Tävla, licens, klubbtävlingar...

Gullan86

Trådstartare
hej jag behöver lite hjälp haha jag kan verkligen noll om tävlingar på islandshästar eller tävlingar överhuvudtaget men är villig att lära mig.

jag visste inte vad jag skulle söka på på gammla trådar så jag gjorde en ny...

iallfall. nu är det så att jag inte kan bestämma mig vilken klubb jag ska gå med i jag har hästen mitt emellan 2 klubbar så att säga. hur ska jag tänka?

jag undrar oxå när behövs igentligen häst/ryttar licens behövs det på klubbtävlingar?

vad kostar det att tävla klubbtävlingar? vad kommer efter klubbtävlingar kan någon förklara lite vad allt menas med haha...

och om man är medlem i den ena klubben får man då tävla den andra klubbens klubbtävlingar? hur i så fall?

har hört att det finns nåt som kallas stödmedlem vad innebär det?

haha känner mej som en total nybörjare o det är jag ju ioförsig i detta ämne:banana: :cool:

jajaj fram med fakta nu:bump: :bow:

Sv: Tävla, licens, klubbtävlingar...

Du kan vara med i båda klubbarna, men du måste välja vilken du vill vara huvudmedlem i. Genom denna klubb är du också medlem i SIF.
Sen kan du vara stödmedlem i den andra klubben och få ta del av deras klubbtidning, aktivititer osv. Då betalar du bara klubbens avgift och inte SIF's.

Jag tror att du måste lösa ryttarlicens även för "klubbtävlingar". De brukar dock inte anordnas så ofta (?) utan det man mest ser är: Lätt klass (lätt fyrgång, lätt femgång, lätt tölt), Öppen klass (V1, F1, T1, T2 osv), Regionala (samma grenar som öppna men här finns chans att kvala till SM) och Nationella (samma som regionala, men till de nationella måste du (oftast) kvala till minst b-klass).

Som vanligt hänvisar jag till dessa braiga sidor (text av Freyr här på forumet): http://www.mokkur.com/atttavla1.htm
http://www.mokkur.com/atttavla2.htm

Senast ändrad av en moderator:

aha okej...hm så du menar att i alla dessa:
"Lätt klass (lätt fyrgång, lätt femgång, lätt tölt), Öppen klass (V1, F1, T1, T2 osv), Regionala (samma grenar som öppna men här finns chans att kvala till SM) och Nationella (samma som regionala, men till de nationella måste du (oftast) kvala till minst b-klass)." kan man tävla utan licens???
för jag trodde dessa var "klubbtävlingar".

tack för svaret ska kolla länkarna=)

Alltså vad jag vet måste man ha licens på alla tävlingar som är godkända av SIF.

Prova-på-tävlingar är oftast inte officiella, d.v.s du kan inte klassa upp dej till öppen klass med poängen på en prova-på-tävling och det rapporteras inte in några resultat till SIF. Men arrangören av tävlingen skall veta om det behövs licens elelr inte.
Alla tävlingar som finns i "Proppen" (SIFs hemsida-->Sport-->propositioner) kräver licens. Även priserna på licensen (som är höjda precis) hittar du under Sport på SIFs hemsida.

/Malin

Liknande trådar

Träning Tävling är aldrig något som har intresserat mig. Jag har alltid tyckt,och tycker att det är jättekul att hänga med som hästskötare...
Svar
4
· Visningar
1 411
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka