker om det?

Sv: Tävla utan att rida för tränare? Vad tycker ni?

Under ett par års tid tävlade jag upp tom 1,30 utan att rida för tränare. Min tränare hade flyttat och jag hittade ingen jag trivdes med.

Förutsatt att det funkar när du hoppar själv hemma så kan du självklart åka och tävla. Däremot så är det fantastiskt bra att ha hjälp av någon emellanåt och för att verkligen utvecklas.

självklart.

jag red och tävlade mina ponnyer upp på L:A, utan att ha någon tränare det har gått super! ;)

Jag är bara nyfiken, så hoppas du inte tar det som påhopp :)
Hade du nån förälder eller så som hjälpte dig med träningen eller fick du planera och genomföra allt själv? Var ponnyerna redan utbildade LA?

Jag är bara nyfiken, så hoppas du inte tar det som påhopp :)
Hade du nån förälder eller så som hjälpte dig med träningen eller fick du planera och genomföra allt själv? Var ponnyerna redan utbildade LA?

jag sysslar med unghästar, så svar: nej jag gör allt jobb själv :) det är det som är charmen med det hela att man som rytare kan lyckas endå. Min mamma är hästkunig osv, men hon skulle aldrig ställa sig och hålla ridlektion för mig. Vill jag ha hjälp/träna för tränare så får jag det, men på något sätt har jag inte behöft det.

Det är inte förens nu när jag valt att börja utbilda halvblods hästar, som jag känner att en instruktör är bra att ha till hands ibland. :)

joorå såklart du kan, om du känner dig säker på dig och din häst så är dt bara att tävla på :)

Jo de är klart att de är bra att få hjälp men den tränare jag har ridit för några gånger har inte hjälpt mig någonting! Jag mår bara dåligt och känner mig värdelös när jag har ridit för henne. Så istället för att betala 300 kr/lektion som hon tar och ändå inte få ngn hjälp så tycker jag det är bättre att träna själv hemma.
Kan ju få lite hjälp av mamma.

Va bra! :) Det går säkert bra. Hästen är rutinerad och rätt så lätt att hoppa, det är mest bara att styra i de lätta klasserna!

sålänge det funkar mellan dig o hästen så kan du åka iväg o tävla hur högt du vill ...

men själv tycker jag det är jättebra att ha en tränare , då jag iallafall utvecklas mkt mkt mer med än utan tränare :D

LD och LC går nog bra men när du kommer högre upp i klasserna bör du leta upp en ny bra tränare som du och din häst trivs med och som kommer att kunna träna er på ett bra sätt inför lite större utmaningar.

Det blir inte riktigt samma sak och oftast inte lika bra att träna själv som för en duktig tränare. En bra hopptränare ger dig tips, kritik och framhåller vad som är bra i din ridning, han/hon sätter upp lämpliga hinder, kombinationer och annat med rätt avstånd emellan och ser till att din häst får träna tillräckligt länge på hoppning med variation för att bygga upp muskler o kondition. Det gäller att hästen orkar tävla i 2 klasser på en dag och göra bra resultat även i andra klassen.

Många har för dåligt tränade hästar på tävling och det slutar ofta med att hästen vägrar eller river. Det är min erfarenhet att många även går för snabbt upp i klasserna och sedan får kliva ner ett par pinnhål när hästen säger stopp. Bygg upp hästens självförtroende och ha inte bråttom upp i klasserna.

Jag kommer inte att tävla högre än LC på den här hästen (foderhäst) Och den tränare som finns att tillgå här mer stjälper än hjälper så då tycker jag att det inte är ngn ide att rida för henne när jag ändå inte får ngn hjälp.

Jag tävlar min ponny, utan tränare! Min kompis brukar vara med när jag hopptränar hemma, så hon hjälper mej!!! Hon är jätteduktig, och hon lixom "hjälper till" mer än att säga vad jag ska göra. Funkar perfekt ;D

*knapplån*
Jo visst kandu det, om det går bra när du hopapr din ponny å du känner dej säker så är det la bara å köra :)

Jag själv skulle inte klara mig utan min tränare med denna häst jag har nu. det är skönt att ha någon att luta sig mot, någon att fråga om hjälp osv. Sen är min häst inte hoppad särskilt länge (var aldrig hoppad med ryttare när jag fick henne) så det gör nog mycket det också.

Lycka till!

Jag kommer inte att tävla högre än LC på den här hästen (foderhäst) Och den tränare som finns att tillgå här mer stjälper än hjälper så då tycker jag att det inte är ngn ide att rida för henne när jag ändå inte får ngn hjälp.

Jag blir lite nyfiken. På vilket sätt stjälper tränaren dej? Är han/hon utbildad? Det finns absolut tränare som inte borde vara det MEN samtidigt så har jag med mej i min ryggsäck (som mamma) att det alltid kommer tjejer till tränarna som INTE VILL ha neg kritik utan bara höra positiva ord. Nu är det viktigt att en tränare även berömmer men ibland blir det lite löjligt.

Jag anser att man måste vilja träna för att det ska funka och vara lönt. Man måste ha förtroende för sin tränare. Det kan också vara bra att träna för olika tränare ibland.

De som jag vet som valt att inte träna för tränare har inga större mål. De rider LD-LC ponny/häst och trivs bra där. Jag kommer inte på någon som rider högre som inte har tränare.

Att ha tränare har man för att utvecklas och att inte fastna i felaktigheter eller "ovanor" typ luta sej på ett håll, dra tllbaka handen i språnget etc. Såna saker som man snabbt lägger sej till med när ingen påpekar det.
Ponny brukar vara lättare än häst då de fixar mycket mer själva. (grov generalisering...)

Jag har tävlat lättare klasser utan att ha tränat för tränare på ett års tid. Det gick hur bra som helst. Men det är ju alltid bra att ha någon som ser konkret vad man bör förbättra sig på... :D Men när man kommer upp i högre klasser, så behöver man nog en tränare...

Hoppar in lite... *L*

Det finns även tränare som ska vara supermegabra som stjälper vissa ryttare... det är olika vilka man "går ihop" med. Red för en tränare som verkligen inte gillade mig, när hon gav mig negativ kritik så fine men sen när hon gick på mig för saker som jag vet att jag inte gjorde fel... (T.ex. satt med långa tyglar, då säger hon "släpp tyglarna, du sågar" hur går det ihop med LÅNGA tyglar? Skulle rida lätt, om det är ngt man kan efter att ha ridit på ridskola i fem år så är det att sitta ner på rätt sittben... men det gjorde jag inte enligt henne. Så då fick jag rida lätt utan stigbyglar - visst bra träning men av fel anledning tycker jag.)

Henne hade jag klarat mig bättre utan.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
804
Senast: Elo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 336
Senast: Lady_S
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 069
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?