Tävla ponny bland stora hästar?

Evenstar

Trådstartare
Kan man tävla sin ponny bland stora hästar när man fyllt 18? Har hört att man kan det men har aldrig sett nån som gör det... :confused:

Sv: Tävla ponny bland stora hästar?

Ja det kan man om det är en d-ponny

man kan om det är en c-ponny också, bara man inte tävlar för svårt än vad den klarar av...

Men de verkar ju vara himla onödigt att tävla ponny bland stora hästar! De kanske kan va en kul grej att gå in me en lite racerponny och spöa dom stor ovändbara (OBS! skämt ;) ) hästarna, men annars förstår jag inte varför de kan va bra? Ngn som har en bra anledning ja kanske ändrar mig....

Kanske inte vill sälja sim lille pålle
Och pålle tycker det är jätteskoj o tävla

Så länge hästen klarar av höjderna och den tycker det e skoj så why not

Hur går det till då? får man skaffa stor häst-licens eller någonting?
vill gärna fortsätta tävla lite smått på en del småtävlingar med min d-ponny, fast jag fyllt 18.

man kanske inte klarar av att sälja älsklingsponnyn bara för att man blivit överårig, men vill ändå kanske fortsätta tävla för att det är så skoj!
Men satsar man för fullt på att nå toppen så säger det väl sig självt att det kanske inte är att rekommendera att fortsätta på ponnyn...
Men tävlar man på lägre nivå, mer för skojs skull så är det väl absolut inga problem!!!

jo man får tävla ponny bland stora hästar om ponnyn är en d-ponny och ekipaget är propposionelligt. därimot så får ponnyn sen inte gå ner o tävla bland ponnysar igen förrns det har gått ett halvår sen senaste tävlingen bland storhästar. tror det var ett halvår..

sunshine_ skrev:
jo man får tävla ponny bland stora hästar om ponnyn är en d-ponny och ekipaget är propposionelligt. därimot så får ponnyn sen inte gå ner o tävla bland ponnysar igen förrns det har gått ett halvår sen senaste tävlingen bland storhästar. tror det var ett halvår..

Jag tror att man inte i huvet taget får ta ner en ponny som tävlat som häst en tid till ponny igen, inte ens om dom byter ägare. Ny regel :confused:

det är en ponny här uppe som gick sm, c-ponny, som numera tävlar bland stora hästar upp till 1.10. skitfränt tycker jag.
den vinner typ 90 % av starterna för den är så himla snabb och vändbar.
helt underbar ponny.

:idea: Jag trodde inte att man fick tävla Ponny efter att man fyllt 18

Är det någon som har järnkoll på det här med tävling.
Om jag (vuxen) tävlar min d-ponny på storhäst. Får jag sälja honom till en ponnyryttare som sedan tävlar honom på ponnytävling?

nipa skrev:
Är det någon som har järnkoll på det här med tävling.
Om jag (vuxen) tävlar min d-ponny på storhäst. Får jag sälja honom till en ponnyryttare som sedan tävlar honom på ponnytävling?

JA!

xxxxxxxxxx

En anledning jag kan tänka mig är om man som vuxen köper och rider in/utbildar ponnyer och vill att dom ska tävlas lite innan försäljning och ej har någon under 18 som kan tävla åt en...

Det är inga problem att starta sin ponny bland stora hästar. Om man sedan vill att den ska gå bland ponnier igen så behöver man bara göraa ett ryttarbyte eller ägarbyte.Man får bara göra ett ryttarbyte i halvåret om ponnyn har samma ägare men ägarbyten finns det ingen regel om. Förr fick ponnyn klassas ner till ponny igen vid årets slut men det har man alltså ändrat på nu. Jag tycker att det är bra för att man kan fortsätta att hålla igång sin tävlingsponny efter 18 års ålder och ändå sälja den senare till en ponnyryttare. Jag har också startat ponnier som har krånglat på tävlingsbanan bland stora hästar för att verkligen kunna lösa problemen då det är svårt att lura ponnier på träning.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
918
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 302
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 640
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 829
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar