Tävla med hundilsk staffe?

Sv: Tävla med hundilsk staffe?

Träna, med munkorg, platsliggningar med okända hundar som stör mer och mer. För att ens överväga att ställa upp kan det vara lämpligt att du känner dig så säker det bara går (100% går ju aldrig när vi pratar om levande varelser) på att han är helt kontrollerbar när han är under kommando.

Personligen skulle jag dock aldrig våga ha en hundilsk hund som kan smälla ordentligt lös bland andra lösa hundar om jag ägde en sådan.
Skulle även som ägare till annan hund vilja bli informerad om detta vid träning/tävling för att ha möjlighet att välja om jag vill ta risken. Vilket personligen är en risk jag aldrig skulle ta, skulle inte ens ha min lilla hund på marken samtidigt som en hund jag vet är opålitlig med andra hundar är lös i närheten.

Fast då kommer du aldrig kunna starta din hund för dom hundar som smäller av rejält när främmande hundar kommer fram när dom i arbete är många, väldigt många till och med.
Det är just därför dom som kommer till platsen med dåligt förberedda hundar skulle ha spöstraff som Jadiza säger, risken är stor hundar som reser sig förstör så otroligt mycket för andra.

Det är liksom oviktigt om man har snyggaste/korrektaste platsliggningen när man kommer till första starten, men man måste veta att hunden ligger i stort sett oavsett vad som händer runt om både för sin egen skull och andras.

/Camilla

Fast då kommer du aldrig kunna starta din hund för dom hundar som smäller av rejält när främmande hundar kommer fram när dom i arbete är många, väldigt många till och med.

....

Det är liksom oviktigt om man har snyggaste/korrektaste platsliggningen när man kommer till första starten, men man måste veta att hunden ligger i stort sett oavsett vad som händer runt om både för sin egen skull och andras.

/Camilla

Må så vara isåfall är det många enormt ostabila hundar som finns inom lydnaden, för sådana hundar har jag faktiskt nästan aldrig mött. Har bara startat en gång i en ikke officiell tävling med min och har inga planer på att starta något mer med min nuvarande gamla gubbe. På träning lägger jag bara med hundar jag vet är vettiga.

Kanske lämpligt att avla (och träna) lite annorlunda isf, tänk arbetandehundar som flyger på andra hundar under arbete vid närkontakt, skulle inte fungera alls.

Oavsett vad som händer tycker jag inkluderar att andra hundar inte sköter sig och kommer fram. Att hunden varnar om en annan hund kommer nära/fram är en sak, men där till att flyga på och bita är lång väg.

Senast ändrad:

Sedan kan det ju vara så att TS hund inte alls är det monster hon utger honom för att vara utan en "normalt" hanhundsilsk staffe. Då kommer saken i ett lite annat läge. Så sura är ju var och varannan schäfer ;). Men jag vill inte ha några knäppgökar till hundar bredvid min, hur säker min än är.
.

Alltså jag vet inte om han är ett monster eller bara "normalt" ilsk som du säger. Jag har aldrig haft en hund med så här mycket skärpa och motor. Jag är inte särskilt erfaren alls inom hund.
Han har som sagt rykt ihop med andra hundar två gånger i sitt liv och ingen av gångerna blev någon hund skadad.
Jag har en NewFoundland som går att provocera in i oändlighet utan att han försvarar sig och innan dess en flamsig blandras som älskade allt och alla.

Men jag vet att han är en muskelhund och jag vet att jag inte vill riskera att han skadar någon.

Rallylydnad kan jag noll och nada om, får kolla på det vid tillfälle.

Vad som helst KAN hända, min hade kunnat flyga upp och omedvetet komma för nära TS hund om han blev skrämd. Då vill jag inte att han ska bli illa biten också.

Sedan kan det ju vara så att TS hund inte alls är det monster hon utger honom för att vara utan en "normalt" hanhundsilsk staffe. Då kommer saken i ett lite annat läge. Så sura är ju var och varannan schäfer ;). Men jag vill inte ha några knäppgökar till hundar bredvid min, hur säker min än är.

TS du kan ju tävla rallylydnad också :). Och så tycker jag också det kan vara en idé att prova hur han ligger när andra hundar leker och stökar i närheten. Med koppel och munkorg då, i början i alla fall.

Fast hur ofta blir din hund så skrämd att den far upp vid en platsliggning?
Om den inte har problem med rädslor överlag, då det kanske är den som inte är klara av platsliggningen?

Jag har själv en hund som visserligen tycker det ofta är okej med andra hundar så länge dom inte pillar på honom.
Och hade din farit upp så hade han förmodligen knappt tittat åt den om den inte är så nära att den trampar på honom, då hade han däremot klippt direkt och hårt...
Så då ska jag alltså inte starta på lydnadsbanan med honom för att din hund kan bli skrämd och fara upp, och då råka trampa på honom så att han blir arg?

Visst kan saker hända men det är inte många gånger hundarna reser sig från platsen om man har gjort ett bra grundjobb med den, och är redo för att gå ut på tävlingsbanaerna.
Så som jag ser det så är det inte ts som tar särskilt stora risker även om hon startar med en hundilsken hund utan det är alla dessa hundägare som går ut med hundar i platsen som "kanske" ligger kvar.

/Camilla

Jag håller med dig MEN det kan ju vara en hund som reser sig och puschar upp några andra och någon av dem blir biten. Det finns ju gränser även för vad en säker hund tolererar innan den reser sig.

Nu vet jag inte om jag tycker att det ska stoppa ts, men det kan ju som sagt hända att "fel" hund blir skadad och det är inte kul.

Fast i min värld så är det med att andra hundar reser sig just sådan saker som man själv använder som störningsträning och vet med sig att dom absolut inte reser sig för när man kommer till en platsliggning med andra okända hundar?
Så om inte dom andra hundarna är framme och fysisk knuffar på min hund så vill jag inte ha en reaktion på min hund, så hundar som springer runt och leker runt honom ska han ligga ändå, gör man en inkallning på hunden som ligger bredvid så ska han ligga.
Det går inte att förutsätta att alla förutsättning runt i kring hunden kommer vara optimala när dom ligger där, bättre att träna för motsatsen.

/Camilla

Det finns gott om tjänstehundar som surnar till om en annan hund kommer larvande och stör dem i arbetet. Att jobba sida vid sida med andra tjänstehundar har de dock inga problem med. De är alla lika fokuserade på arbetet.

En tidigare mångfaldig medaljör inom svenskskydd avskydde både folk och fä, men kunde ändå tävlas framgångsrikt och även användas i tjänst. Allt handlade om lydnad. Nog för att jag värderar social självsäkerhet hos hundar högt, men jag har full förståelse för att en hund som blir störd i sitt arbete kan bli smått förbannad. Till och med min vänliga och godmodiga hund skulle bli rätt irriterad om det kom en hund farande under skyddsarbetet.

Till och med den snälkaste hund kan reagera på dylikt respektlöst beteende. Att komma och klampa på en under platsliggning. Det är inte artigt beteende.

Sedan ska man självklart ändå träna på att andra hundar kan gå upp och röra sig runt och där ska lydnaden övertrumfa viljan att fräsa ufrån, men att de helt naturligt bara ska acceptera det? Nej.

Må så vara isåfall är det många enormt ostabila hundar som finns inom lydnaden, för sådana hundar har jag faktiskt nästan aldrig mött.

Kanske lämpligt att avla (och träna) lite annorlunda isf, tänk arbetandehundar som flyger på andra hundar under arbete vid närkontakt, skulle inte fungera alls.

Oavsett vad som händer tycker jag inkluderar att andra hundar inte sköter sig och kommer fram. Att hunden varnar om en annan hund kommer nära/fram är en sak, men där till att flyga på och bita är lång väg.

Många av våra brukshundar reagerar just på detta sättet då det är så pass mycket skärpa och försvar i dom, vilket är en del av de rasegenskaper man vill ha i en brukshund, annars hade det på många sätt varit en labbe i kopplet istället...
Och jag som väktare hade inte velat jobba med en labbe i kopplet...

Och två hundar som arbetar interagerar inte med varandra under arbetet, vilket gör att även arbete även med närkontakt fungerar.
Men just platsliggningen gör man för att ta hunden "ur" situationen, är jag inte säker på att hunden får ligga "fredad" så lägger jag inte den då.

Ser jag att det är en annan hund på väg fram till min kommer jag se till att ta hunden ur den situationen antingen genom att kalla in min eller går bort och se till att freda min hund för det ska den inte behöva hantera det.

/Camilla

Som ett exempel kan jag berätta när jag startade ettan med min nu avlidna lilla dsg och det var en hel kull ridgebacks där. Det var ett gäng valpköpare som höll ihop och tränade tillsammans med kenneln. Jätteskoj ide. Men inte en enda var redo för att tävla. Så där ligger de på rad, min lilla skit i mitten, några bruksraser och hela drösen ridgebacks. Alla unga hundar. Och ridgebackarna reser sig direkt och börjar leka med varandra. Över och på de andra hundarna. Min var den enda som låg kvar och det vete fasen hur det dick till för de till och med trampade henne där hon låg.

Spöstraff absolut. Men det finns såna som kommer till ettan för att det är lite skoj.

Må så vara isåfall är det många enormt ostabila hundar som finns inom lydnaden, för sådana hundar har jag faktiskt nästan aldrig mött.

Men nu pratar vi ettan. Det är som att hoppa en ld med sin häst. Många har vardagslydnad+ och testar att tävla på skoj.

Till och med den snälkaste hund kan reagera på dylikt respektlöst beteende. Att komma och klampa på en under platsliggning. Det är inte artigt beteende.

Sedan ska man självklart ändå träna på att andra hundar kan gå upp och röra sig runt och där ska lydnaden övertrumfa viljan att fräsa ufrån, men att de helt naturligt bara ska acceptera det? Nej.

Nope, att bli trampad på är inte artigt någonstans, då bli jag också förbannad...

Men däremot så länge dom inte gör det ska hunden ligga kvar även om alla andra börjar fara runt så ska min hund ligga, vilket den gör.
Vi har testat :p
Hela övriga träningsgruppen farande med olika kamplekar i ring runt min liggande hund...
Platsliggning kan vara ett väldigt roligt moment att träna när man kör ihop med en hel grupp med pajasar och retstickor :p

/Camilla

Det behöver inte hända särskilt ofta (har aldrig hänt) men händer det en gång så är det ju kört... Jag har en hund med mycket reaktioner, så att han tog till flykten hade rent teoretiskt kunnat hända.

Som jag skrev innan så ser jag skillnad på en normalt grinig hund, dvs en som kör med "mycket snack och lite verkstad" i lägen när den inte blir direkt utmanad, och en som biter först och frågar sen. Inte ens min förra tik (som jag tyckte balanserade på gränsen) hade gått till full attack mot en flyende hund men det finns de som gör det. Lite samma när det kommer fram leksugna hundar, det finns de som blir redigt förbannade och vill att inkräktaren ska gå, och så finns det de som ballar ur på riktigt.

Har man den här senare varianten av hund så tycker inte jag man har på en tävlingsplan att göra. Jag vill inte riskera att min hund blir dödad eller allvarligt skadad på en tävling. Av samma anledning lägger jag inte heller plats precis intill en motorväg.

Kl
Till alla:

Jag har nog bestämt mig nu...

Jag fortsätter satsa på lydnaden! Jag ger honom ett år och har då chans att utvärdera hans beteende samt träna på att göra honom "påhoppssäker". Under sen tiden skippar jag platsliggning på tävling och satsar på att få tävlingsrutin.
Jag tror nämligen att det är fullt möjligt att göra honom helt säker under en platsliggning, efter att ha läst denna tråd och tänkt efter.

Man får gärna testa att tävla och bara ha lite roligt så länge man inte förstör för andra, dvs man avstår platsen. Att lägga plats utan att vara 100 på sin hund är fruktansvärt respektlöst.

Man får gärna testa att tävla och bara ha lite roligt så länge man inte förstör för andra, dvs man avstår platsen. Att lägga plats utan att vara 100 på sin hund är fruktansvärt respektlöst.

:bow::bow::bow:

Man ska liksom vara säker på att hunden ligger innan man ger sig ut och genomför en platsligg, allt annat är respektlöst mot övriga tävlanden.

/Camilla

Alltså jag vet inte om han är ett monster eller bara "normalt" ilsk som du säger. Jag har aldrig haft en hund med så här mycket skärpa och motor. Jag är inte särskilt erfaren alls inom hund.
Han har som sagt rykt ihop med andra hundar två gånger i sitt liv och ingen av gångerna blev någon hund skadad.
Jag har en NewFoundland som går att provocera in i oändlighet utan att han försvarar sig och innan dess en flamsig blandras som älskade allt och alla.

Men jag vet att han är en muskelhund och jag vet att jag inte vill riskera att han skadar någon.

Rallylydnad kan jag noll och nada om, får kolla på det vid tillfälle.

Det later mer som en "normal" brukshund, eller muskelhund. En hund med stor integritet.

<snip>
Och hade din farit upp så hade han förmodligen knappt tittat åt den om den inte är så nära att den trampar på honom, då hade han däremot klippt direkt och hårt...
Så då ska jag alltså inte starta på lydnadsbanan med honom för att din hund kan bli skrämd och fara upp, och då råka trampa på honom så att han blir arg?

Visst kan saker hända men det är inte många gånger hundarna reser sig från platsen om man har gjort ett bra grundjobb med den, och är redo för att gå ut på tävlingsbanaerna.
Så som jag ser det så är det inte ts som tar särskilt stora risker även om hon startar med en hundilsken hund utan det är alla dessa hundägare som går ut med hundar i platsen som "kanske" ligger kvar.

/Camilla

Haller med. Min skulle ligga kvar men ge en allvarlig varning om hon blev trampad pa ... om da den andra hunden inte lat henne vara skulle det utan tvekan bli slagsmal. Min rottis backar inte, hon attakerar inte heller, men forvantar sig att andra hundar respecterar hennes "space". Om en rottis eller staffe slass ligger de oftast i lite en annan klass an en labb eller golden (for att inte tala om yorkshire terriern som hangde fran min tjej's bog:crazy:).

Vi som har hundar med stor integritet och da kanske sarskilt raser dar de "kan" slass, dar de till viss del blivit avlade for det, maste se till att vi har lydnad som racker for att vara hundar inte ska ge sig upp och attakera andra. Vi kan dock inte forvantas ta ansvar for alla andra hundar ocksa.

:bow::bow::bow:

Man ska liksom vara säker på att hunden ligger innan man ger sig ut och genomför en platsligg, allt annat är respektlöst mot övriga tävlanden.

/Camilla

Jag kunde inte halla med mera.

Jag instämmer i att vi kamphundsägare har ett extra ansvar pga av den skada de kan ställa till med. Jag känner min hund och ser vilken enorm power och motor han har.

Givetvis ska man ta ansvar men jag tycker inte heller att man ska överdriva det hela. Det är en hund, inte hundarnas motsvarighet till stålmannen i hundkläder. En kamphund kan orsaka större skador än andra hundar i samma storlek men en staff är också relativt liten och därmed någorlunda lätthanterlig storleksmässigt. Personligen skulle jag hellre stöta på en staff än en bruksras modell större i en slagsmålssituation.

Sånt blir jag så nedrans sned på. Dels för att folk startar innan de är klara men framför allt för att domaren inte bryter.
Min kompis tävlade ettan med sin labbetik, en hane på vardera sidan. Hanarna reser sig och står ÖVER Bullen och mäter sig med varandra, stackars Bullen ligger på rygg och ser livrädd ut.
NU skulle min kompis gått och hämtat sin hund oavsett om domaren bröt eller inte men DÅ hade hon inte den rutinen så hon stod där tiden ut och tyckte synd om sin hund.

Tyvärr är det ju många som startar ettan utan att ha minsta koll :cautious:.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 937
Senast: dpmatte
·
E
Övr. Hund För ett tag sedan var jag och en kompis ute med våra hundar, min hund har aldrig brytt sig överdrivet om djur i skogen och alltid kommit...
Svar
12
· Visningar
2 371
Senast: ebba85
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 016
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka