Tävla T-märkt häst

G

goliath

Hejsan! Har sett några tävla i clear rounder med t-märkta hästar. Får man göra det? Någon som vet reglerna. Är hästen frisk och kapabel till detta borde det väl inte finna nått som hindrar.:bump: :bump:

Sv: Tävla T-märkt häst

En T-märkt häst får inte tävlas eller tränas som att den ska tävlas.

T-märkta hästar får vara med på klubbtävlingar, om inte klubben dvs. har bestämt ngt. annat.
Dock får de inte vara med på "riktiga" tävlingar dvs. tävlingar som det krävs licens för att delta i.
De är ju ofta t-märkta av den anledningen att de inte håller för ändamålet...

Ur tävlingsreglementets synpunkt så får de inte tävla på inbjudnings/lokaltävling eller högre. Så utgående från det skulle de kunna få tävla på klubbtävling, MEN i alla fall hos Agria måste man skriva på ett papper, där man även förbinder sig att lämna informationen vidare till kommande ägare. På det pappret står att hästen inte längre får tävlas och inte heller tränas som inför tävling. Så enligt det får du knappt ens vara med på banhoppningsträning/programridning, för klarar hästen det så måste den ju vara nästen lika tränad som om den skulle tävla motsvarande nivå, och träna som till tävling fick den ju inte göra.

Ylva skrev:
Ur tävlingsreglementets synpunkt så får de inte tävla på inbjudnings/lokaltävling eller högre. Så utgående från det skulle de kunna få tävla på klubbtävling, MEN i alla fall hos Agria måste man skriva på ett papper, där man även förbinder sig att lämna informationen vidare till kommande ägare. På det pappret står att hästen inte längre får tävlas och inte heller tränas som inför tävling. Så enligt det får du knappt ens vara med på banhoppningsträning/programridning, för klarar hästen det så måste den ju vara nästen lika tränad som om den skulle tävla motsvarande nivå, och träna som till tävling fick den ju inte göra.

På vår T-märkta hästs papper står att hon får tävla lokalt (Sveland 2003). I TR står att t-märkt ej får tävla.

nix,en triangelmärkt häst får INTE tävla.

ev på klubbtävlingar om klubben tilllåter det

det finns faktiskt hästar som triangelmärks,men efter en tid blir så pass bra att de hade kunnat tävla lätta klasser.

hej, vad jag har fått höra så kan man "häva" T- märkningen genom att betala in de pengar man fått ut av försäkringen... dvs om man t märkt sin häst och fått 50000kr av 60000 som hästen är försäkrad för, och Hästen sedan blir så pass bra att den kan tävla igen , ska man kunna betala tillbaka de 50000 kr och få papper på att hästen inte längre är t- märkt.. men det är bara vad jag hört...
Själv har jag en t- märkt ponny, som nu efter 10 år inte längre är halt... hon blev t- märkt efter en olycka , hon fick en ben flisa i knäleden som inte gick att operera bort.... men nu efter 10 år har denna flisan kapslats in av vävnad så pass mycket att hon inte längre är halt. Men eftersom jag nu är 27 år, är det inte längre aktuellt att tävla ponny..men hon blir mamma lite då och då, vilket hon trivs bra med.
men hon är med på lite klubbtävlingar här och där.

Om man har en T- märkt häst som inte längre har en aktuell diagnos, kan man tävla ganska mycket om man vill.
För det är fritt fram att bli medlem i så många klubbar man vill.... och är man skåning, så kan man i stort sätt tävla var helg eftersom det finns många klubbar där,och klubbtävlingar är ju nu förtiden ganska vanliga.

Men tänk på, för ert eget bästa att ha ett "FRISKINTYG" från en veterinär, med er på klubbtävlingarna, för det är inte kul att ständigt försvara sin t- märkta häst.
Man behöver altså inte betala tillbaka massa pengar bara för att man vill ha lite kul på klubb nivå.
men låt hästens hälsa gå först!!!!!!:bump:

Hästens hälsa är ju alltid viktigast, som du säger.:bow:

Men man vet aldrig hela storyn. En kompis till mig hade sitt sto avelsförsäkrat. Det visade sig att hon inte var fertil längre på grund av att hon blev infekterad varje gång hon seminerades. Stoet t-märktes eftersom hon inte var avelsduglig längre, och det var det försäkringen gällde. Därmed inte sagt att hon på något sätt mår dåligt av att bli riden eller tränas för tävling och tävla. Hon får ju fortfarande inte det, eftersom hon ju är märkt, men en klubbtävling skadar henne inte på något sätt.

//granger

granger skrev:
Hästens hälsa är ju alltid viktigast, som du säger.:bow:

Men man vet aldrig hela storyn. En kompis till mig hade sitt sto avelsförsäkrat. Det visade sig att hon inte var fertil längre på grund av att hon blev infekterad varje gång hon seminerades. Stoet t-märktes eftersom hon inte var avelsduglig längre, och det var det försäkringen gällde. Därmed inte sagt att hon på något sätt mår dåligt av att bli riden eller tränas för tävling och tävla. Hon får ju fortfarande inte det, eftersom hon ju är märkt, men en klubbtävling skadar henne inte på något sätt.

//granger

Nej, det såklart. Men med din kompis häst så har man ju också tänkt på hästens hälsa i första hand, man iseminerar ju henne inte längre.
och självklart menar jag inte att man inte kan tävla en klubbtävling på en t-märkt häst, utan att man helt klart ska tänka på hästens hälsa i första hand, t-märkt eller ej!

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
894
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 810
Senast: MalanMjöl
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
547
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V