Tävla med hundilsk staffe?

Sv: Tävla med hundilsk staffe?

Domaren kunde sagt precis vad som helst för alla hundar (utom min prinsessa) var överallt utan någon kontroll. Det gick så fort, som en explotion av ridgebacks. :crazy:

Samtidigt känns det som en jättebra ide att en kennel får en hel kulls valpköpare att träna lydnad ihop och har mål att vid en viss tid starta ettan. Sen borde deras instruktör sagt att de skulle skjuta på starten, men ändå. Egentligen ett bra initiativ tycker jag.

Nä det finns ju vett och sans i det du säger och det är mycket möjligt att jag förstorar det här problemet. Jag har dom sagt dålig erfarenhet av hundar av den här kalibern.
Men jag vägrar vara en sådan där ägare som inte ser sin egen hunds brister.

Men jag kan säga som så att om det hade uppstått ett slagsmål mellan min staffe och min Newfoundlandshane på 60 kg så hade jag varit mest orolig för njuffen. Å andra sidan kan man inte riktigt likställa en sävlig NewFoundland med en brukshund.

Nej, en sån hund tycker jag faktiskt inte man ska tävla. Tyvärr.

Tyvärr har jag ju svårt att komma på nån alternativ gren =/

Att det finns gott om rikspuckon som chansar och lägger sina hundar trots att det är 50/50 att de ligger ska inte få hindra dig att tävla.

Vill man pga dessa rikspuckon riskera att bli anmäld till SKK, skyldig att betala veterinärräkningar och ha det på sitt samvete?

Absolut att hunden ska kunna ligga, men saker händer på platsliggningen.

Tycker du tänker vettigt och ser klart över vad det är du har i snöret!

Staffen är mer hund än den ser ut, och de kan trots sin storlek göra riktigt stor skada om olyckan är framme.
Jag har själv nyligen fått min hund (jaktlabbe) attackerad av en staffe helt oprovocerat, blev påflugen när vi stod med ryggen emot och min försökte ta sej ifrån den när hon märkte att hon blev attackerad.
Som tur är så satte sej hunden i underkäken på min och inte i halsen. Det va inte lätt att få bort den... Ägaren fick strypa, en annan lyfte i bakbenen och jag bände i käkarna samtidigt som en annan fick försöka hålla min hund så lugn som möjligt. När vi väl fått loss den så försökte den på nytt. Riktigt otrevligt och vi fick gå på penicillin båda två efteråt.

Jag hoppas för din skull att det går att träna bort, det är inte kul för någon när det riskerar att smälla, allra minst för den som äger den aggressiva/startande hunden. Man vill ju ha roligt med sina djur!
Tycker som någon annan skrivit att du ska ha munkorg på under platsliggning/inkallningsträning både för din och andras skull tills du känner att det sitter som berget.
OBS! jag har absolut inget emot staffar utan tycker det är otroligt fina hundar och inom familjen finns det en fr.o.m imorgon (min syster hämtar en 8 veckors gris då)

Lycka till!

Senast ändrad:

Men Gud så fruktansvärt! Vad ledsen jag blir! Tänk om min hund blir sådan!?

Ja jag kommer ta det säkra före det osäkra! Om jag går ut på en platsliggning nån gång kommer jag vara säker på att han inte skadar någon annan hund.

Off topic men ang staffen som ras. Jag har ju bara haft idel positivt att säga om min hund sedan han var valp. Underbart okomplicerad, har alltid gjort sitt bästa för att tillmötesgå mig och med härlig kampvilja, motor och mod. Fullt ös medvetslös! Jag har verkligen känt att det är rasen för mig! Men efter de senaste månaderna börjar man såklart ifrågasätta. Är han för mycket hund för mig? Är han särskilt krävande för att vara staff? Rasen betraktas ju som en sällskapshund men jag tycker att han kräver en hel del för att vara balanserad. Vi tränar med en hoffe och jag tycker att han har samma behov av stimulans som henne.
Sen är det klart att jag behöver få lite distans till det som hänt och utvärdera hans beteende i lugn och ro (med koppel och ev munkorg) innan jag kan säga om han verkligen är en dålig hund eller bara en skarp hund...
De hundar som han känner och som han umgås med regelbundet uppvisar han ett sunt och väl utvecklat språk gentemot. Hoffen som jag nämnde kan studsa på honom ibland i lekinvit och då markerar han sitt ointresse i första hand med ignorans och i andra hand med en höjd överläpp. Inget drama med andra ord.

Så jag får ta detta med ro men självklart med alla säkerhetsåtgärder som krävs.

Det va otäckt som tusan, jag känner både matten och vovven väl men våra hundar hade inte träffats. Det va en ren olyckshändelse.. Hennes hund trängde sej ur buren när hon skulle sätta den i bilen och for på min, trist när det händer och vi va rejält skakis allihop på kursen. Hunden är supergo i vanliga fall och en riktigt kelgris:) Det blev dumt helt enkelt. Ägaren är superpetig med sina hundar så det är ingen slarver som har den.

Hakar på din OT lite.
Jag va helt inne på att Staffen va min nästa ras förut, supergoa charmiga hundar!! Hade tänkt ha en till lydnad utöver jaktlabbarna. MEN, jag/vi kan inte skaffa en ras där könsbunden aggressivitet är vanligt, vi jagar med våra hundar och allt som oftast får de bo med en salig röra av hundar i jaktstugan och den hade ju varit med också då går det inte att ta den risken. Så jag håller mej till mina labbar, får följa syrran och hennes gris istället.

Stackars henne med staffen också... Hur känner hon för son hund idag?

Nä jag förstår att ni inte skaffade staffe, hade jag inte heller gjort med de premisserna. Lustigt att nu när jag har börjat fundera på vad min nästa hund ska vara om det nu inte bli staff, så har en jaktlabbe varit det enda som lockar :)
Men det får bli när barnen är större;)

Hoppas din hund inte fick några psykiska eller fysiska men!

Som ett exempel kan jag berätta när jag startade ettan med min nu avlidna lilla dsg och det var en hel kull ridgebacks där. Det var ett gäng valpköpare som höll ihop och tränade tillsammans med kenneln. Jätteskoj ide. Men inte en enda var redo för att tävla. Så där ligger de på rad, min lilla skit i mitten, några bruksraser och hela drösen ridgebacks. Alla unga hundar. Och ridgebackarna reser sig direkt och börjar leka med varandra. Över och på de andra hundarna. Min var den enda som låg kvar och det vete fasen hur det dick till för de till och med trampade henne där hon låg.

Spöstraff absolut. Men det finns såna som kommer till ettan för att det är lite skoj.

Just därför jag fasar för att starta, kan man på något sätt få hoppa över ettan ;-)

Men mer allvarligt så förstår jag inte varför man inte alltid kör platsen sist och kräv godkända poäng för att man ska få vara med på platsen, så får alla de som vill vara med och testa för skojs skull göra det men större delen av de som egentligen inte är redo för att starta blir hindrade för att förstöra för övriga.

Absolut alla som vill ska få vara med oavsett nivå, men det är inte rätt att dom får chansen att förstöra så otroligt mycket för andra än sig själva.

Jag hade haft kallat in min hund i det läget för risken att någon får på öronen där är alldeles för stor för att jag skulle ha låtit honom ligga, men riktigt starkt jobbat av din hund att ligga kvar. Jag hoppas hon fick bra betalt för den platsen :-)

/Camilla

Det behöver inte hända särskilt ofta (har aldrig hänt) men händer det en gång så är det ju kört... Jag har en hund med mycket reaktioner, så att han tog till flykten hade rent teoretiskt kunnat hända.

Som jag skrev innan så ser jag skillnad på en normalt grinig hund, dvs en som kör med "mycket snack och lite verkstad" i lägen när den inte blir direkt utmanad, och en som biter först och frågar sen. Inte ens min förra tik (som jag tyckte balanserade på gränsen) hade gått till full attack mot en flyende hund men det finns de som gör det. Lite samma när det kommer fram leksugna hundar, det finns de som blir redigt förbannade och vill att inkräktaren ska gå, och så finns det de som ballar ur på riktigt.

Har man den här senare varianten av hund så tycker inte jag man har på en tävlingsplan att göra. Jag vill inte riskera att min hund blir dödad eller allvarligt skadad på en tävling. Av samma anledning lägger jag inte heller plats precis intill en motorväg.

Det behöver inte hända särskilt ofta (har aldrig hänt) men händer det en gång så är det ju kört... Jag har en hund med mycket reaktioner, så att han tog till flykten hade rent teoretiskt kunnat hända.

Som jag skrev innan så ser jag skillnad på en normalt grinig hund, dvs en som kör med "mycket snack och lite verkstad" i lägen när den inte blir direkt utmanad, och en som biter först och frågar sen. Inte ens min förra tik (som jag tyckte balanserade på gränsen) hade gått till full attack mot en flyende hund men det finns de som gör det. Lite samma när det kommer fram leksugna hundar, det finns de som blir redigt förbannade och vill att inkräktaren ska gå, och så finns det de som ballar ur på riktigt.

Har man den här senare varianten av hund så tycker inte jag man har på en tävlingsplan att göra. Jag vill inte riskera att min hund blir dödad eller allvarligt skadad på en tävling. Av samma anledning lägger jag inte heller plats precis intill en motorväg.

Fast om din hund är så reaktionssnabb så lär den även reagera på att det ligger något i vägen som den inte bör trampa på...
För som sagt om inte min hund ligger för att din far förbi oavsett om det är inom halvmetern så har inte en hundaggressiv hund på tävlingsbanan att göra, men att jag inte ska lägga en hund för att den blir ilsken om din trampar på den det köper jag inte och kommer lägga oavsett.
När det krävs att en annan hund är uppe och trampar på den för att lydnaden inte ska fungera då tycker jag att sannolikheten att din hund faktiskt kommer vara uppe och trampa på honom är så liten att jag kan leva med den.
Men sen är det ju upp till dig om du vill starta med din ändå, då jag är hyfsat säker på att det är många fler än jag som resonerar så och även tar mycket mer lättvindigt på det hela, och har mindre lydnad även på mer aggressiva hundar än min...

/Camilla

Tjejen som har henne har 4till:), i hemmet går allt fint och hon litar på henne. Men ute bland andra tror jag att hon blivit lite försiktigare. Tiken har visat sura tendenser förut men det har aldrig hänt något före detta.
Min fick ett hål i hakan som läkte fint med hjälp av penicillin, tyvärr blev hon rädd och vaksam mot andra. Vi jobbar på det för fullt och hon har fått umgås med en massa snälla roliga tjej och killkompisar så det börjar släppa. Hon känslig och väldigt låg i rang när det kommer till att träffa nya bekantskaper, både folk och fä (ganska typiskt jaktlabbe)

Jag förstår att du kikat på "min" ras om du är intresserad av lydnad och träning! Roligare hundar får man leta efter, full fart i kombination med fokus. Men köp en tik, hanarna har tendens att vara valpiga länge, sen blir dom gubbar;) (vi har 1 hane och 1 tik)
Min nästa är bokad och kommer förhoppningsvis födas nästa vår.

Men läs vad jag skriver. Det är skillnad på sur hund och sur hund. En hund som klipper en flyende hund gör det inte för att den blivit hotad, vilket ju är den normala anledningen till bett. Visst kan den bli förbannad och börja gapa lite om den blir påsprungen, men att gå därifrån till att ge sig på den andra hunden är inte riktigt sunt.

Är hunden normalt funtad så reagerar den med så mycket aggression som krävs för den givna situationen, och har sina bithämningar intakta. Dvs när hotet upphör så slutar angreppet. Sådana hundar får gärna tävla för min del, de behöver inte älska allt och alla. Men har du en hund som inte reagerar som den ska, så tycker jag att du tar ditt ansvar som ägare till en mycket farlig hund och håller den hemma. Hur lydig den än är.

Visst kan man tycka att alla hundar som ska tävla ligger snyggt och prydligt, men det är en utopi. Verkligheten ser faktiskt inte ut så, varesig i ettan eller högre upp i klasserna. Är man ute och tävlar så kommer man få uppleva att hundar går upp från platsen, det är bara att hålla tummarna att de inte går fram till ens egen hund.

Och flykt är inte en överlagd handling precis ;). Min hund fällde mig på MH:t, han såg inte alls att jag stod där. Sen när jag råkat trampa på honom sprang han in i ett träd. Fokus låg på dumpe.

Senast ändrad:

Är hunden normalt funtad så reagerar den med så mycket aggression som krävs för den givna situationen, och har sina bithämningar intakta. Dvs när hotet upphör så slutar angreppet. Sådana hundar får gärna tävla för min del, de behöver inte älska allt och alla. Men har du en hund som inte reagerar som den ska, så tycker jag att du tar ditt ansvar som ägare till en mycket farlig hund och håller den hemma. Hur lydig den än är.

Visst kan man tycka att alla hundar som ska tävla ligger snyggt och prydligt, men det är en utopi. Verkligheten ser faktiskt inte ut så, varesig i ettan eller högre upp i klasserna. Är man ute och tävlar så kommer man få uppleva att hundar går upp från platsen, det är bara att hålla tummarna att de inte går fram till ens egen hund.
Precis vad jag tänkte skriva! :bow:

Men mer allvarligt så förstår jag inte varför man inte alltid kör platsen sist och kräv godkända poäng för att man ska få vara med på platsen, så får alla de som vill vara med och testa för skojs skull göra det men större delen av de som egentligen inte är redo för att starta blir hindrade för att förstöra för övriga.

Absolut alla som vill ska få vara med oavsett nivå, men det är inte rätt att dom får chansen att förstöra så otroligt mycket för andra än sig själva.

/Camilla

Mycket klok tanke! Värd att lobba för?

Den attityden är så tråkig, att saker händer på platsliggningen. Nej, det gör det inte om vi inte låter dem hända. Min Schäfer skulle aldrig i helsike kliva upp, annat än om han blir attackerad.

Vet inte vad du lever i för fantasivärld, du vet väl lika bra som jag att folk startar sina hundar innan de är klara för det? Att det borde vara så att alla har en hundraprocentig platsliggning innebär inte att det är så - det vet alla som någon gång har tävlat.

Självklart vet jag att det är så. Anbars vore jag inte så avogt inställd till lydnad och svenskbruks. Dock lär vi inte få till någon förändring om folk bara rycker på axlarna och anser att det bara är sånt som händer. Det gör mig jäkligt irriterad. Om varje person som tänker chansa att lägga sin hund får sig en ordentlig avhyvling när detta upodagas så kommer personen inte chansa igen.

Ergo, saker sker bara på platsliggningen om vi låter det hända.

Min lagotto klev upp en gång när hon blev stungen av en geting eller nåt....jag förstod inte varför hon gick upp när det bara var sekunder kvar på platsen men de som tittade på hade sett nån insekt runt henne som hon verkade väldigt irriterad av, särskilt när den satte sig på henne.
Hon smög fram till mig, inte en tanke på en annan hund.

Så ja, även tränade hundar kan resa sig om oförutsedda saker inträffar.

Håller inte med.
Som medtävlande skulle jag lika gärna vilja ha information om vilka hundar som reser sig!!!
Ligger TS hund plats och inte går upp så är det INTE hennes hund som är problemet utan den som ev. reser sig och går fram till hennes.
Ev. slagsmål ligger enligt min åsikt på föraren till hunden som rest sig.
Jag tävlar inte lydnad just pga alla puckon som tävlar med hundar som inte ligger! För min hund krävs inga slagsmål för att förtroendet för mig ska bli förstört. Det räcker att en hund kommer fram. Hon ligger, även om hunden står över henne. Men hon blir rädd och osäker.
Jag vill inte att hon ska ha den känslan när hon med tillit ligger under kommando av mig.

Sedan kan allt hända, en hund som aldrig rest sig innan kan göra det på tävling helt plötsligt. Men det är en annan sak, det är dessa som chansar som ska bort från tävlingsplan!

KL
Ville bara uppdatera tråden lite eftersom allt gått så bra.
Jag hade ju lite på känn att Chrlies beteende vara hormonellt betingat och idag är jag ännu mer säker på det.
Han har lagt ner macho-stilen helt igen och är åter tillbaka på "undviker konflikt-linjen". Självklart är jag fortsatt väldigt noga med att inte utsätta honom för konfrontation med nya hundar, men jag tror hand beteende kanske var lite pubertalt på nått sätt. Han har även utvecklats mycket i kroppen det senaste halvåret och efter den här "pubertala perioden" känns han mycket mer vuxen på nått sätt.

Vi tävlade Lkl 1 i augusti och jag kände mig då så trygg med platsen att jag lade honom. Fortfarande efter 1 års träning har han aldrig rest sig och är väldigt oberörd av diverse störningar (skyddsträning på samma plan, valpkurs på samma plan etc.) Så nu kör vi vidare med lydnaden som vi båda älskar och i november siktar vi på Lkl 2.;)

Liknande trådar

Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 937
Senast: dpmatte
·
E
Övr. Hund För ett tag sedan var jag och en kompis ute med våra hundar, min hund har aldrig brytt sig överdrivet om djur i skogen och alltid kommit...
Svar
12
· Visningar
2 371
Senast: ebba85
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 016
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka