Tävla stora klasser -stor plånbok??

F

Feykir@telia.com

Jag har varit involverad i dessa islänningar i över tio år nu, har tävlat mycket, på hög nivå i Sverige.

Det har ändrats så mycket nu, förr kunde man faktiskt rida på en tävling, med en medeldyr häst och lyckas bra om man var duktig själv.

Nu är det så att om du ska vara med i toppen ska man helst vara en av dessa som har rika familjer med massor av hästar, eller om du har tillräckligt i plånboken så varför inte plocka hem en dyr hingst?? På så sätt köper man ju sig en plats i finalerna... :confused:

Jag har inget emot det men det är bara så tråkigt att vi andra "svenssons" som kämpar på med den häst vi har, vi kanske är jätteduktiga med har inte råd att köpa en häst för flertalet hundratusen... :cry: Men ändå vill tävla och gärna då på en högre nivå... Är SM long gone för oss nu?? :cry:

Sv: Tävla stora klasser -stor plånbok??

Du har en poäng.Men så är det inom alla sporter.Kolla alla hopprytare, de har nite råd att köpa en egen tävlingshäst så de lånar helt enkelt sina hästar.Nu verkar det inte finnas en sån marknad på islandshästfronten då inte speciellt många ägare till dyra, bra hästar bara "har dem" för att de kan utan tävlar sina egna hästar för det mesta.

Men det där med SM vet jag inte...Vet hästar i 70 000 klassen som oxå tagit sig dit å jag kan nästan garantera att inte alla SM hästar kostar flera hundra tusen.Det är populärt att säga att ens egen häst kostade mer än den egentligen gjorde, så det ska man ta med en nypa salt ;) :smirk:

sen så kan man ju faktiskt ha turen att få till fina avkommor själv! :bump: eller köpa unghästar med bra påbrå, sedan handlar det ju mycket om bra träning. Har man en tjock plånbok kanske man har råd att lägga ner mer pengar på bra träning av duktiga ryttare.

Ja det är ju sant. Men det är så tråkigt att pengar ska styra allting. Jag funderar på att köpa mig en unghäst också, men den kostar ju i princip lika mycket som en vuxen häst, fast kostnaderna är mer utdragna, på längre tid. :crazy:

Jag har för mig att det är svårt att komma in och göra sig ett namn på tävlingsbanan nu. Det är ju inte så lätt om man inte har tusenlappar liggandes, eller tjugo hästar att välja mellan, jag har kämpat med min häst nu i snart sex år. Jag hoppas att vi kan hävda oss i år. Men satsar allt till nästa år då det här året inte blev som det var tänkt. Pga olycka blev det inte nån ridning på nästan 4 månader denna vinter :cry:

Mmm, nu verkar det lite verklighetsfrämmande att ha på meritlistan ett SM-silver på en 25000 kronorshäst :cool: Men det är ändå mindre än tio år sedan :o

Det positiva med utvecklingen är väl att det pga denna rosettjakt kommer in bra hästar och bra avelsmaterial till landet - det kommer ju många till nytta på sikt :idea:

Ja och sen är det väl positivt att det blivit lite prestige att ta sig till SM, och att inte "alla" som sätter hoven på en ovalbana kommer med och att man på ett bananskal ramlar in i landslaget! :smirk:
Men tävlingsformerna skulle ju kunna utvecklas för att alla oavsett häst ska kunna vara med att tävla om man känner för det. Men kanske inte nödvändigtvis i SM.

Det tråkiga nu tycker jag är att man i princip måste tävla på SM-nivå med allt vad det innebär av stora långa dyra tävlingar och resor för att kunna tävla i passgrenarna. Många klubbar HAR passbanor men ordnar ändå inte passlöp på klubbtävlingarna :(

Jag tyckte vi var fler som tävlade femgång och pass på lokal/regional nivå för tio år sedan, nu är det dålig återväxt eftersom man inte kan få prova på förrän man satsar på de största tävlingarna.

Nån som känner för att dra igång passklubben igen :idea: :angel: ?

Mmm, nu verkar det lite verklighetsfrämmande att ha på meritlistan ett SM-silver på en 25000 kronorshäst :cool: Men det är ändå mindre än tio år sedan :o

???? vad menas??

Att det är mindre än tio år sedan som man kunde vinna en silverplats med en häst köpt för 25000 kr, idag krävs betydligt mer pengar än så satsad i hästen för att ens nå SM.

Lite allmänna reflektioner bara ...

Att priset på hästarna ökat är ju inte bara en utveckling från säljarens sida - det betyder ju troligen också att fler köpare prioriterar bättre hästar (med allt vad det kan vara för uppoffringar ekonomiskt i övriga livet). Självklart styr pengarna mycket, men vem vill inte ha betalt för sin avkomma, utvecklade tävlingshäst osv?

Jag tror också att man ser problem i den ekonomiska delen om man själv inte ser sig att ha samma möjlighet - finns pengarna redan så är det ju inte en försvårande faktor.

Och utvecklingen mot skickligare ryttare och bättre hästar gör ju att det krävs mera resurser hos den private ryttaren eller deltagaren för träning och framsteg som utbildning och kurser. Men det är också på sätt och vis att köpa sig fram, men kanske inte lika flagrant som om man lägger pengarna på en talangfull och välutbildad häst.

Att det är ett problem med färre tävlingstillfällen gick också att läsa i senaste islandshästen i Göran M:s ledarspalt - för fler tävlande kräver fler funktionärer. Dessa jobbar ju faktiskt oavlönat och många lägger ner ett otroligt arbete för att tävlingarna skall bli av.

Vänligen observera att detta bara är mina reflektioner och funderingar om ämnet ...

Senast ändrad av en moderator:

..."Att det är ett problem med färre tävlingstillfällen gick också att läsa i senaste islandshästen i Göran M:s ledarspalt - för fler tävlande kräver fler funktionärer. Dessa jobbar ju faktiskt oavlönat och många lägger ner ett otroligt arbete för att tävlingarna skall bli av".

Har också funderat över detta, ett problem som jag ser det är att fritidsryttarna (som i många klubbar är lite "underprioriterade") Förväntas att snällt betala anmälningsavgifter till SIF och lokalklubb, sedan anordnas många "tävlingsinriktade" kurser och även tävlingar för klubbens pengar. Vilket givetvis gynnar de tävlingsintresserade, sedan har vi mage att be dessa fritidsryttare om att vara funktionärer ideellt på "våra" tävlingar som de kanske till största delen sponsrat. Kan förstå om inte alla är så pigga på att ställa upp på det. Nu tävlar jag själv, men några säsonger har jag ej tävlat då jag ej haft hästar i träning osv. och i många fall är det lite "otacksamt" arbete. Kanske borde klubben ha som policy att de som arbetar som funktionärer får rabatt på medlemskap, en subventionerad kurs eller liknande. Någon morot borde absolut finnas, då det är en HIMLA massa jobb bakom att få en tävling att klaffa. Dessutom tycker jag att tävlingsformerna borde förenklas en aning, varför ha 3 domare på en klubbtävling ex, då tävlingar ställs in pga. domarbrist!!. Fler lätt klass-tävlingar, kanske ha en regel att man MÅSTE kvala för att få rida Fipo-klass. sedan tycker jag att det är rent ut sagt löjligt att man ska behöva ha tävlingsveterinär alla dagar på en liten klubbtillställning. Som det är i dagsläget tycker jag att det alltid är en salig blandning på kvalitéen på ekipagen på tävlingar, och intresset för tävlingar har ju vuxit enormt så kanske är det dags att börja sålla och dela upp blåbärsekipage från Grand Prix (Skulle ju vara ganska förvånande att se lilla Lisa komma hoppandes lätt D med sin c-ponny i Falsterbo tex. eller låt oss säga Malin Baryrad på KM:et), tror att det skulle locka betydligt fler glada fritidsryttare till tävling om det hela blev lite mera avslappnat och inte kostade en förmögenhet. Tre varv på en ovalbana i T1 för 400+ känns ganska dyrt faktiskt.

Jag var på dressyrtävling i helgen, tittade på en väninna som tävlade. Då slogs vi också av att de inte behövde någon veterinär, medan vi har det på minsta klubbtävling.
Vi såg inte heller Kyra eller Jan B, håller med andra ord helt med dig. Det skulle finnas klubbtävlingar för bara dem som inte är så vana. Till och med i lättklass kan man ju möta en supersuperhäst eller en supersuperryttare.

Tycker också att dina reflektioner kring funktionärer är helt rätt. Det är alltid ett gäng entusiaster som ställer upp, kanske för att de har barn som tävlar aktivt eller för att de bara är justa. Svårt det där hur man ska göra, billigare kurser är ju ett bra förslag. Fast kanske svårt eftersom de flesta klubbar har tyngd ekonomi.

Men det är väl så att båda avel och mycket annan verksamhet är fokuserad på tävling, tävling och åter tävling. Och en och annan glad ritt för övriga medlemmar.

OA

Jag är en av dem som tävlar vanlig dressyr med mina islandshästar å vetetrinär besiktning på dressyr tävlingar behövs inte då ekipagen ändå inte lär få bra poäng om hästen går orent/är halt.Det lönar sig inte att ta med en häst som är sjuk på en ¨sån tävling då den måste gå rent osv.

På en islandshäst tävling däremot finns det ju massor med hästar som inte alls går rent, de har dålig trav osv, det skulle man, på å en dressyrtävling kollar man mer på renheterna i gångarterna, ngt som inte har lika stora krav på islandshäst tävlingar verkar det som,en islandshäst som har superdålig trav kan få väldigt bra poäng för den iaf märkligt nog.
Men en islandshäst kommer ju inte i närheten av ett hbls gångarter precis.
Bara en tanke på varför det kanske är viktigt att ha vet.besiktning på mindre islandshäst tävlingar iaf.Men visst, på små klubbtävlingar brukar man inte ha vet.besiktning iaf, det är ju inga ofeciella tävlingar.

Min häst är regerande Svensk mästare i en passgren med sin förra ägare i ungdomsklass. Men eftersom han är valack och i år 15 år så kostade han ändå "bara" 80 000 när jag köpte honom. Han är en duktig 5-gångs häst (4:a i F3 på SM förra året, tidigare guld i den grenen), men svår att tölta. Dessutom har han super-psyke så barn kan också rida honom. :love:

Jag har däremot aldrig tävlat så jag tänker faktiskt tävla den här hästen i Lätt klass i år. Det kanske känns som fusk för vissa eftersom hästen har varit i landslaget tidigare men det är ändå inte bara hästen det beror på utan faktiskt ryttaren också. JAG måste få börja någonstans och för mig (som aldrig tävlat islandshäst eller någon annan häst tidigare) är det mest lämpligt med lätt klass. :p Dessutom tycker jag man ska sätta ribban efter vad man har tid med. Jag jobbar varannan helg så tävlandet får trots allt hållas på en rimlig nivå för mig... Det behöver ju inte alltid vara hästens kapacitet som sätter begränsningarna!

Silverkedjan: Drar gärna igång passklubben igen! Jag ska tävla femgång på min första tävling någonsin! :D

Så fort något kallas för tävling skall veterinär finnas på plats för besiktning, detta gäller oavsett det är officiell eller inofficiellt. Det är så att har man för avsikt att anordna tex passlopp, skall det finnas en veterinär tillgänglig under tiden detta pågår.

Om man däremor anordnar en liten skojtävling tex, kallar den för klubbmästerskap eller stallmästerskap. Det går bra att ha vilket namn man vill i princip, bara det inte heter tävling, för då är det genast ett krav på veterinär.

chrysler skrev:
Jag är en av dem som tävlar vanlig dressyr med mina islandshästar å vetetrinär besiktning på dressyr tävlingar behövs inte då ekipagen ändå inte lär få bra poäng om hästen går orent/är halt.Det lönar sig inte att ta med en häst som är sjuk på en ¨sån tävling då den måste gå rent osv.

Vad ball! Jag skulle också vilja tävla dressyrklass med min. om något år kanske. Hur tävlar du, vilka klasser? Får du rida ponnyklass?

OA

Det är islandshästförbundet som bestämt att det ska vara vet.besiktning på alla tävlingar med islandshäst. För numera ganska många år sedan gick en förfrågan från jordbruksverket ut till de olika tävlingsgrens/sportansvariga för hur man ville ha det och i-hästförbundet bestämde att det skulle se ut på detta sätt själva. För några år sedan var detta möjligt att ändra enl. jordbruksverket och en motion gick till i-hästförbundet från en av lokalklubbarna och då var svaret på denna motion att man redan då jobbade med att ta bort vet. besiktning vid klubbtävlingar (vilket vi tyvärr inte sett något resultat av ännu).

De andra ridsportgrenarna valde att inte ha någon vet. besiktning alls vid dressyrtävlingar (alltså inte ens vid Grand Prie tävlingar). Hoppning; ingen vet.besiktn vid klubbtävlingar. Övriga tävlingar ingen upp till 1,20 meters höjd. I detta sammanhang tycker jag att i-hästförbundet tagit sig vatten över huvudet med att anse att vet.besiktning är nödvändig vid klubbtävlingar. (dessutom är det 3 dommare).

kotte

Båbbe skrev:
Jag har däremot aldrig tävlat så jag tänker faktiskt tävla den här hästen i Lätt klass i år. Det kanske känns som fusk för vissa eftersom hästen har varit i landslaget tidigare men det är ändå inte bara hästen det beror på utan faktiskt ryttaren också. JAG måste få börja någonstans och för mig (som aldrig tävlat islandshäst eller någon annan häst tidigare) är det mest lämpligt med lätt klass. :p Dessutom tycker jag man ska sätta ribban efter vad man har tid med. Jag jobbar varannan helg så tävlandet får trots allt hållas på en rimlig nivå för mig... Det behöver ju inte alltid vara hästens kapacitet som sätter begränsningarna!

Ja, när du lägger fram det så, är jag benägen att hålla med. Jag ändrar härmed inställning! Så klart att du ska ha möjlighet att tävla lättklass med din fina häst.

OA

Det visste jag faktiskt inte, att det inte får heta just "tävling".Man lär sig ngt varje dag :)
Men jag tycker personligen att det är bra med veterinär vid tävling.De ryttare som inte tycker det har ju uppenbarligen kanske ngt att dölja på sin häst, eller? ;) :angel:

Jag tävlar bara klubbtävlingar då islandshästar, som sagt, har sina begränsningar rent gångartsmässigt.Skulle jag känna att jag vill satsa på dressyren mera skulle jag köpa ett hbl :angel:
Men en Lc har vi kommit runt å i helgen tävlar vi 3 klasser, bla Lb :eek: Men mest som en träningssak då mitt sto måste få träna när det sitter publik på läktarna ibland, hon är den nervösa typen ;)

Visst kan man ställa upp i lokala tävlingar oxå men du får inte tävla hästen som ponny beroende på din ålder.Mitt sto skulle räknas som b-ponny å såna får man inte tävla om man är över 12 år :o :devil: Om islandshästen räknas som d ponny å du är under 18 får du ju tävla den som ponny, förr kunde man även få dispens tills man var 20 år på d ponny men har inte ngn koll på det mer då jag slutat tävla ponny för länge sedan :D

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Igår hade jag och min sambo en intressant diskussion efter att en vän sagt till mig att det inte alls är ovanligt att folk köper "dyra"...
2
Svar
38
· Visningar
4 659
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V