Tävla oskodd

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare NickDaloy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 593
N

NickDaloy

Får man tävla med en oskodd häst i hoppning? :confused: :confused: Mitt sto hoppar kanonbra utan skor. Mina hästar är barfotahästar nämligen och jag vill inte sko dem.

Sv: Tävla oskodd

'Får, får man ju, men om det är bra är ju en annan sak.
För man måste ju ändå tänka på, att för att hoppa en bana måste hästen ha bra kondis, och då rider man den ganska hårt..
Ja hoppas att du inte rider på hårt underlag.. :crazy:

Där håller jag inte riktigt med dig..vad räknar du som hårt underlag??

Och måste man rida på hårt underlag för att få hästen i bra kondition??

Själv rider jag på varierande underlag...
Så länge hästen kan gå barfota ska den göra det, min häst tävlas och är endast skodd fram. Hovslagaren vill inte sätta på skor bak eftersom hon har så bra hovar..Hon verkas bak ca var 3:e gång jag skor, det behövs inte mer eftersom hon sliter så jämt och bra.

Självklart får du det!
Mina hästar gick förra fälttävlanssäsongen barfota utan problem!

nelle - gulp vågar du dig ut på gräs oskodd ? modigt ...

min kompis red SM i fälttävlan iår (ponny) oskodd, och den ponnyn har mkt bättre fäste på gräsbanorna än de flesta ponnyer som går broddade helt ärligt,min häst går nu utan skor och ska göra sålänge såmöjligt iallfall över vintern då det inte blir lika "halkigt" för honom då.

Vem e din kompis som red SM färlttävlan ponny ? ;)

Jo de klart du får . Om hästen hoppar bättre å trivs med de så är de ju bra .

Näe jag syftade på om man rider mycket på grusvgar/asfalt osv..
Tänkte mest på hur vi har det här tror jag.. :crazy:
För vi måste rida på asfalt för att ta oss nånstans, o sen blir det mycket grusvägar, och där är det ju egentligen rätt så hårt..

Men det är klart, Det är ju "alltid" bäst för hästen att gå barfota, sen är det ju vilken möjlighet vi har att låta dem göra det..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Världscuptävlingen i Amsterdam blir en speciell sådan för Wilma Hellström. Hennes häst, Cicci, kommer nämligen att tävla utan skor. –...
Svar
0
· Visningar
53
Senast: Gunnar
·
Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
905
Senast: fio
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 426
Senast: Edla
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 438
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31