Sv: tävla ridskolehäst.
På min ridskola så fungerar det så att man måste vara betalande klubbmedlem (så klart).
*Man måste rida ett "vanligt" pass i veckan och sedan
*ett speciall pass i dressyr eller hoppning i veckan.
*Man måste ha tävlat en hel del på klubbtävlingar med "sin" häst, (den man har i special gruppen).
*Klubben betalar en del av hästhyran. Man betalar övriga tävlings-avgifter själv. (Ofta åker vi alla hästbuss tillsammans, ev. ibland transport som man hyr.
*Vem som helst får INTE tävla ridskolehästarna, ridskolechefen väljer ut ett par stycken som får åka på lite olika tävlingar, ibland fler folk om vi har en lokal/regional tävling hemma. Och oftast är det samma personer som får åka, år ut och år in. Och de har samma hästar varje år. DET är dåligt tycker jag, det är många som aldrig får åka på tävling.
*Man måste hjälpa till på klubbtävlingarna man är med i, ett funktionärs schema sätts upp, som skall följas.
*Sen skall man helst vara med och hjälpa till på så många utav de lokal till ELIT tävlingar vi har, som funktionär.
..tror inte jag glömt något nu. Har man hästar som intresse och rider på ridskola och vill tävla så får man ställa upp och hjälpa till. Det gör man liksom automatiskt, man tänker inte riktigt på det. Vi har kul och man får jättegod funktionärsmat på tävlingarna man ställer upp och hjälper till på
. Ibland har vi funktionärs middagar. Klubben arrangerar, i samband med ridskolans teori-veckor, många olika kurser och clinics, vilket är toppen! Sen är ju sammanhållningen oftas bra!