Tävla med hundilsk staffe?

Carolininen

Trådstartare
Jag börjar blir gråhårig på min staffe...
För att göra en lång historia kort så har han nu efter 3 år ålder utvecklat ett "icke önskvärt beteende" gentemot andra hundar, hanar som tikar har jag nu fått lära mig.
Nyligen har jag därför beslutat att alltid hålla honom kopplad eftersom jag är så rädd för vad som kan hända i en oväntad situation. Detta gör mig väldigt ledsen för jag har lagt mycket engagemang och tid på inkallning och viltsäkerhet osv.

Han skulle aldrig sticka iväg fram till en annan hund men om en annan hund kom fram till honom skulle han förmodligen tända på en millisekund och vilja slåss.

Nu har vi tränat inför lydnadsklass 1 och jag tänkte att vi skulle debutera på hemmaplan i augusti meeen jag börjar fundera på om det är oansvarigt av mig att ha honom på apellplanen under platsliggning med andra hundar.
Han är ligger väldigt tryggt och är otroligt fokuserad på mig, bryr sig aldrig om andra hundar på planen osv.... Meeen om nån annan hund skulle resa sig och gå fram till honom kan jag inte garantera att det inte skulle smälla.

Borde jag byta spår till någon annan tävlingsgren där han alltid är kopplad? Både han och jag älskar lydnaden.
Usch... Jag blir så osäker... Min träningskompis tycker att jag förstorar problemet men hon har å andra sidan aldrig sett de sidorna av honom som jag är orolig för.

Med vänlig hälsning, C

Sv: Tävla med hundilsk staffe?

Som potentiell medtävlande hade jag velat bli informerad så att jag kunde välja att ta risken eller inte.

Dvs jag hade ALDRIG lagt min hund plats bredvid din, hur säker jag än är på mina. Ska hunden vara på tävlingsbanan okopplad tycker jag att den ska ha normalt fungerande social förmåga.

Instämmer tyvärr med föregående skrivare. Jag skulle inte våga ta risken att lägga min hund bredvid din hund, även om man har bra platsliggning är våra hundar just hundar och saker kan hända.

Kan ni inte börja med tex rallylydnad där det bara är du på planen (utom i mästarklass där jag har för mig att man har en liten platsliggning, men där ligger en hund själv medan en annan kör banan eller nåt).

Du kan ju även avstå platsliggningen i lydnaden, men då är det ju svårare att få förstapriset, tyvärr.

Är det dagens dummaste fråga om jag undrar varför? (Tänkte nämligen också föreslå korg, men är inte alls insatt i tävling med hund öht.)

3-4 år är väl en lite jobbig ålder för hanhundar? Mentala könsmognaden osv, kan man tänka sig att avstå tävlingar under ett par år och bara träna/gå kurs(med munkorg), så kanske han mognar och kommer över det där tillslut?

Kl

Ja jag tänker ju lite i samma riktning som ni så jag borde väl agera på den magkänslan.
Sååå tråkigt att min i övrigt fantastiska hund har utvecklat det här beteendet. Jag var ju lite beredd på det när jag valde rasen men hade börjat lugna mig och tänka att nu är han vuxen.... Och det är svårare än jag trodde att acceptera att min hund är farlig. Det gör faktiskt väldigt ont. :(

Och jag som såg fram emot min första tävling och få visa hur duktig en staff kan vara, för han är underbart arbetsvillig och förig...

Blää......

Men rallylydnad säger ni? Spåra kan jag kanske också börja med... Han tycker det är kul men jag tycker det är rätt trist.

Ska kastrera honom också och hoppas på ett under...

Oj tror du det finns ett litet hopp alltså?

Som sagt han har varit klockren fram till 3 års ålder. Unghundstiden märktes knappt. Det är precis som han har en massa hormoner i gungning...?! Fast han har haft det på olika sätt i ett halvår nu.

Började med utfall mot vissa (asjobbiga) hundar som jag har lyckats jobba bort. Sen märkte jag tendenser mot min väns tikar att han gick och "mätte" sig lite när de inte träffats på ett tag.
För några veckor sedan hamnade han av en olyckshändelse mitt i en laddad situation med en tik där han i min mening tände på alla cylindrar alldeles för snabbt för att anses vara sunt.
Något liknande hände härom kvällen när en lös schäfertik kom fram till honom.
Båda händelserna kunde med nöd och näppe avvärjas utan att någon hund blev skadad men jag och ägare till inblandade hundar var rejält chockade efter.

Jag kan absolut tänka mig att avstå tävling och bara träna... Men då vill jag ha hoppet kvar att en dag få tävla...

Om du vill tävla spår (bruks) så ingår även en lydnadsdel.

Rallylydnad eller freestyle om du vill tävla, roliga grenar bägge två tycker jag och ena hunden.
Viltspår kanske, om ni vill spåra.

Prova viltspår. Det behövs rådjursblod eller oxblod och en rådjursskank. Man kan gå anlagsprov och när hunden klarat det så är det öppen klass där man kan bli Viltspårchampion. Det ingår ingen lydnad i detta.

I rallylydnad har man kopplet på i nybörjarklassen.

Jag håller med övriga. Jag hade inte heller tävlat i lydnad om jag var i dina kläder. Det är så onödigt att det händer något när man vet om det. Och om det händer något så är tävlingsledaren skyldig att rapportera till SBK/SKK och då kan man få tävlingsförbud för kortare tid eller för alltid beroende på vad som har hänt.

Jag skulle inte avstå från att tävla på grund av att hundaggressivitet. Det är i min värld ett icke-problem så länge jag har tillräcklig lydnad. Det finns gott om hundar som tävlas som inte alls gillar andra hundar och är hunden en duglig tävlingshund vore det synd att kassera den bara på grund av det.

Se bara till att din ligger, även om grannen drar upp. Det löser du med lydnad. Att det finns gott om rikspuckon som chansar och lägger sina hundar trots att det är 50/50 att de ligger ska inte få hindra dig att tävla. Själv är jag jäkligt glad att jag slipper platsliggning i grupp med tanke på hur många tomtar det finns.

Lägg rejält med energi på att få en säker plats på din hund, även om andra hundar går upp. Då kan du utan problem tävla.

Instämmer tyvärr med föregående skrivare. Jag skulle inte våga ta risken att lägga min hund bredvid din hund, även om man har bra platsliggning är våra hundar just hundar och saker kan hända.

Och den där inställningen gör mig vansinnig. Det får aldrig någonsin hända någit på platsen. Är du inte bombsäker på att hunden ligger om det så drar en hel flock harar framför näsan så ska du inte lägga. Jag kan acceptera att en osäker hund går till sin förare men det är allt. Att resa sig och gå till en annan hund.....det borde rendera spöstraff, på föraren.

Och den där inställningen gör mig vansinnig. Det får aldrig någonsin hända någit på platsen. Är du inte bombsäker på att hunden ligger om det så drar en hel flock harar framför näsan så ska du inte lägga. Jag kan acceptera att en osäker hund går till sin förare men det är allt. Att resa sig och gå till en annan hund.....det borde rendera spöstraff, på föraren.

Jag haller med ... och det ar de hundarna som borde bli bestraffade om de gar fram till en annan hund som blir sa stord att den borjar slass.

TS, se till att du jobbar stenhart pa inkallning och ett "leave it" (skvaller?) komando som haller aven nar du ar pa avstand. Da kan du kalla in eller bara saga till att han later bli nar du ser vad han tanker.

Och om det händer något så är tävlingsledaren skyldig att rapportera till SBK/SKK och då kan man få tävlingsförbud för kortare tid eller för alltid beroende på vad som har hänt.

Liten undran om detta, kan inget alls om sånt här.

Får man som förare tävlingsförbud med just den hunden det skedde med eller blir man avstängd att över huvudtaget deltaga på tävling med även annan hund?

Oj tror du det finns ett litet hopp alltså?

Tja, läs på lite om hundens mentala könsmognad, jag föreställer mig i alla fall att det är som mest extremt i 3-4-årsåldern. Om du nu kör med munkorg(så du kan slappna av) och träna järnet på hundmöten och vad som behövs, så tror jag nog att det borde finnas chans att han blir bra sen.

Ta kontakt med en bra tränare som kan hjälpa dig.

Angående kastrering så kanske du ska diskutera det med någon som har erfarenhet av "problemhundar". Jag har hört att man tex inte bör kastrera osäkra hundar innan den mentala könsmognaden, för då riskerar de "alltid" att vara osäkra. Det kanske finns några tråkiga risker med att kastrera just nu, i hans mentala könsmognad.
Eller så är det precis rätt, men i alla fall, jag skulle kolla upp det noga. Kanske testa kemisk kastrering först?

Jag håller med Jadiza.

Vi har en väldigt hundilsk schäfer men är han i arbetsfil så är han i arbetsfil och då kan jorden rämna, han ligger där han ligger. Har varit hundar som har slagits och röjt intill honom men han har legat pall på platsen. Han ligger och stirrar stint på sin husse. Den enda rörelse som förekommer kan vara öronflick i samband med skott och det är mer lokalisering av var det kommer ifrån och en markering att "jag har noterat det men så länge du inte säger något så ligger jag kvar"

Den enda hund man har ansvar för är sin egen på platsen och allt dravel om att vilja bli informerad om hitan och ditan. Till vilken anledning då? Så att man kan stå och spänna sig och bete sig onaturligt så att man garanterat får en icke-fungerande platsliggning? Jag hade väldigt roligt på en träning då vår hundaggressiva schäfer låg mitt i platsliggningen, intill honom en löptik, lite blandad kompott i övrigt och mitt stöko längst ut på flanken. Eftersom ingen visste något om varandras hundar så var alla avslappnade allt gick lugnt till och det var först efteråt när informationen kom ut som stöket uppstod. För då kunde man rent plötsligt inte gå nära schäfern och alla hanarna var påverkade av tiken - jadi jadi jadi jadi.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 937
Senast: dpmatte
·
E
Övr. Hund För ett tag sedan var jag och en kompis ute med våra hundar, min hund har aldrig brytt sig överdrivet om djur i skogen och alltid kommit...
Svar
12
· Visningar
2 371
Senast: ebba85
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 016
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka