Tävla på gräs...

pink_angel

Trådstartare
ska hoppa unghästen på gräs för första gången:eek:

Lite lätt nervös om man säger så.. har aldrig hoppat henne på gräs men hon är het på hinder i vanliga fall och väldigt het på terränghinder. Några tips för att lugna ner mig??
det är ju trots allt bara en liten tränings tävling.

Sv: Tävla på gräs...

Rid som vanligt och hetsa inte upp dig över att det är gräs.
Tänk att det inte är någon skillnad:)

Lycka till och glöm inte att andas!

Tack så mkt:) känner mig genast lugnare.. kanske ska göra som mammas kompis och sjunga blinka lilla stjärna under ritten..

haha, jag går på mental träning :P
Jag har helt andra problem, har inga nerver alls "/ .

Men jag skulle tispa dig om att andas djupt och lyssna på nån lugn musik i typ mp3 när du känner dig spännd ;) .

// Linda Näsbom - http://lindanasbom.blogspot.com/

förlåt att jag lägger mig i, men blev bara så fundersam.. mp3..? inte medans man rider väl? :crazy: :o

Haha, nejnej :P,
det är på sidan av , lixom innan .. SOm nu tex. eller när hon är där och väntar på att lasta ur hästen . :P .

I med stora broddar bara, så att hästen inte halkar. Sen rider man som vanligt.

jo just det.. kom och tänka på en sak till.. klarar man sig utan bakskor?? 70cm vi planerar att ta det så lungt som möjligt

hah tänkte väl :D förlåt mig, men jag SKA gå och lägga mig nu :rofl:

bra tips btw, att lyssna på mp3 åså. Iaf om man blir lugn av de liksom.

jo just det.. kom och tänka på en sak till.. klarar man sig utan bakskor?? 70cm vi planerar att ta det så lungt som möjligt

Det är endast med skor hästen halkar. Hästens hovar är gjorda så att de inte halkar. Så man broddar bara de skodda hovarna. Det är ingen fara, alltså. :D

Kan tänka mig att det skulle vara vettigt med ett par boots fram eftersom det är en unghäst som kanske kan vara lite ovarsam var den sätter fötterna mellan hingrena. Bara ett tips :) (brukar förresten alltid rida med boots när ja rider med broddar fastän jag sitter på en stabil häst som aldrig trampar sig :angel: för säkerhets skull! )

I med stora broddar bara, så att hästen inte halkar. Sen rider man som vanligt.

Fast man måste ju ta lite hänsyn till hur underlaget är. Är det väldigt torrt skulle inte jag rekommendera allt för stora och långa broddar, hellre lite kortare med bra kärna. Är det däremot mjukt och blött kan man ha lite större och längre broddar.

TS: Försök bara vara lugn och hetsrid inte bara för att du blir stressad.
Då är det lätt att ni hamnar i obalans.

Fast man måste ju ta lite hänsyn till hur underlaget är. Är det väldigt torrt skulle inte jag rekommendera allt för stora och långa broddar, hellre lite kortare med bra kärna. Är det däremot mjukt och blött kan man ha lite större och längre broddar.
Nja, nu håller jag inte riktigt med. Är det torrt och hårt i backen har man spetsiga broddar, men inte kortare.
Är det mjukare i backen har man lite bredare (hexagonala eller fyrkantiga) broddar.
På bakbenen har jag alltid stora broddar, men spetsiga om det är torrt och hårt. Frambenen kan jag sätta mindre broddar på.
Det är med bakbenen de halkar i alla fall, så det är bakbenen som är viktiga.

Det är endast med skor hästen halkar. Hästens hovar är gjorda så att de inte halkar. Så man broddar bara de skodda hovarna. Det är ingen fara, alltså. :D
Jag håller inte alls med. Hästens hov är glatt och rak under och halkar.

Hade jag haft en häst som inte var skodd bak hade jag tagit det mycket lugnt i svängarna!!

Nja, nu håller jag inte riktigt med. Är det torrt och hårt i backen har man spetsiga broddar, men inte kortare.
Är det mjukare i backen har man lite bredare (hexagonala eller fyrkantiga) broddar.
På bakbenen har jag alltid stora broddar, men spetsiga om det är torrt och hårt. Frambenen kan jag sätta mindre broddar på.
Det är med bakbenen de halkar i alla fall, så det är bakbenen som är viktiga.

Har man långa broddar på torr och hårt underlag är det väl risk att man lixom "fastnar" med dom om jag inte har helt fel ? . Eller ? :confused: Asså, att det blir ryckiga rörelser an man säga .? .
Äh, jag vet inte . Men det är vad jag lärt mej / tycker .

// Linda Näsbom - http://lindanasbom.blogspot.com/

Mitt tips är att du ska ta god tid på dig innan du startar, många har så bråttom när de väl kommer in på banan, men låt din häst få kika sig runt omkring lite, sen rider du bara precis som vanligt. O skulle det inte gå bra denna gången, så kommer det nya tillfällen igen;)
O glöm inte att brodda + använda boots.

Har man långa broddar på torr och hårt underlag är det väl risk att man lixom "fastnar" med dom om jag inte har helt fel ? . Eller ?
Du får ju inte ha långa breda brodd i. Men långa spetsiga broddar ska man ha i bakbenen även vid hårdare underlag.

Sedan beror ju det på vad man menar med lång. Jag tycker att man generellt i Sverige broddar för dåligt, och det gör också att många är rädda för att hoppa på gräs. Utomlands broddar man upp hästarna mycket större. Internationella hopphästar har vad jag tycker är enorma broddar, speciellt bak!

Rider alltid med boots fram så det är ingen fara med det, har fått reda på att det är sandbotten på gräsbanan och den sällan är hal så jag broddar fram men inte med några jättebroddar. Sen tar vi det bara lungt och tar ut svängarna.. tack för allas tips och peppning.

ha broddar bara så ska det gå bra:D lycka te!!!!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 017
Senast: Nova123
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 475
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix