tävla med ridtravare?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare yatlah
  • Startdatum Startdatum
Y

yatlah

Har ni ngn erfarenhet av det?
Hur gör man för att komma igång?
Om hästen inte är registrerad (hos STC) tex.
Vilka grenar tycker ni är lämpliga?
Menar att tävla för stimulansens skull för både häst (tävlingsinriktad typ) ägare (tycker det skulle vara kul erfarenhet) :)

jag har tävlat med mitt ena varmblod,nä,två varmblod har jag tävlat i hoppning,förra travare var dom och det var oerhört skön känsla av att pricka på näsan till dom som hadde finare hästar.

Vad menar du, alltså grenar som inte är trav?
Vad hästen passar till beror väl på vad den är bra på / vad den har tränats till osv..?
Om hästen är i form är det väl bara att anmäla sig :confused:.
Tror inte att jag förstod riktigt vad du ville ha ut.. :smirk:

Vad är "finare hästar för dig", är inte din häst fin har du komplex för din häst??

Hmm, ja, det kanske bara är att anmäla sig.
Har funderat på nån lätt dressyrklass kanske... bara för att testa. Jag funderar mest hitintills. Funderade lite på distansritt. Men det är en sån där framtidsvariant. Nä, det är så att jag försöker komma underfund med vad han passar till, som jag sa - inga högre klasser påtänkta, det är JAG inte tillräckligt duktig för. Utan mer för att han är som ett ljus om nån tittar på oss oj oj oj vad han helt plötsligt kan. Känns det igen av nån? Så jag bara fick nån idé här om att han ev skulle gilla att tävla. Är inne i en fas där jag liksom rannsakar mig själv om vad jag liksom håller på med, och vad jag vill ha hästarna till. :smirk:

Nu knuffar jag upp den här tråden igen. Jag behöver verkligen höra er som har erfarenhet av tävling med ridtravare. Hur upplevde ni det och vad fick er att börja tävla? :)

Det är väl bara att tävla på? :confused: Tävlingarna är ju öppna för alla hästar oavsett om de är varmblodiga travare eller halvblod eller nån annan hästras! :)
Det är bara att träna och sen anmäla sig och tävla på! Reglerna är samma oavsett vilken hästras du har!
Undrar du över licenser, regler, utrustning osv. kolla in TR (Tävlingsregementet)! *tipsar* :)

Att tävla med en fd. travare är inte konstigare än att tävla med nån annan häst. Skillnaden är att du antagligen inte kan konkurrera riktigt på samma villkor. En travare är avlad för trav och har inte samma gångarter och exteriör som en riktigt bra ridhäst. Men vill man tävla för att ha roligt med sin häst och har lagom ställda mål så är det ju hur kul som helst att tävla med sin travare! :)

Min kallblodstravare är tävlad upp till LA-klasser dressyr :) Här är bilder på honom: http://community.webshots.com/album/102849224rFdTpA

Nirak

Det var en flummig fråga från mig, för dels ville jag höra vad ni som tävlar tänker och sådär, men undrade också om licenser och sånt. TR... ska kolla :)

jag tycker att du skall använda sökfunktionen här på forumen, det finns massor med folk som har ridtravare som de tävlar med !

Du behöver antaligen samma "papper" som vilken häst som helt. Dvs vaccinationsintyg, hästlicens och grönt kort för pålle och för dig själv ryttarlicens.

nej,jag tänkte mera på sådanna ägare som gör hästene finare och rakkar ner på folk som har varmblod,
typ det jag fick slängt åt mig i norge på en tävling"den der här hör till på banan eller på slakthuset,du slår aldrig våra hästar"jag tog det så illa upp och undrar om varmblodet gjorde også,för vi pricka dom på näsan och visade att varmblod kan dom også.

Jag har tävlat med mitt vbl i distans(50 km,placerad) och dressyr(tom LB, godkänd procent). Hon har även tävlat hoppning(tom 1 meter dubbelnolla)med annan ryttare.
så ingenting är omöjligt. ;)
Varmbloden är eller kan bli väldigt allrounda. :)

jag har tävlat med mitt ena varmblod,nä,två varmblod har jag tävlat i hoppning,förra travare var dom och det var oerhört skön känsla av att pricka på näsan till dom som hadde finare hästar.

:rofl: alltså, så tycker du att andra har finare hästar än dig för du har travare, skäms du för det eller? :smirk:

är inte det rätt genomgående i varje fd travhäst/vs/världen
diskussion ? dom som varje gång påpekar , om än omedvetet ,
att ex. Halvblod är finare är fd travhäst ägarna själva.

Men varför?? har man komplex när man skriver så eller tycker sin häst är sämmre??

well , personligen har jag svårt att hitta någon annan
förklaring än att många av alla dessa ridtravar ägare faktiskt har komplex för den hästen dom har.
varför annars känna ett så starkt behov av att gång på gång
starta alla dessa uttjatade trådar och skrika sig hesa över
travhästarnas duglighet som ridhästar och hur underbara dom är ?
trots allt verkar det endast vara i deras egen drömvärld som
denna sk. hästrasism finns , för personligen har jag aldrig
märkt av den fastän jag använt både kallblodstravare och varmblodstravare som ridhäst i många år.

Ja visst har de komplex. De ser på de andra ekipagen med avundsjuka men istället för att erkänna det så försöker de desperat hävda sig genom att förhärliga sig själv och sin häst. Inte en särskilt framgångsrik taktik, de lyckas inte ens intala sig själva, även om de försöker.

Japp visst har jag komplex! Jag avskyr verkligen mina travare. De är fula omusklade benranglelhästar som bara går och skramlar i hagen. När man rider ut på dem måste man nästan ha 90 täcken och en mängd exlusiv utrustning som döljer att det är en travare. Vita benlindor står högst på listan, och självklart täcker jag frysmärkningen. Att rida på ridskola är det inte på tal om, där blir ja utskrattad. Sen beror det på en annan sak också att jag inte vill va på detta fina stället. När jag ser alla de fina, riktiga ridhästarna blir jag så till mig av advunsjuka att jag bara vill stoppa in alla i en stor lastbil och åka iväg. Travaren kan trava ut iskogen och försvinna, bara jag får dessa riktiga ridhästar!!
När folk frågar vad jag har för häst svarar jag ju alltid: Det är ett fint halvblod eller ett vackert fullblod. Men de genomskådar ju alltid mig när hästen travar iväg med huvudet högt uppe i det blå. Den ändå plats jag och mina hästar känner oss hemma på är travbanan. Där finns ju bara dessa skrameltravare. Så köp absolut inte en travare att rida på för allt i världen. Vi vet ju att vi istället vill ha en helt annan häst. För alla som har travare har ju komplex, så sälj hästskrället(om någon vill ha det) och köp en riktig häst....

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 078
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur