Tävla islandshäst

Sv: Tävla islandshäst

Jag tävlar lite grann med min 7-åriga valack.
Senast var nu i helgen på Stormur Höst Lätt. Vi brukar tävla V5 och T8 men i helgen vågade jag mig på lite T5 vilket väl gick rätt bra med tanke på att vi har dåligt med ökningar i tölten. I V5 brukar jag landa på poäng runt 5,0 har ju bara tävlat honom 4 gånger. Allra bästa enskilda poängen var 6,5 i skritt.

Målet är att vi ska våga oss på öppen femgång till nästa år men då måste jag visst lära mig det där med passen först. ;)

Hejsan!

Jag tävlar 5 gång och T2 regionalt, brukar ligga bland topp 5 om vi inte gör några större missar, men det händer inte så ofta. Mitt mål är att inom ett par år rida SM i femgång iaf, T2 vet jag inte han är duktig och vi har fått placeringar på alla T2 starter men det är svårt på lösa tyglar så vi kanske aldrig kommer upp i de poängen som behövs för SM.

Hästen är en 7 årig godkänd hingst, han är superduktig och har tävlat ett par gånger med en elitryttare och då fick han A klass poäng redan på andra tävlingen, men för mig är isistävlingar ganska nytt och i år är min första tävlingssäsong, tävlde honom ett par gånger förra året när han kom hem från tränaren som visat honom på bedömning och så tävlade jag ett par ggr hösten 2008 innan han åkte dit.

Främsta meriten är 3.a på västsvenska mästerskapen i göteborg som var en nationell tävling och högsta totalpoängen vi fått är 5.50 i femgång och 5.30 i T2 högsta delpoängen är 6,5 på tölt med lösa tyglar, vi brukar även få 6,5 och 7,0 på galopp, på passen har vi fått 5.5 som högst men han är lite försiktig på tävling och det blir inte lika snabb pass, men jag hoppas det kommer ju mer säker han blir han är ju bara en liten bebis fortfarande och sen är det ju ganska svårt att lägga pass också, det krävs en del träning :p

Okej, vad roligt!! jag har tävlat femgång en gång -älskade det! fick då låna en gammal läromästare som gått VM och har som främsta merit NM guld :) verkligen super kul att tävla femgång! Hoppas du kvalar in till SM, kanske redan nästa år? ;)

Kvalpoängen för femgång är ju 5,40 för YR och 5,90 för seniorer, så du har ju inte långt kvar! (om du nu är senior, är du YR är du redan på kvalpoängen)

Är det din första säsong så är det ju verkligen jätte bra poäng som ni har fått!

Jag tävlar lite grann med min 7-åriga valack.
Senast var nu i helgen på Stormur Höst Lätt. Vi brukar tävla V5 och T8 men i helgen vågade jag mig på lite T5 vilket väl gick rätt bra med tanke på att vi har dåligt med ökningar i tölten. I V5 brukar jag landa på poäng runt 5,0 har ju bara tävlat honom 4 gånger. Allra bästa enskilda poängen var 6,5 i skritt.

Målet är att vi ska våga oss på öppen femgång till nästa år men då måste jag visst lära mig det där med passen först. ;)

Okej, vad roligt! :) ja, klart du ska våga dig på femgång! :D det är verkligen jätte roligt. Fick prova tävla femgång på min tränares gamla tävlingshäst, han har kommit 7:a på VM och hans främsta merit är NM guld. -Nu tycker jag nästan att det är tråkigt att rida lättklass igen. :p Så jag tycker verkligen du ska prova!! :D

Ta hjälp av en duktig tränare -som är duktig på pass, så blir det nog bra :)

Okej, vad roligt!! jag har tävlat femgång en gång -älskade det! fick då låna en gammal läromästare som gått VM och har som främsta merit NM guld :) verkligen super kul att tävla femgång! Hoppas du kvalar in till SM, kanske redan nästa år? ;)

Kvalpoängen för femgång är ju 5,40 för YR och 5,90 för seniorer, så du har ju inte långt kvar! (om du nu är senior, är du YR är du redan på kvalpoängen)

Är det din första säsong så är det ju verkligen jätte bra poäng som ni har fått!

Gud vad roligt att få tävla på en så bra läromästare :) det är inte alla som får den chansen.

inte alla som får chansen att rida en så fin femgångshäst som jag har heller för det kostar ju massor att köpa färdiga hästar, men vi hade tur, köpte honom som 3 åring och sen har han blivit jätte bra :)

Jag är precis över YR gränsen :p lite retligt men men, är inte gränsen 5.80 eller har de höjt i år? vi har fått 5.80 tot av en domare en gång :laugh:

Ja det har gått himla bra för oss i år, men jag har en fantastisk häst utan honom hade jag inte kommit så långt så snabbt för jag har bara tävlat vanliga hästar och ponnyer innan jag började tävla honom, men han har så lätt för alla gångarter så jag har verkligen lärt mig jätte mycket av att rida honom.

Tävlade hoppning förut, och lite dressyr ibland, men så blev jag rädd för att hoppa så då sålde jag halvblodet och satsade helt på isisar istället och jag älskar verkligen att tävla islandshäst såå himla skoj :laugh:

Okej, vad roligt! :) ja, klart du ska våga dig på femgång! :D det är verkligen jätte roligt. Fick prova tävla femgång på min tränares gamla tävlingshäst, han har kommit 7:a på VM och hans främsta merit är NM guld. -Nu tycker jag nästan att det är tråkigt att rida lättklass igen. :p Så jag tycker verkligen du ska prova!! :D

Ta hjälp av en duktig tränare -som är duktig på pass, så blir det nog bra :)

ja femgång är grymt kul så det ska du absolut prova :)

Gud vad roligt att få tävla på en så bra läromästare :) det är inte alla som får den chansen.

inte alla som får chansen att rida en så fin femgångshäst som jag har heller för det kostar ju massor att köpa färdiga hästar, men vi hade tur, köpte honom som 3 åring och sen har han blivit jätte bra :)

Jag är precis över YR gränsen :p lite retligt men men, är inte gränsen 5.80 eller har de höjt i år? vi har fått 5.80 tot av en domare en gång :laugh:

Ja det har gått himla bra för oss i år, men jag har en fantastisk häst utan honom hade jag inte kommit så långt så snabbt för jag har bara tävlat vanliga hästar och ponnyer innan jag började tävla honom, men han har så lätt för alla gångarter så jag har verkligen lärt mig jätte mycket av att rida honom.

Tävlade hoppning förut, och lite dressyr ibland, men så blev jag rädd för att hoppa så då sålde jag halvblodet och satsade helt på isisar istället och jag älskar verkligen att tävla islandshäst såå himla skoj :laugh:

Ja, jag hade väldig tur som fick låna honom, är väldigt tacksam för det! :) lärde mig mycket om passridning (och överhuvudtaget) när jag red honom.

Jag tror det är 5,90 nu, är dock inte helt hundra..

Jag red också häst och ponny ganska länge, är själv egentligen ganska "grön" på islandshästar då jag ridit islandshäst bara 4år..

Ja, det är väldigt roligt att tävla islandshäst! varken hoppning el. dressyr passade mig riktigt,.. fick följa med min kompis och vara hästskötare när hon tävlade islandshäst, och jag blev sugen, provade och fastnade på en gång! :)

jag har ridit islandshäst ända sedan jag var liten, mamma har förr upp islandshästar i 19 år, men jag red dom bara i skogen för att det var kul och var inte intresserad av att tävla eller träna gångarterna, mitt sto jag fick som föl tävlade jag hoppning med istället och hon var ganska duktig och vi vann en del klubbtävlingar, har en gammal film när jag är 12 år och tävlar hoppning och hon var knoppad, såå fult :p

Sen fick mamma henne av mig och jag fick en "riktig" hopp ponny istället, sen hade jag olika ponnyer och hästar några år innan vi köpte hingsten, och när det visade sig att han var så fin blev jag sugen på att prova och sen är jag fast:p

Nu tycker jag inte det är roligt att rida vanlig häst längre :o det fattas liksom nåt

Jo, jag har ju aldrig testat att rida pass egentligen, så har aldrig riktigt fastnat för det. Men det blir nog att jag tar fram den!
Tölten är ju bra, även om den växlar mellan passtakt - ren tölt - travtakt. Och så håller det på... Men den finns ju där! Utan störningar, dvs hemma i paddocken hon är van vid med underlaget hon är van vid osv, så är den fin.
Galoppen däremot är inte så bra.. Väldigt mycket "femgångsgalopp", fyrtaktig, ojämn, snabb utan sväv och gärna korsgalopp om det blir någon störning.
Så ännu känns hon inte riktigt redo för att ta fram passen, tror jag.

Rida för bra instruktörer ska jag göra i alla fall, går ju på Wången så har lyxen att välja mellan Gummi och Vignir ;)

jag har en 5 åring efter Fakur frá saudarkroki som jag har tävlat på med helt okej resultat :) det bästa jag har gjort är 5,04 i lätt fyrgång. jag har ett mål att han ska gå i fint form och lyfta sig och framför allt jag kan ha kul med han på tävlingarna
2dqrc6h.jpg

Jo, jag har ju aldrig testat att rida pass egentligen, så har aldrig riktigt fastnat för det. Men det blir nog att jag tar fram den!
Tölten är ju bra, även om den växlar mellan passtakt - ren tölt - travtakt. Och så håller det på... Men den finns ju där! Utan störningar, dvs hemma i paddocken hon är van vid med underlaget hon är van vid osv, så är den fin.
Galoppen däremot är inte så bra.. Väldigt mycket "femgångsgalopp", fyrtaktig, ojämn, snabb utan sväv och gärna korsgalopp om det blir någon störning.
Så ännu känns hon inte riktigt redo för att ta fram passen, tror jag.

Rida för bra instruktörer ska jag göra i alla fall, går ju på Wången så har lyxen att välja mellan Gummi och Vignir ;)

okej. :) nej, ni måste väl kanske få ordning på galoppen först innan ni blandar in ännu en gångart. Jaha! :D vilken lyx, ;) har varken ridit för gummi el. vignir förut. men har där emot ridit för johan häggberg, han är riktigt bra. :) men nu tränar jag mest för frida lindström

Jag skall tävla min nya häst på Ofeigurs KM om en och en halv vecka, är jätte nervös, har ju inte riktigt hunnit lära känna honom fullt ut ännu, men jag ser det mest som att prova på nu, gångarterna är jag inte alls orolig för, mest att jag inte vet hur han är på tävling.
Han är femgångare men riden som fyrgångare,mycket och bra tölt, galoppen behöver stärkas upp och bli lite bättre, men annars jätte kul att rida!
Vi skall iallfall tävla T3 och V2.Någon som har lite tips, haha , behöver all hjälp jag kan få :p

Vad kul att du ska tävla :)
det ska nog gå bra, det jag brukar tänka på när jag åker med ny häst är att jag ska vara lugn, och avslappnad. Gör en hage med en extra tråd, och låt hästen stå i hagen och smälta allt en stund. Ska du ut på banan så går väl inte det,.. tycker inte att du ska göra så stor sak utav det -då blir man bara nervös i onödan

Jag har bara tävlat 2ggr iår, sen fick jag en otroligt korkad idé att skicka iväg mitt sto på betäckning... Veckan efter fick min andra ridhäst spatt- varvid jag plötsligt stod utan häst. Eller tja, jag rider ju min sambos häst, men det var inte samma sak.

I våras fick vi våra bästa totalpoäng, 5.3p i T7. Kändes toppen- speciellt med tanke på att lillpålla inte är helt stabil utan hoppar o skuttar en del för o orka med. Vi kom trea den gången...
finatospasktolt.jpg

Och andra tävlingen slutade vi på 4.77p -där kunde vi inte hålla tempot kort i första varvet- vi fick -1,5p för tempo av alla domare... Hade vi hållt tempot så hade poängen blivit väldigt bra! Vi kom femma...
dotolt.jpg

Jag trivs bäst i töltgrenar, ingen galopp o hålla reda på... När Kveikja kommer igång igen, förhoppningsvis mer stabil i tölten, så skall vi satsa på T1. Den ökade tölten hade börjat komma lite iaf innan hon fick betäckningsledigt.

O Min sambos häst e en klippa att tävla på, men han har vi haft stora problem att få stopp på(pga av gamla tandskador)- varvid T1 blir svår (bara ökad tölt från o med steglängdsökningarna...). Men nu börjar vi få styr på bromsen så nästa säsong är vi nog redo att tävla igen. Och med bromsen kommer oxå att han e lättare att samla, så då blir den korta tölten bättre! Han brukar liggar runt 4-4,5 för kort tölt och 6.5 för ökad...
snyggurtlt.jpg

Enda gången jag tävlat på honom, vi slutade på ca 4.8p i T1, då hade jag ridit honom typ 10ggr :)

Mina mål med tävlandet är att få poäng över 5,5. Då känner jag att jag gjort allt rätt... Men drömmen är givetvis att kvala a-klass i T1 med Kveikja! Fast det är nog långt borta (men jag tror att det går med rätt träning). Snöggur vore häftig att få tränat till T2.

Jag är ny i tävlingssammanhang och startade min första tävling med min Audur i maj i år. Startade då v5 och t8 och fick i uttagningen 5.08 respektive 4,70. Vann sedan b-finalen i v5 på 5,08 och fick rida a-final. I a-finalen kändes audur rätt trött och vi slutade på 4,83 men däremot en tredjeplats! Så jag är rätt nöjd med min tävlingsdebut! I juli var vi med på ännu en tävling som gick mindre bra av olika anledningar.. Efter detta drabbades vi av en lindrig hälta men som vi nu är friskförklarade ifrån. Anmälde mig idag till Mökkurs KM som känns som ett bra avslut på säsongen, har anmält mig till både v5 och t8 men satsar väl främst på v5. Har som mål att kunna rida öppen klass fyrgång om några år!
31624319.jpg

Jag tävlar på min 10 åriga hingst, Raudskegur frá Barutartungu.
Denna säsongen va min första tävlings säsong så jag tävlade allt från KM liknande tävlingar till SM jag har även tävlat Sóli lite i höstas på KM tävlingar :)
Min absolut främsta merit är svensk mästare i T2 på Junior SM och silver i V1 också 3a på "stora" SM (youngrider klass) =D
Mitt tävlingsmål nu för denna säsongen på Raudskeggur är att uppnå 7.0 i T2.
Och för Odinn (fem gångare jag har fått låna) är det att få visad pass i 5 gång med hyfsade poäng :) (har aldrig ridit pass)

Hur läggar man in bilder? =)

Senast ändrad:

Jag är ny i tävlingssammanhang och startade min första tävling med min Audur i maj i år. Startade då v5 och t8 och fick i uttagningen 5.08 respektive 4,70. Vann sedan b-finalen i v5 på 5,08 och fick rida a-final. I a-finalen kändes audur rätt trött och vi slutade på 4,83 men däremot en tredjeplats! Så jag är rätt nöjd med min tävlingsdebut! I juli var vi med på ännu en tävling som gick mindre bra av olika anledningar.. Efter detta drabbades vi av en lindrig hälta men som vi nu är friskförklarade ifrån. Anmälde mig idag till Mökkurs KM som känns som ett bra avslut på säsongen, har anmält mig till både v5 och t8 men satsar väl främst på v5. Har som mål att kunna rida öppen klass fyrgång om några år!
31624319.jpg

Har du köpt den här hästen utav frida & toti? :) han var så lik en utav hästarna som de sålt för ett tag sen... och han hette audur :)

*KL*

Jag tävlar min Fengur Laugar från Ö. Skyberg, han blir 17 år i år.
Vi började tävla F2 för 2-3 år sedan och det är superkul och vi har utvecklats massor och får bättre och bättre poäng i passen :) Vi slog PB i F2 på sista tävlingen 2010 på totalt 4,47 (eller nåt likande). Han har rätt bra och stabil tölt, traven är kanon när han väl är lugn och travar, skritten är också kanon bara han är lugn, men tyvärr är han väldigt pigg så det brukar bli överilat, galoppen brukar vi också få rätt bra på 5,0-5,5 för han bjuder framåt ordentligt. När han är lugn brukar vi 5,0-5,5 i alla gångarter utom passen, den har vi fått bäst 4,5 i. Han är fortfarande lite trög i nedtagningen från galopp till pass, men när han väl lägger sig orkar han dra på mer nu än i början :)

Han är en häst som tycker att allt är jättekul, älskar att vara på tävlingsbanan! Jag brukar få hålla honom ordentligt för att han inte ska springa in på banan innan det är vår tur :p

Förutom F2 brukar vi vara med i T5, T7 eller T8 beroende på vad som finna att välja på när man ska anmäla sig. Vi brukar ligga på 5,0-5,5 i tölten och det tycker jag är helt okej för mig och Fengur :)

Jag har ett litet mål att innan han blir pensionerad från tävlingarna ska vi ställa upp i T1 (öppen tölt som vuxen väl?) och känna att vi faktiskt kan få upp farten i tölten :)

Jag tävlar mitt första år som vuxen i år, ska bli spännande haha.

Har en 4 årig valack som står hemma och växer till sig och som förhoppningsvis kommer bli en skaplig tävlingshäst om några år :) Började inridningen nu under hösten/vintern och ska sätta igång honom i slutet av feb igen :D

*KL*

Jag tävlar min Fengur Laugar från Ö. Skyberg, han blir 17 år i år.
Vi började tävla F2 för 2-3 år sedan och det är superkul och vi har utvecklats massor och får bättre och bättre poäng i passen :) Vi slog PB i F2 på sista tävlingen 2010 på totalt 4,47 (eller nåt likande). Han har rätt bra och stabil tölt, traven är kanon när han väl är lugn och travar, skritten är också kanon bara han är lugn, men tyvärr är han väldigt pigg så det brukar bli överilat, galoppen brukar vi också få rätt bra på 5,0-5,5 för han bjuder framåt ordentligt. När han är lugn brukar vi 5,0-5,5 i alla gångarter utom passen, den har vi fått bäst 4,5 i. Han är fortfarande lite trög i nedtagningen från galopp till pass, men när han väl lägger sig orkar han dra på mer nu än i början :)

Han är en häst som tycker att allt är jättekul, älskar att vara på tävlingsbanan! Jag brukar få hålla honom ordentligt för att han inte ska springa in på banan innan det är vår tur :p

Förutom F2 brukar vi vara med i T5, T7 eller T8 beroende på vad som finna att välja på när man ska anmäla sig. Vi brukar ligga på 5,0-5,5 i tölten och det tycker jag är helt okej för mig och Fengur :)

Jag har ett litet mål att innan han blir pensionerad från tävlingarna ska vi ställa upp i T1 (öppen tölt som vuxen väl?) och känna att vi faktiskt kan få upp farten i tölten :)

Jag tävlar mitt första år som vuxen i år, ska bli spännande haha.

Har en 4 årig valack som står hemma och växer till sig och som förhoppningsvis kommer bli en skaplig tävlingshäst om några år :) Började inridningen nu under hösten/vintern och ska sätta igång honom i slutet av feb igen :D

okej, vad roligt. :D jag kommer nog också tävla F2 på min häst ^^ han är dock bara 5 nu, så det blir lite lätta klasser nu i början, men målet är att tävla F2 och eventuellt nån passgren nästa år.

Jag tävlar på min 10 åriga hingst, Raudskegur frá Barutartungu.
Denna säsongen va min första tävlings säsong så jag tävlade allt från KM liknande tävlingar till SM jag har även tävlat Sóli lite i höstas på KM tävlingar :)
Min absolut främsta merit är svensk mästare i T2 på Junior SM och silver i V1 också 3a på "stora" SM (youngrider klass) =D
Mitt tävlingsmål nu för denna säsongen på Raudskeggur är att uppnå 7.0 i T2.
Och för Odinn (fem gångare jag har fått låna) är det att få visad pass i 5 gång med hyfsade poäng :) (har aldrig ridit pass)

(blev en kopia av denna ovan för den gick inte att ändra när jag skulle lägga in en bild)

69459_1433831605911_1236559100_31059522_6952480_n%5B1%5D.jpg

pernilla

det funkar inte att lägga in bilder :(
ngom som vet hur man gör för att radera ett inlägg?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
894
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Squie
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka