Tävla med rockard?

Sv: Tävla med rockard?

Självklart, de flesta börjar med en rockard.
Det viktiga är att rockarden dras med draglinor och svängel samt att du använder baksele eller broms på rockarden.
Innan du tävlar ska du ju självklart träna för någon och lära dig tävlingsmomenten, då kan ni tillsammans diskutera utrustningen och ev förbättringar. Lycka till i ditt framtida tävlande!

110 cm i ponny enbet, minns inte vad det är för regler i parklass.

...och...120 cm fyrspann/par (fast olika minimi vikter beroende på storlek) i Lokal klass.
Nationell klass är det 125 cm för alla stolekar och kombinationer men olika min. vikter så om man vill snabbt gå vidare från Lokal till Nationell (se trådet om TR :angel:) är det lika bra att satsa på 125cm med en gång.

Min vagn är 126 cm men jag har inte hunnit klassa upp snabbt i alla fall... :angel: ;)

*kl*

Lite tråd kap. Men var hittar man en tävlings godkänd rockard som inte kostar skjortan ?
Min e för smal, men de jag hittat på internet har oxå varit för smala :s (ska passa en mini-shettis)

Det är svårt nuförtiden, för de som tillverkar vagnar som går att använda även ovanför lokala klasser har insett att de kan ta mycket betalt. Och de vagnar som ligger runt 110 cm är oftast för klena och saknar flera funktioner som i alla fall jag tycker är viktiga. (Vinkeln på skaklarna, inställbar balans, högt säte, m.m.)

Det finns en variant av Globusrockarden (men inte tillverkad av Globus) som är 110 cm bred, men jag har tittat på den och skulle inte vilja köra med den. Det var många detaljer som var helt åt skogen, säger jag som tävlingskusk. För en köra-hemma-kusk kanske den är okej, men jag tyckte inte om dem. Skicka PM om du är intresserad av att få tag på en sån så förmedlar jag kontakt.

okej! Fast de finns inte plats i stallet för en såpass stor vagn :/ Tack för svaret, då vet jag i alla fall vad ja kan satsa på å spara pengar till (hur de nu ska gå.. hmmm...)

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
947
Senast: Cattis_E
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
894
Senast: Ketrawzc
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
536
Senast: Mli
·
Tävling Hej! Brun Dressyrsadel, brunt träns, svart kavaj och svart hjälm. Ska jag ta mina svarta eller bruna stövlar? Schabraket blir nog lila...
Svar
8
· Visningar
605
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna