Tävla kallblod???

caradan

Trådstartare
Var först inne på att köpa ett hbl eller fbl men har nu efter att jag läst annonser börjat fundera på ett kallblod istället. Har haft ardenner/nsv korsning samt ren bruksnordis innan men det var längesen. (har även haft vbl, fbl, hbl...)
Kallbloden ligger bättre i pris, är oftast lättare att hantera, mer orädda (de jag träffat) Billigare att försäkra samt att hålla i hull och inte minst så går de ju inte sönder på samma sätt som ett hbl/fbl.

Men nu denna gången när jag köper häst vill jag komma ut och tävla lite. Pratar då om kanske LB i dressyr och max 110cm i hopp (om det enns blir det 90 är nog mer realistiskt)

Min nordis jag hade var inga problem med dressyren han var suverän men hoppning kunde han inte förstå sig på :-)

Så ni med lite tyngre hästar, tävlar ni nått eller är det mest på hemmaplan man hittar er?

Ni som inte har kallblod vad säger ni om det kommer ett kallblod på den lokala hopp/dressyrtävlingen, utskrattade innan man enns kommit in eller är det lite mer whao??

Sv: Tävla kallblod???

Du kan säkert hitta en lite tyngre häst som du kan tävla med.
Vet några som har lite kraftigare hästar som tävlar på 110-120 nivåer.
Fast du kanske inte borde köpa en aldress för tung?:P
Kanske en som är tyngre men ändå har lätt för sig? Jag hoppas verkligen att du förstår min ursla svenska :D kram!

Trivs du bättre med kallblodsraser så kör på det tycker jag. Att man gillar individen är ju det viktigaste och att man känner att man passar ihop. Sedan är det ändå så mycket som är grundläggande hos Ryttaren som bedöms vid lättare dressyrklasserna såsom sits och inverkan, vägarnas korrekthet, schwung mm. mer en hästen, möjligen kan du ju kanske få nerdrag på gångarterna jmf med halvblod kan jag tänka mig men det är ju ändå en sånn liten del utav helheten.

Hoppningen kan många också hävda sig väl i om de har hyfsad teknik :) och tycker att det är kul.

Personligen skulle jag dock föredra en något lättare kallblodshäst och kanske inte direkt en ren ardenner om man vill tävla. Men t.ex. finns det många kbl travare som jag tycker ser riktigt trevliga ut, även lite ädlare fjordingar t.ex. .

Självklart finns det kallblod som är duktiga i hoppning / dressyr , gäller att leta efter en med egen motor då alla är inte så sugna har man sett. :) Har själv ett kallblod modell tyngre, som nu fått komma ut på hoppningsbanan med en ung pilot. Han gillar hoppningen och vissa tycker det är ascoolt att komma med en krallig tinker andra himlar mer med ögonen. Nåja, hursom så har vi kul och själv är man fast i dessa underbara kallblod. :love:

lägger in en liten bild på deras premiärhoppning :)
nikon105.jpg

Har inget eget kallblod, men som svar på din sista fråga så tycker jag att det är råcoolt när man finner dem på tävlingsbanorna..!
För visst är det häftigt att kunna kontrollera en häst på 400-500kg, men om man lägger på ca 200 så blir det såå mycket maffigare ;)

Åtminstone kallblodstravarna brukar vara duktiga på att hoppa. HAr även sett bruksnordisar som bra teknik. Sett en tung bruksare löshoppa en oxer på 130.....det var mäktigt! Pållen själv var väldigt nöjd och visade det också.

Vet en som hoppat typ 130-140 med sin nordis :) så visst går det, är det lokal nivå så tkr jag inte att dressyr domarna borde döma ut dej bara för att du har ett kallblod.. Men jag har inte hunnit tävla så mkt själv än, så har inte super koll på det. Men de är ju väldigt fina iaf, kallbloden :D

Tack alla för era svar, kallblod blir det nog :-) (så kommer jag väl hem med en stissig arab!!)

Du ska ta den häst som du finner passar dig bäst personligen då får man framgång också!:idea: Men som någon skrev så kanske man ska söka efter nån med lite egen motor & gnista:) Har sett flera kallblod ute på dressyrtävlingar i lättare klasser tom LA, & de har varit riktigt snygga & fått bra poäng;) Lycka till!

jag tävlar min kallblodstravare. :) i hoppningen har jag som mål att starta lokal 0,90-klass våren 2009 o i dressyren att under 2009 rida dressyrprogram LC på minst 55% (klubbnivå). vill även starta en debutant fälttävlan, men vi får se när det blir.
tävlar för att jag tycker det är kul o det utvecklar mig o hästen! :)

Jag är själv lite intresserad av den finska hästen, det lär till och med finnas skilda klasser för finska hästar i Finland.

Om man surfar runt lite på den finska hästen kan man hitta många fina hästar!

Finns det några finska hästar här?? Någon som har erfarenhet??

Här i närheten finns en tjej som tävlar ganska framgångsrikt i dressyr på sin bruksnordis.
Vill du ha en sån så köp en tycker jag.

Om du trivs med lite tyngre hästar tycker jag absolut att du ska satsa på en sån! Jag är uppvuxen på nordsvensk o älskar dem. Psyket, den maffiga kroppen o gångarterna :laugh: Att komma in på dressyrbanan på ett snyggt kallblod är hur tufft som helst! Hoppas att du hittar din drömpålle o Lycka till !

Håller med de flesta andra här att inte ha en allt för tungt kallblod med lite egen motor.

Själv har jag oxå fastnat för kallblodens temperament. Och när jag letade häst förra sommaren hittade jag min pärla:d Halvblod/Ardenner korsning! Tidigare ägare har hoppat 1m med honom. Jag och han tränar och vårat mål är att komma ut o tävla lite för skojjs skull:D

Slänger in en bild på min lilla Halva:
22949383.jpg

om jag skulle skratta om jag såg en nordis på tävlingsbanorna?
Absolut inte! Tycker också de är kul att se dom ute där! :D Dom kan dom med.

Tackar:love:

Måste även tillägga att han är 6 år i år och ca 173 i manken.

Det tycket väl jag är en bra ide att de inte är för små, villket endel kallblodstravare kan vara. De måste ju orka med storhästs banor:idea:

När jag var ute och tävlade med div III laget i våras (LB:1) så var det tre kbl travare med på en omgång samt en korsning hbl/nordsvensk. Ett utav dessa kbl vet jag brukar vara ute och tävla upp till lokal LA och hblkorsningen brukar starta upp till LB.

Wow vilken fin häst. :love:

Tackar! Han passar mej perfekt, ville ha en framåt och arbetsvillig tinker och det fick jag. :D

Dock tycker jag inte om hoppningen men nu är han mätt till 147 cm så denna tjej (hopptokig) 13åring för tävla o träna, o de trivs. Han gillar även dressyren så jag tar lite lektioner i det istället. Ser dock kompisens kallblod som inte tycker om varesig hopp eller dressyr, men är en fantastisk familjehäst så det finns ett kallblod för oss alla. :)

Halva, jösses vilken bjässe det måste vara, snygg :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 417
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
Hästmänniskan Nu är jag då en mycket glad tjej som ska få en egen Häst utav min sambo i efterskott som present / julklapp här i vår och jag har i...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 460
Senast: lillan1992
·
Islandshäst Hej! Jag har under en längre period haft hårda funderingar på att "sadla om" till islandshäst. Har tidigare ridit och tävlat både hopp...
2
Svar
31
· Visningar
3 846
Senast: Elinbeyla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud