tävla med bomlöst????

Status
Stängd för vidare inlägg.
L

lundborg

får man tävla i western med en bomlös westernsadel?
jag fick höra häromdagen att man inte får det?
är det så??

bäst att fråga alla buke-proffs här :idea:

Sv: tävla med bomlöst????

Hola,
Jag har oxå hört det men inte läst det själv i regelboken. Förmodligen är det inte taget ur luften utan äger nog sin riktighet.

Dock så är det ganska fritt vad gäller sadling och betsling på lägre nivå. Tänker på D-tävling där du ju kan komma i din engelska utrustning. Med tanke på att det inte finns några krav på sadeltyp på den nivån så borde man kunna använda den bomlösa där i alla fall.

mvh Eva

Jag tycker att det är hemskt att hästarna inte får tävla i vad som passar dem bäst= den bomlösa alltså!
Finns en sådan regel så blir jag förskräckt!
Måste också ta reda på om man får eller inte... :devil:

När jag skaffade min hörde jag att det var hornet det hängde på. Man fick bara tävla utan horn i de lägre klasserna. Kolla TR!

Jo det finns en sådan regel men jag har inte regelboken här så exakt vad som gäller vet jag inte.

Mvh Eva

När jag skaffade min hörde jag att det var hornet det hängde på. Man fick bara tävla utan horn i de lägre klasserna. Kolla TR!

Det finns ju bomlösa med horn så det kan inte vara anledningen. Däremot faktumet att den är bomlös...

mvh Eva

Ur WRAS Regelbok 05/06:

"I alla klasser skall hästarna visas i westernsadel. Westernsadel ska ha horn och bom. På D-tävlingar får avvikelser göras beträffande westernutrustning. Traditionell sadel och träns, tillåts."

Ur WRAS Regelbok 05/06:

"I alla klasser skall hästarna visas i westernsadel. Westernsadel ska ha horn och bom. På D-tävlingar får avvikelser göras beträffande westernutrustning. Traditionell sadel och träns, tillåts."

:bow: tack! då är det så alltså! :crazy:

jag har själv en bomlös westernsadel och har letat och hört mig för som en tok för att veta vad som gäller. Vad som tillsist har kommit fram är att det INTE är tillåtet med en bomlös på tävlingar, inte ens D-tävling. Men jag har även hört att klubbar lägger fram förslag om att man ska få tillåta det.
regel kom vad jag har för mig som en extraregel efter det att 05/06 regelbok trycktes.

Hejsan!

Tyvärr så får man inte tävla med bomlöst.. hur dumt det än låter...
jag tycker också att man ska kunna få göra det, för att hästen kan röra sig såååå mkt bättre, den har en rörelsefrihet som heter duga:) Tyvärr så har inte jag någon egen ännu, men den kommer snart in i sadelkamman:)

//C

Glömde lägga till att i alla PP klasser = prova på klasser på D-tävlingar så brukar det stå att man får använda vilken utrustning som helst.. så då kan man rida med dessa sadlar..
så att ni vet

//c

hmm..e du verkligen säker på det?

jag har hört att man inte får tävla i bomlös överhuvudtaget, inte ens på D-nivå.. för man får välja vilken sadel man vill, så länge den HAR bom..så vad ja vet så e inte det tillåtet heller, men vissa domare tillåter det iaf..:)

På vilket vis får hästen mer rörelsefrihet med en bomfri än en bomsadel? Den del av ryggen där sadeln ligger har nästan ingen böjlighet i sidled !

jag utgår nu och skiljer mellan mina två sadlar, bomlös westernsadel från Kaupre ridsport och en bomsadel av märket preimer;
en bomsadel "sitter ihop" hela vägen och är inte böjbar, en bolös sadel däremot har inga hårda delar som ligger an mot hästen och som gör att sadeln blir oböjlig.. så är hästen svankig, eller rundar sin rygg följer bomlösa sadeln med och ställer sig inte upp vid bakvalvet som det kan göra på en bomwesternsadel, (hur många man än provar ut!)
en bomlös sadel är även kortare till längden och inte heller lika lång till #bredden" och desto mjukare hela sadeln, vilket gör att bokbladen riskerar inte att påverkas av sadeln när man rider.

detta gör att hästen får mer rörelsefrihet!:idea:

Man kan också säga att hästen blir helt utan stabilitet och avlastning i en bomlös sadel. Lite som att åka slalom i mjuka pjäxor.

Man kan också säga att hästen blir helt utan stabilitet och avlastning i en bomlös sadel. Lite som att åka slalom i mjuka pjäxor.
Det verkar som om det är bara vi två som begriper nåt om sadlar.
man blir trött på att mischmasch om dessa bomlösa "disktrasor" som ska vara nåt mirakulöst på en hästrygg. jaja, skit detsamma,! Som ingemar Stenmark sa en gån till en reporter som ställde dumma frågor: " Det är inte lätt att förklara för nån som inte begriper nåt"!

jag utgår nu och skiljer mellan mina två sadlar, bomlös westernsadel från Kaupre ridsport och en bomsadel av märket preimer;
en bomsadel "sitter ihop" hela vägen och är inte böjbar, en bolös sadel däremot har inga hårda delar som ligger an mot hästen och som gör att sadeln blir oböjlig.. så är hästen svankig, eller rundar sin rygg följer bomlösa sadeln med och ställer sig inte upp vid bakvalvet som det kan göra på en bomwesternsadel, (hur många man än provar ut!)
en bomlös sadel är även kortare till längden och inte heller lika lång till #bredden" och desto mjukare hela sadeln, vilket gör att bokbladen riskerar inte att påverkas av sadeln när man rider.

detta gör att hästen får mer rörelsefrihet!:idea:
Det här med att bommen skulle hindra hästen från att böja i ryggen är bara trams.

Ibland undrar jag om inte bomfri-entusiaterna använder detta argument för att ha något annat än bristande ridskicklighet att skylla på för att deras hästar är stela och oböjliga.

Titta på web-sändningarna från tex World Show (som faktiskt börjar nu i helgen) så får ni se en stor mängd rörliga och böjliga hästar i olika dicipliner TROTS att samtliga har riktiga sadlar med bom.

har ni tre någonsin ens provat och suttit i en bomlös sadel eller är det bara massa argument ni har suttit o läst på emot dem på nån hemsida som någon bomsadeltillverkare skrivit??:smirk:

Hej
Det är inte tillåtet att tävla med bomlös sadel, förutom på (idag) d-nivå. Dispanser kan sökas hos wras om man av olika anledningar behöver en sådan sadel.

För övrigt har wras regelbok varit ute på en remissrunda till ALLA klubbar i sverige för åsikter om den "nya" regelboken, så ni som tycker att en del saker är fel, engagera er !

MVH Zeta
Som bla sitter och sliter med nya regelboken

Strunta i dem. De "som vet mycket bättre än alla andra" är bara ute efter bråk...igen:devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
376
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Ketrawzc
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka