Tävla islandshäst

saraaandersson

Trådstartare
Är det fler som tävlar islandshäst?
Berätta om vilka tävlingar ni brukar åka på, hur det går, era mål, vad är eran främsta merit? vilken häst tävlar du på? vilka klasser? osvosv.

Här kan vi diskutera allt som har med tävling att göra !

Sv: Tävla islandshäst

Jag själv tävlar just nu en 14årig vallack som egentligen är en ridskolehäst. Han har inte särskilt stabil tölt så därför är vi ganska begränsade.. så vi tävlar T8 och framför allt V5 med goda resultat. Hans övriga gångarter väger upp den mindre bra tölten.. Vi brukar få runt 2.5-4.0 för tölt, 5.5 för trav, 6.0-6.5 i skritt och 6.0 för galopp.

Jag äger en egen häst som är 4år, en femgångs vallack som ser mycket lovande ut! Har tänkt komma ut och tävla lite lätt klass på honom nästa år, och målet är att prova på femgång i slutet utav sesongen. Senare blir det troligtvis passgrenarna vi kommer ses i. Har som mål att tävla SM med honom i pass (vet inte än vilken utav passgrenarna som kommer passa oss bäst) och femgång på lokalnivå med bra resultat.
Han har väldigt bra skritt! och troligtvis bra pass, bra trav, okej tölt (ren, ok form men ingen direkt häftig auktion) och okej galopp, ganska typiskt femgångs galopp, men den är ren i vilket fall och han tar båda galopperna utan problem så det är jag nöjd med.

Jag ska tävla islandshäst, men inte tävla islandshäst.
Eller rättare sagt, vi planerar att göra ett par starter i LB och ev. LA i hoppning nästa år. Gångartsridning är inte riktigt min grej.

Hittills har vi bara tävlat en gång, ställde upp i lätt tölt. Ledde till final och en andraplats och 5,6 (har jag för mig) i poäng för ett och ett halvt år sen. Rejält stolt över Odinn, som förövrigt är en elvaårig femgångsvallack efter Ofeigur med väl separerade, bra gångarter. Pass ej framtagen, mer än när Magnus Lindqvist retades med mamma på en kurs. Egentligen ren gångartstävlingshäst, men vi har hittat våra kvalitéer i en annan gren :)
n1075885155304265231781.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en 12årig 4,5gångare vid namn Svalur som jag förnäravande tävlar lätt klass på.
Vi tävlar främst i V5, men har också provat T7 och T8.
Vi har som mål att kunna ställa upp i en öppen klass-tävling nästa år om våran tränare tycker att det är bra.
Svalur har jag haft i snart sex år och importerade honom från Island av Jóhann Fridgeirsson.
Vi brukar få som bäst 5,0 i tölt, 5,5 som bäst i trav, 6,5-7,0 i skritt (vi har fått 7,5 också.) samt 5,5 i galopp som bäst.

Nu var det ett tag sen jag tävlade, eller snarare flera år sedan. Och jag har mest tävlat i lätta klasser i hoppning och dressyr. Men nu eller snarare i framtiden vill jag tävla på min 6-åring i 4-gång. Hade tänkt redan nu i höst, men nu blev det lång sommarbete och vi satsar på våren istället.

Har varit en del på SIF:s tävlingar som dommarsekteterare och det är ju himla skojjigt när jag själv inte har tävlat.

Kommer även börja tävla min andra häst när tiden är mogen och vi siktar på st. George. Men det blir nog nått år med lättare klasser först, eller ja vi får väl se hur det går. Hon är bara ett år, så det är inte brottom direkt ;).

Jag är inte intresserad av 5-gång utan kommer att hålla mig till tölten. Även fast hästen är en 5-gångare.

Senast ändrad:

Jag ska tävla islandshäst, men inte tävla islandshäst.
Eller rättare sagt, vi planerar att göra ett par starter i LB och ev. LA i hoppning nästa år. Gångartsridning är inte riktigt min grej.

Hittills har vi bara tävlat en gång, ställde upp i lätt tölt. Ledde till final och en andraplats och 5,6 (har jag för mig) i poäng för ett och ett halvt år sen. Rejält stolt över Odinn, som förövrigt är en elvaårig femgångsvallack efter Ofeigur med väl separerade, bra gångarter. Pass ej framtagen, mer än när Magnus Lindqvist retades med mamma på en kurs. Egentligen ren gångartstävlingshäst, men vi har hittat våra kvalitéer i en annan gren :)
n1075885155304265231781.jpg

Okej, :) är det hoppning du ska tävla?

Jag har en 12årig 4,5gångare vid namn Svalur som jag förnäravande tävlar lätt klass på.
Vi tävlar främst i V5, men har också provat T7 och T8.
Vi har som mål att kunna ställa upp i en öppen klass-tävling nästa år om våran tränare tycker att det är bra.
Svalur har jag haft i snart sex år och importerade honom från Island av Jóhann Fridgeirsson.
Vi brukar få som bäst 5,0 i tölt, 5,5 som bäst i trav, 6,5-7,0 i skritt (vi har fått 7,5 också.) samt 5,5 i galopp som bäst.

Kul att du tävlar. :D jag brukar också främst tävla i V5, men rider T7 el. T8 ibland också.. även om vi verkligen inte har någon bra tölt att komma med... nu har vi iallafall slutat rolla och har "bara" travtakten kvar. :grin:

Jag tycker absolut att du ska testa rida öppen klass. :) jag har provat femgång en gång och det var verkligen hur roligt som helst! -även om vi inte gjorde någon direkt bra ritt pga mina nerver..
Man kan ju alltid prova! går det inte särskilt bra så kan man ju alltid gå tillbaks till lättklass :)

Nu var det ett tag sen jag tävlade, eller snarare flera år sedan. Och jag har mest tävlat i lätta klasser i hoppning och dressyr. Men nu eller snarare i framtiden vill jag tävla på min 6-åring i 4-gång. Hade tänkt redan nu i höst, men nu blev det lång sommarbete och vi satsar på våren istället.

Har varit en del på SIF:s tävlingar som dommarsekteterare och det är ju himla skojjigt när jag själv inte har tävlat.

Kommer även börja tävla min andra häst när tiden är mogen och vi siktar på st. George. Men det blir nog nått år med lättare klasser först, eller ja vi får väl se hur det går. Hon är bara ett år, så det är inte brottom direkt ;).

Jag är inte intresserad av 5-gång utan kommer att hålla mig till tölten. Även fast hästen är en 5-gångare.

Okej, lycka till i vår! :)

Jag har ett 9årigt femgångssto efter Gnýr frá Hrepphólum. Vi har hittills bara tävlat en gång, i V5 och T3.
Jag hade egentligen tänkt satsa på att tävla V1 och T1, så småningom, men har insett nu att vi inte kommer kunna tävla i V1 förrän om en massa år, eftersom hon helt enkelt har för mycket pass och saktar av från galopp till pass.
Så. Nu satsar vi istället på T1 och V5 och jag funderar på att plocka fram passen och sedan tävla femgång =)

Jag har ett 9årigt femgångssto efter Gnýr frá Hrepphólum. Vi har hittills bara tävlat en gång, i V5 och T3.
Jag hade egentligen tänkt satsa på att tävla V1 och T1, så småningom, men har insett nu att vi inte kommer kunna tävla i V1 förrän om en massa år, eftersom hon helt enkelt har för mycket pass och saktar av från galopp till pass.
Så. Nu satsar vi istället på T1 och V5 och jag funderar på att plocka fram passen och sedan tävla femgång =)

Okej, vad roligt att du tävlar :) jag tycker absolut att du ska plocka fram passen! Det är otroligt roligt att rida flygande pass. Jag har en femgångs vallack och jag har inte tvekat en sekund på att en dag plocka fram den, redan nästa år eftersom han har fått så bra tölt, men behöver jobba lite mer på galoppen.

Något man får passa sig för när man börjar med pass är tölten och galoppen som kan bli försämrad.. tölten kan bli mer passtaktig och galoppen fyrtaktig, så jag har iallafall fått tipset utav mina tränare att träna mycket galopp och tölt.

Att träna för en duktig och utbildad tränare är definitivt att rekommendera :) speciellt om man själv inte har så stora erfarenheter utav passridning.

Är det fler som tävlar islandshäst?
Berätta om vilka tävlingar ni brukar åka på, hur det går, era mål, vad är eran främsta merit? vilken häst tävlar du på? vilka klasser? osvosv.

Här kan vi diskutera allt som har med tävling att göra !

Hejsan!

Jag tävlar 5 gång och T2 regionalt, brukar ligga bland topp 5 om vi inte gör några större missar, men det händer inte så ofta. Mitt mål är att inom ett par år rida SM i femgång iaf, T2 vet jag inte han är duktig och vi har fått placeringar på alla T2 starter men det är svårt på lösa tyglar så vi kanske aldrig kommer upp i de poängen som behövs för SM.

Hästen är en 7 årig godkänd hingst, han är superduktig och har tävlat ett par gånger med en elitryttare och då fick han A klass poäng redan på andra tävlingen, men för mig är isistävlingar ganska nytt och i år är min första tävlingssäsong, tävlde honom ett par gånger förra året när han kom hem från tränaren som visat honom på bedömning och så tävlade jag ett par ggr hösten 2008 innan han åkte dit.

Främsta meriten är 3.a på västsvenska mästerskapen i göteborg som var en nationell tävling och högsta totalpoängen vi fått är 5.50 i femgång och 5.30 i T2 högsta delpoängen är 6,5 på tölt med lösa tyglar, vi brukar även få 6,5 och 7,0 på galopp, på passen har vi fått 5.5 som högst men han är lite försiktig på tävling och det blir inte lika snabb pass, men jag hoppas det kommer ju mer säker han blir han är ju bara en liten bebis fortfarande och sen är det ju ganska svårt att lägga pass också, det krävs en del träning :p

Senast ändrad:

Att träna för en duktig och utbildad tränare är definitivt att rekommendera :) speciellt om man själv inte har så stora erfarenheter utav passridning.

jobbigt när man inte hittar någon bara, jag skulle gärna träna för tränare, men de två som finns i närheten är inge bra, den ena har Vm meriter och den andra SM meriter så rida kan dom, men dom är inge bra alls som tränare :(

Hm, kanske inte ska kalla instruktörer/tränare i sin omgivning "inge bra alls som tränare" om folk kan lista ut vilka man menar!?

Har du ridit för dem, eller är det hörsägen du går på?

det står inte vart jag bor eller var de bor eller vad de heter och det finns många i sverige som rdit på den nivån så nej jag tror ingen kan räkna ut vilka de är, andra kanske tycker dom är bra som tränare men inte jag och ja jag har provat rida för båda och jag tycker inte det gav något att rida för någon av dem tyvärr. bara för att man rider på hög nivå betyder det inte att man kan instruera på ett bra sätt och kan komma med bra övningar som utvecklar häst och ryttare.

bara för att man kan rida betyder det inte att man kan instruera och bara för att man kan instruera betyder det inte att man kan rida.

jag är hyffsat bra på att rida, men bara för det kan jag inte lära ut det jag kan :p pedagogik och kunskap är helt olika saker.

Jag hoppas på att hitta en bra tränare för islandshäst, men jag vill ju inte träna för någon som inte ger något.

Senast ändrad:

Ja alltså det finns ju som sagt flera bra tränare, utgår du ifrån din omgivning så kanske du kan åka en lite bit också och nej det är inte svårt att lista ut vem du är.;)

Nu är denna diskussion OT, men man är inte så anonym på forum som man gärna vill tro! Du har lämnat tillräckligt med spår så att åtminstone vi i "din närhet" vet vem du är och därigenom också lätt kan (miss)förstå vilka det är som enligt dig är "inge bra alls som tränare".

Och att det inte "gav dig något" att rida för dessa är inte detsamma som att de är "inge bra alls som tränare".

Om dessa inte passar dig så leta vidare så hittar du nog någon som passar dig bättre. Det finns ju fler instruktörer inte allt för långt ifrån dig.

sorry men jag trodde inte folk hade sån koll på vem jag är här faktiskt och jag trodde inte folk var så intresserade av att kolla upp vem jag är och vilka jag tränat för heller eller var jag bor.

Men det finns många runt omkring mig som jag inte testat och som kanske är bra och dessa som jag sa inte var bra kan vara precis vilka som helst så jag tycker inte jag hängt ut någon.

Dom är jätte duktiga på att rida, inget negativt om det och säkert jätte bra tränare för såna som inte kommit så långt i sin ridning men för mig passade det inte eftersom de inte kunde undervisa mig på den nivån så att jag utvecklas.

Man vill ju inte betala för att stampa på samma ställe både hästen och ryttaren ska ju utvecklas om det ska vara någon vits med det.

Jag kanske uttryckte mig klumpigt, men för mig var dom inte tillräckligt skickliga som tränare.

Fast du skrev ju "jobbigt när man inte hittar någon bara, jag skulle gärna träna för tränare, men de två som finns i närheten är inge bra, den ena har Vm meriter och den andra SM meriter så rida kan dom, men dom är inge bra alls som tränare :(" och där låter det dels som att det bara finns 2 tränare i din närhet, och också som att de är ganska kända iochmed deras meriter. Så jag antar att om man vet vem du är, vet man med stor sannolikhet vilka de är.

Sedan tror jag att det du egentligen menar är "För mig och min häst passade inte deras sätt att träna" eller något ditåt, och då är det ju bara att leta vidare. Men dåliga tror jag inte att de är om de har relativt många elever, vilket jag gissar att de har.
Jag har ridit för kända tränare som inte alls passat för mig och hästen, och för helt okända och outbildade tränare som gett oss massor. Det beror ju helt på dig, din häst, hur du rider, hur hästen reagerar, vilka metoder tränaren använder sig av, dina krav, tränarens syn på er som ekipage osv. osv.
Självklart vill man inte lägga massor av pengar på att inte utvecklas, men det måste ju inte vara tränarens "fel". Prova på bara tills du hittar rätt tränare för just er :)

TS:
Jag tävlar en del men försöker vara lite anonym. Misslyckas säkert stort med det! :D

Fast du skrev ju "jobbigt när man inte hittar någon bara, jag skulle gärna träna för tränare, men de två som finns i närheten är inge bra, den ena har Vm meriter och den andra SM meriter så rida kan dom, men dom är inge bra alls som tränare :(" och där låter det dels som att det bara finns 2 tränare i din närhet, och också som att de är ganska kända iochmed deras meriter. Så jag antar att om man vet vem du är, vet man med stor sannolikhet vilka de är.

Sedan tror jag att det du egentligen menar är "För mig och min häst passade inte deras sätt att träna" eller något ditåt, och då är det ju bara att leta vidare. Men dåliga tror jag inte att de är om de har relativt många elever, vilket jag gissar att de har.
Jag har ridit för kända tränare som inte alls passat för mig och hästen, och för helt okända och outbildade tränare som gett oss massor. Det beror ju helt på dig, din häst, hur du rider, hur hästen reagerar, vilka metoder tränaren använder sig av, dina krav, tränarens syn på er som ekipage osv. osv.
Självklart vill man inte lägga massor av pengar på att inte utvecklas, men det måste ju inte vara tränarens "fel". Prova på bara tills du hittar rätt tränare för just er :)

TS:
Jag tävlar en del men försöker vara lite anonym. Misslyckas säkert stort med det! :D

sorry jag var klantig men jag trodde ingen skulle bry sig eller ens vara intresserade av att kolla upp vem jag var eller var jag bodde.

och jag tyckte verkligen inte dom var bra alls som tränare och jag vill inte berätta varför heller eftersom det tydligen är så lätt att kolla upp vilka de är.

Det finns flera runt omkring som säkert kan vara bra men det är ett jäkla projekt för mig att ta mig dit och det har jag varken tid eller råd med som student. Helst skulle jag vilja ha någon som kom ut till mig, men det verkar inte finnas någon som vill det.

Jag önskar att min gamla dressyrtränare varit lite bättre på gångarter :p

fast just nu klarar jag mig ganska bra utan tränare så det är väl ingen kris än, men förr eller senare tar det ju stopp så man behöver hjälp för att vidareutvecklas.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
894
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Squie
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka