tävla ridskolehäst.

S

Seha

detta för alla er som tävlar ridskolehäst,
jag skulle vilja veta hur det går till för er - klubb till klubb.

hur mycket kostar det att låna häst för att åka ut och tävla,?

får vem som helst låna häst och åka iväg?

vilka övriga regler har ni för att få låna häst?

Sv: tävla ridskolehäst.

Har inte gjort det men en kompis var med med min nuvarande häst.

Det är vääääldigt olika för ridskolorna. Hör med ridskolan.

Då behövde hon inte betala för att låna henne. Endast start och så då.

Samma här, våra ridskoleelever behöver inte betala mer än startavgift.. men det är långt i från alla som får komma ut och tävla, ofta måste man ha den tävlingshästen som lite favorit.. (så va det förr af, påväg att bli bättre nu) och ha ridit den mycket.

Men som sagt var långt ifrån alla, tre fyra stycken som är ute och tävlar..

okej, jag tänkte bara höra, för på vår ridskola får vi inte åka ut och tävla, fast vissa ponnyer är grymt duktiga och borde få chansen.

och jag hörde mig lite om, och då var det helt klart så att man skulle betala för det, men jag vet nt riktigt hur mkt.

vi får tävla en lokal i hoppning och en i dressyr varje termin, dressyren brukar vara hemma på våren och borta på hösten och tvärtom. vi betalar hästhyra på 150:- per klass. tycker det är alldeles för sällan, men men. vi ska åka ut lite mer med hoppningen den här terminen iallafall :) "så många som möjligt" brukar få följa med, men eleverna i specialgrupperna har förtur på hästarna så det blir oftast ingen över.

Finns några människor här som tävlar ridskolehäst från våran klubb. Men dom får hitta hit själva :D

Har inte gjort det själv, men ridskolan där jag red så behövde man inte betala - men visa framfötterna så instruktörerna tyckte det var någon idé att skicka iväg ekipaget. Och föräldrarna (om det var ponnyryttare, annars ryttaren själv/chauffören) skulle ha gått en lastningskurs som anordnades.
Numera är det ryttarsatsning där målet är att ryttarna ska komma ut och tävla på "sin" häst. Eftersom det är rätt många med där så måste man i princip vara med i ryttarsatsningen för att ha en chans, alla hästar är liksom upptagna. Och då kostar det mer på så vis att det är dyrare att rida i ryttarsatsningen (fler lektioner) än att rida en gång i veckan i vanlig grupp.

Men som sagt, fråga ridskolan.

På min ridskola får vi tävla ridskolehästarna hur mycket vi vill bara vi fixar transport och betalar avgifterna. 60:- betalar vi för att låna hästen :-) Jag gör min första dressyrtävling på Färjestads ridklubb den 20/4 hehe..LB:1 (favoritprogrammet) :bump:

Hej!

Kommer från en liten ridskola, men vi (ok då, styrelsen och personalen) tycker att det bara är bra för hästarna/ponnyerna att få göra lite annat. Men, självklart ställs lite krav:
*Man måste träna regelbundet på ridskolan
*Man ska ha startat klassen på klubb (och gjort det bra såklart då)
*Man ska ha minst en hästvan person med sig hela dagen
och snart kommer det också att ingå en lastningskurs.

Men skickar ju inte iväg vilka hästar som helst, utan de som orkar med extra arbete och som tycker att det är roligt. Eleverna betalar inget för att låna hästarna, men de får ordna allt såsom transport, chaufför (om de inte kör själva), anmälan osv osv.

På min ridskola så fungerar det så att man måste vara betalande klubbmedlem (så klart).
*Man måste rida ett "vanligt" pass i veckan och sedan
*ett speciall pass i dressyr eller hoppning i veckan.
*Man måste ha tävlat en hel del på klubbtävlingar med "sin" häst, (den man har i special gruppen).
*Klubben betalar en del av hästhyran. Man betalar övriga tävlings-avgifter själv. (Ofta åker vi alla hästbuss tillsammans, ev. ibland transport som man hyr.
*Vem som helst får INTE tävla ridskolehästarna, ridskolechefen väljer ut ett par stycken som får åka på lite olika tävlingar, ibland fler folk om vi har en lokal/regional tävling hemma. Och oftast är det samma personer som får åka, år ut och år in. Och de har samma hästar varje år. DET är dåligt tycker jag, det är många som aldrig får åka på tävling.
*Man måste hjälpa till på klubbtävlingarna man är med i, ett funktionärs schema sätts upp, som skall följas.
*Sen skall man helst vara med och hjälpa till på så många utav de lokal till ELIT tävlingar vi har, som funktionär.

..tror inte jag glömt något nu. Har man hästar som intresse och rider på ridskola och vill tävla så får man ställa upp och hjälpa till. Det gör man liksom automatiskt, man tänker inte riktigt på det. Vi har kul och man får jättegod funktionärsmat på tävlingarna man ställer upp och hjälper till på :). Ibland har vi funktionärs middagar. Klubben arrangerar, i samband med ridskolans teori-veckor, många olika kurser och clinics, vilket är toppen! Sen är ju sammanhållningen oftas bra!

Senast ändrad av en moderator:

Förr i världen när jag tävlade ridskolehäst skulle man vara medryttare på den hästen. Då fick man rida fritt 2 gånger i veckan + tävla om ridläraren ansåg en mogen för det. Detta till en kostnad av 600 kr/månad.
Sen skulle man rida lektion också förstås. Alla kostnader fick ryttaren stå för.

Det var på en liten ridskola.

Gör inte nu längre, men har gjort.

Vi skulle då vara 'uttagna' för att få komma ut först och främst. Detta innebar att du var tvungen att rida i de 'bästa' hoppgrupperna samt vara medlem. Hästhyra gick på 100/start, och oftast startade man 2 klasser. Anmälningsavgiften fick man betala själv, samt licensen till sig själv. Det ordnades även en lastbil till alla ridskoleponnier, som man sedan vart med och betalade. Det hände att man fick fixa transport och körning själv. Hade ränare med oss, som hjälpte till på framridning/hoppning, samt höll koll på allt.

En tävlingsdag gick minst på tusenlappen.

Vi får låna häst gratis om vi tävlar i klubbens namn.

Vet inte hur reglerna är, vilka som får tävla lr. ej.

regelrna är som ovan; Man rider på abonnemang, har man inte abon betalar man 100 kr/dag för hästhyra,tävlar i klubbens namn. Det är väl dom reglerna som finns tror jag. har inte sådär jätte stor koll....:o

Senast ändrad:

Har tävlat ridskoleponny förut, gör dock inte det nu. För att få tävla på klubbens hästar så måste man gå i ryttarsatsningen. Då har man en "egen" häst som man rider 2 lektioner/vecka på samt en uteritt på helgen. När ridläraren tycker att man är tillräckligt duktig för att tävla så får man åka med "sin" häst å tävla. Man betalar då ingen hästhyra eller liknande, men tävlandet får inte störa ridskloeverksamheten (ponnyerna går lektioner på söndagar tex, så då fick vi inte tävla). Man kommer överens med ridläraren vilka klasser man är redo för. I ryttarsatsningen så ingår det även att man måste vara funktionär på hemmatävlingarna och när man ska tävla så får man stå för alla avgifter själv. Ryttarsatsningen tror jag kostade 1350kr/mån för ponny när jag gick där, men tror dom har höjt 100kr nu. För storhäst kostade det 1450kr/mån kanske, har nästan glömt :P
//Maria

På våran ridskola är det 3 stycken som får tävla på lektionshästarna. jag och 2 till:) vi hjälper ägaren med sina privat hästar och följer med på tävlingar som "hästskötare" och få som "tack" tävla hästarna som är tävlingsbara.

jag har varit ute på ett antal klubbtävlingar och 2 lokala än så länge. men det kommer bli fler nu i vår hoppas jag.
:) jag får självklart betala startavgoift m.m men våran ridlärare kör oss med lastbilen tiill tävlingarena vi ska till

Senast ändrad av en moderator:

Ridskolan här i närheten har inte änns hästar som klarar av att gå LD typ. De har bara massa orutinerade unghästar som typ gå 50 cm Clear Rounder bara O.o

Hur mycket kostar det att låna häst för att åka ut och tävla?
Förutom anmälnings- och startavgift + alla utgifter på tävlingsplatsen med mat och så får vi betala hästhyra och transportavgift.
Får vem som helst låna häst och åka iväg?
Nej, bara de som blivit tillfrågade att tävla. Brukar vara samma personer.
Vilka övriga regler har ni för att få låna häst?
För de yngre ryttarna måste en förälder följa med.

oj, det verkar som att de två klubbar jag rider på är de enda där det finns krav på att man måste göra XX antal timmar idéelt arbete OCH ta stalltjänst..

sen får man väl visa framfötterna och säga att man vill ut och tävla så brukar dom tänka över det och ge positivt om man är redo för det.. eller ja på ena ridskolan iaf.. på den andra är det dom som smörar mest och hänger i stallet dag ut och dag in som får åka och tävla.. istället för någon jätteduktig ryttare som har ambitoner men inte vill vara i stallet 24/7.. nu klagar jag inte på dom som rider skolhäst på någon av våra klubbar, det är kanon att hästarna kommer ut och de flesta är riktigt duktiga men det finns bättre såklart..

på ena klubben finns det en kanonduktiog ponnyryttare och egentligen borde dom skicka ut henne med 4-5 ponnies till varje lokal så hon får träna och ponnierna rutin etc.. men hon har medishäst och tar hand om den flera dagar i veckan så 50 timmar extra i månaden plus stalltjänst 1-2 ggr till i månaden är omänskligt.. så hon tävlar endast en ponny..

Hur mycket kostar det att låna häst för att åka ut och tävla?
Vi betalar hästhyra genom ideellt arbete, ex. hölastning, ha hand om klubbtävlingar, sitta i ungdomssektionen mm. Om man gör alla grejer som är sagda betalar man ingen hyra, annars kan man "välja bort" saker om man inte vill men får då betala för det.

Får vem som helst låna häst och åka iväg?
De som får åka iväg är nu ett 7-8 tal personer som hjälper till mycket för klubben, tar mycket ansvar osv. Man ska även deltagit på klubbtävlingar ett antal år för att visa att man är intresserad.

Vilka övriga regler har ni för att få låna häst?
Vet inte om det är några speciella, mer än att man själv måste varit med som hästskötare på tävlingar så att man vet hur det går till. Sen är det väl som alltid att man är ansvarsfull så att klubben (ridskolechefen) kan lita på en när man få låna ridskolans hästar och åka iväg.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
894
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 022
Senast: Bison
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 019
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar