Tävla med hundilsk staffe?

Sv: Tävla med hundilsk staffe?

Att resa sig och gå till en annan hund.....det borde rendera spöstraff, på föraren.

Fast då skulle man ju få piska ganska många....

Sen kan jag hålla med om att marodörer utanför apellplan kan bli superfokuserade när de är i "tränings-mode". Sen har ju bullhundar dessvärre nästan alltid ett "extra öga" på sig. Jag skulle vilja påstå att toleransen för missar är mindre från omvärlden.

Om jag var TS så skulle jag i så fall minst sagt överträna platsen.

Jag är lite kluven får jag säga... Jag har själv haft en hund som blev alldeles för arg, alldeles för fort och gärna slogs om hon fick chansen. Jag tävlade i alla fall eftersom jag visste att hon aldrig själv skulle resa sig från platsen.

Det som får mig att tveka är att en del kamphundraser orsakar enorma skador på andra hundar. Alltså inte bara lite dreggel i pälsen och kanske något litet sår (som var fallet när min hund slogs) utan stora köttsår eller rent av dödsfall om den andra hunden är liten. Jag tycker därför att just kamphundsägare har ett extra stort ansvar.

Angående att bli informerad så hade jag ALDRIG lagt min hund bredvid en hund som det "kan slå slint för" utan hellre valt att avstå att tävla den gången. Trots att jag är helt trygg med att han inte går fram till någon annan.

Apocalypsen: Det där tycker jag är väldigt ansvarslöst. Tänk om någon av de andra inte hade haft så bra koll? Jag tycker att man ska informera och sedan får var och en ta ställning till om de litar på sin hund/den är tillräckligt utbildad för uppgiften/det är värt att ta risken. Jag hade blivit skogstokig om jag varit med på den platsen! En del hundar kan bli extremt påverkade av löptikar, min är en av dem. Nu råkar han vara den typen som blir helt passiv istället för att stöka runt, men det hade lika gärna kunnat vara tvärtom.

Jag skulle inte avstå från att tävla på grund av att hundaggressivitet. Det är i min värld ett icke-problem så länge jag har tillräcklig lydnad. Det finns gott om hundar som tävlas som inte alls gillar andra hundar och är hunden en duglig tävlingshund vore det synd att kassera den bara på grund av det.

Se bara till att din ligger, även om grannen drar upp. Det löser du med lydnad. Att det finns gott om rikspuckon som chansar och lägger sina hundar trots att det är 50/50 att de ligger ska inte få hindra dig att tävla. Själv är jag jäkligt glad att jag slipper platsliggning i grupp med tanke på hur många tomtar det finns.

Lägg rejält med energi på att få en säker plats på din hund, även om andra hundar går upp. Då kan du utan problem tävla.

Och jag håller med dig hela vägen.
Däremot hade jag nog sett till att klara mig förbi ettan utan platsen, för har man tagit sig förbi den så har man tappat en hel del av rikspuckona som lägger på vinst och förlust...

Och den där inställningen gör mig vansinnig. Det får aldrig någonsin hända någit på platsen. Är du inte bombsäker på att hunden ligger om det så drar en hel flock harar framför näsan så ska du inte lägga. Jag kan acceptera att en osäker hund går till sin förare men det är allt. Att resa sig och gå till en annan hund.....det borde rendera spöstraff, på föraren.
Och återigen kan jag bara hålla med dig!

/Camilla

cillamuffins;15891419 En del hundar kan bli extremt påverkade av löptikar skrev:
Fast om din hund blir så extremt påverkad av löptikar så bör du ju ha märkt det på din hund innan någon ens berättar det för dig... så då blir det ju aldrig ett problem om du inte brister i att läsa av din hund för om han blir så påverkad som du säger så lär han ha informerat dig om att det är en löptik närvarande...

/Camilla

Oj tror du det finns ett litet hopp alltså?

Som sagt han har varit klockren fram till 3 års ålder. Unghundstiden märktes knappt. Det är precis som han har en massa hormoner i gungning...?! Fast han har haft det på olika sätt i ett halvår nu.

Började med utfall mot vissa (asjobbiga) hundar som jag har lyckats jobba bort. Sen märkte jag tendenser mot min väns tikar att han gick och "mätte" sig lite när de inte träffats på ett tag.
För några veckor sedan hamnade han av en olyckshändelse mitt i en laddad situation med en tik där han i min mening tände på alla cylindrar alldeles för snabbt för att anses vara sunt.
Något liknande hände härom kvällen när en lös schäfertik kom fram till honom.
Båda händelserna kunde med nöd och näppe avvärjas utan att någon hund blev skadad men jag och ägare till inblandade hundar var rejält chockade efter.

Vet du att PRECIS såhär var det för min tik, en schäfer-collie korsning. Här på buke sades det att hon var i en könsmognadsperiod som kommer runt 3 års ålder och det blir tyvärr så med dessa hundar bla bla bla.

Jag slet med mig själv, bråkade med andra om det och hävdade klart att det kan inte vara möjligt att en hund blir sådär "bara för att" - efter ett 3-årigt helvete visade sig hunden ha cancer. Jag kommer aldrig i livet acceptera att en hund som är normal och trevlig blir aggressiva bara för att de når en viss ålder!! Jag tror knappast det är normalt! Min hund kunde snedtända över absolut ingenting, gärna i situationer när det blev lite upphetsat men det var absolut inget krav, hon gav sig på hundar som bara gick förbi henne helt lugnt tillslut. I början var det provokationer hon reagerade på (som hon aldrig brydde sig om innan) och senare gick det till att hon ville mörda vilken hund som helst oavsett. Jag valde att kastrera (för jag hittade noll när vi röntgade, tog blodprov och gick igenom hunden) men när hon tillslut vände sig mot en av mina egna som hon känt i 3 år och sovit ihop med tog jag beslutet att ta henne till veterinären och avliva. Och där kunde veterinären konstatera att hon hade gått med oupptäckt cancer. Vilket inte syntes alls på henne utåt, den där hunden var så glad att man inte hade en susning.

Jag vet precis hur du känner dig, det gjorde mig otroligt olycklig och ledsen att behöva se min hund som en fara. Jag skämdes, jag grät och jag önskade verkligen att hon kunde förstå att äta andra hundar inte var OK. Mest av allt för hennes skull eftersom hon inte fick vara med och umgås med oss på samma vis längre, jag var jämt tvungen att stänga undan henne. Men jag personligen valde att avstå tävlande med henne just för att jag aldrig skulle kunna garantera att inte någon annan hund kom fram och ville hälsa/mucka. Och även om man kan tycka att folk får skylla sig själva för att de inte har koll på sina hundar så hade inte jag samvete att utsätta någon annans hund för skaderisker. Blir de skadade är det ändå en hund som måste lida genom rehab både fysiskt och psykiskt.

Om jag vore du skulle jag ta hunden till veterinären och kolla igenom den topp till tå.

Jag hade inte sett det som ett hinder för tävling så länge du är 100% säker på att din hund kommer ligga kvar. Dvs överträna platsen så att vad som helst kan hända utan att han reser sig.

Om du ändå känner dig osäker så kan man klara uppflytt inom brukset även om man inte är med på platsliggningen.
Det är inte lika tajta marginaler som i tävlingslydnaden.

Kan inte se någon nackdel med det. Det skulle behövas en uppsträckning i både lydnadsettan och appellen.

Om man inte har så bra koll så ska man inte lägga och gör man det ändå får man skylla sig själv. Det är helt snett att man ska behöva ta ansvar för någon annans hund och lydnad. Jag skulle snarare vilja påstå att det är föraren till den osäkre hunden som är skyldig att informera övriga om att hunden kan gå upp. Det är nämligen denne som riskerar att förstöra för alla andra.

Angående att bli informerad så hade jag ALDRIG lagt min hund bredvid en hund som det "kan slå slint för" utan hellre valt att avstå att tävla den gången. Trots att jag är helt trygg med att han inte går fram till någon annan.

Samma här. Det är inte för att jag inte litar på att min hund ligger, utan för att jag inte litar på att folk har pli så att deras hundar ligger...

/Migo
som inte ens tävlar lydnad...

Kl
Svar till alla:

Oj vad många bra och vettiga svar!

Alltså hunden är en träningsmaskin och just en sådan hund som blir totalt uppslukad av mig när vi går in på en apellplan.
Han ligger som sagt väldigt tryggt och jag har lagt honom med många olika störningar. Har även haft hundar som rest sig och gått runt på platsen (medveten störning) och då har han inte gjort en min. Men det har varit hundar som han träffat/tränat paralellt med sedan tidigare.

Jag skulle absolut kunna göra en satsning och göra honom 100% säker i alla situationer och då vänta till att tävla tills jag känner det. Frågan är hur jag ska träna för just den situationen jag är rädd för? Alltså att en totalt främmande hund skulle gå fram till honom. Jag är i princip säker på att jag i en sådan situation redan nu skulle ha en säker inkallning på honom redan när den andra hunden är påväg fram, men jag kan inte veta för jag har aldrig varit i den situationen...

Jag instämmer i att vi kamphundsägare har ett extra ansvar pga av den skada de kan ställa till med. Jag känner min hund och ser vilken enorm power och motor han har.
Detta gör mig extra försiktig... Tack och lov har han inte skadat någon av de två hundar han rykt ihop med och det talar väl för att han fortfarande har vissa spärrar men ändå....

Fast för att klara ettan utan platsen behöver du numera ha 10or rakt över och det är väl iofs inte omöjligt men definitivt inte lätt!

Jag förstår att du drar paralleller till din hund.

Jag tror inte att det ligger någon fysisk ohälsa bakom dock. Men det är bra att ha i bakhuvudet.

Åk till klubbar och träna med honom i lina kanske? Då kan du ha dina nerver lugnare och han får träna med främmande hundar. Eller träna med främmande hundar som verkligen kan platsen, för det är ju förhoppningen när man går ut och tävlar även i 1an, att alla hundar ska ligga kvar.

Men alltså... Det där behöver vi inte träna på (man kan aldrig träna för mycket) men han skulle aldrig resa sig och gå fram till en annan hund som ligger under platsen. I hans värld existerar bara jag (och min belöning) på apellplan. Han slänger inte ens en blick åt andra hundar när han är i arbete, de intresserar honom inte, har aldrig gjort.

Men jag har aldrig utsatt honom för att en okänd hund går fram och nosar. Och då kvittar det ju om jag har lina, den hjälper mig inte mycket i ett hundslagsmål.

Men jag har aldrig utsatt honom för att en okänd hund går fram och nosar. Och då kvittar det ju om jag har lina, den hjälper mig inte mycket i ett hundslagsmål.

Frågan är ju vad de ska kunna klara för att man ska kunna tävla, tänker jag.
Alltså, min tik har aldrig rest sig från en platsliggning, varken med kända eller okända störningar. Men hade någon främmande hund kommit ända fram till henne och stoppat näsan i arslet på henne till exempel så hade hon blivit jättearg, verkligen. Träning och moment är heligt för henne och hon blir förbannad om någon främmande hund stör henne. Jag har aldrig ens tvekat på att lägga henne på en platsliggning på tävling. Hon skulle nog aldrig skada någon hund alls, men hade en hund nosat på henne, fått sig en tillsägelse som heter duga och svarat upp; ja, då hade det kunnat bli några sekunders slagsmål tills jag hann fram.

Du har ju alltid valet att gå raka vägen fram och plocka upp din hund ifall du ser att någon annan är på väg till den. Ligger den så stabilt hade jag nog kunnat lägga, och jag hade inte alls varit nervös för att lägga min bredvid din heller. Däremot; skulle den springa upp och rusa på en eller två hundar om de skulle resa sig/börja flamsa runt, så nä. Då hade jag nog tränat mer eller inte tävlat kanske.

Träna, med munkorg, platsliggningar med okända hundar som stör mer och mer. För att ens överväga att ställa upp kan det vara lämpligt att du känner dig så säker det bara går (100% går ju aldrig när vi pratar om levande varelser) på att han är helt kontrollerbar när han är under kommando.

Personligen skulle jag dock aldrig våga ha en hundilsk hund som kan smälla ordentligt lös bland andra lösa hundar om jag ägde en sådan.
Skulle även som ägare till annan hund vilja bli informerad om detta vid träning/tävling för att ha möjlighet att välja om jag vill ta risken. Vilket personligen är en risk jag aldrig skulle ta, skulle inte ens ha min lilla hund på marken samtidigt som en hund jag vet är opålitlig med andra hundar är lös i närheten.

Vad som helst KAN hända, min hade kunnat flyga upp och omedvetet komma för nära TS hund om han blev skrämd. Då vill jag inte att han ska bli illa biten också.

Sedan kan det ju vara så att TS hund inte alls är det monster hon utger honom för att vara utan en "normalt" hanhundsilsk staffe. Då kommer saken i ett lite annat läge. Så sura är ju var och varannan schäfer ;). Men jag vill inte ha några knäppgökar till hundar bredvid min, hur säker min än är.

TS du kan ju tävla rallylydnad också :). Och så tycker jag också det kan vara en idé att prova hur han ligger när andra hundar leker och stökar i närheten. Med koppel och munkorg då, i början i alla fall.

Fast för att klara ettan utan platsen behöver du numera ha 10or rakt över och det är väl iofs inte omöjligt men definitivt inte lätt!

Har man en så pass hundilsken hund som TS säger sig ha, får man kanske ta den svåra vägen just bara för att minimera riskerna att det händer något för att andra inte har koll.

Dessutom lär det knappast vara en nackdel att ha saker så pass väl förankrade i ettan att man maxar poängen där om man vill fortsätta upp i klasserna sedan.

/Camilla

Om man inte har så bra koll så ska man inte lägga och gör man det ändå får man skylla sig själv. Det är helt snett att man ska behöva ta ansvar för någon annans hund och lydnad. Jag skulle snarare vilja påstå att det är föraren till den osäkre hunden som är skyldig att informera övriga om att hunden kan gå upp. Det är nämligen denne som riskerar att förstöra för alla andra.

Jag håller med dig MEN det kan ju vara en hund som reser sig och puschar upp några andra och någon av dem blir biten. Det finns ju gränser även för vad en säker hund tolererar innan den reser sig.

Nu vet jag inte om jag tycker att det ska stoppa ts, men det kan ju som sagt hända att "fel" hund blir skadad och det är inte kul.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 937
Senast: dpmatte
·
E
Övr. Hund För ett tag sedan var jag och en kompis ute med våra hundar, min hund har aldrig brytt sig överdrivet om djur i skogen och alltid kommit...
Svar
12
· Visningar
2 371
Senast: ebba85
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 016
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka