Tävla islandshäst mot hästar/ponnyer

O

Onion

Är det någon här på Buke som har tävlat sin islandshäst på "vanliga" tävlingar, typ dressyr och hoppning, mot vanliga hästar?

Vilka klasser? Hur har det funkat?
Är det någon som tävlat sin isis som stor häst? Hur funkade uppklassningen? Behövde ni mätintyg?
Funkar det bra att vara medlem i två klubbar? Är det krångligt med alla annorlunda regler som gäller?

Sv: Tävla islandshäst mot hästar/ponnyer

Tävlar du islandshästen som vanlig häst behövs inte mätintyg, däremot behöver du & hästen licens.
Ska du tävla den som ponny(om du har rätt ålder inne vill säga) så måste hästen ha mätintyg.
Jag har själv tävlat mina islandshästar på klubbmästerskap i både hoppning & dressyr, mot vanliga ridhästar, men det är ju som sagt lite annorlunda om man ska ut på en lokal tävling.

Okej. Vad är skillnaden på lokal tävling och klubbtävling?

På en klubbtävling behöver inte alla vanliga tävlingsregler förljas men det är upp till varje klubb samt att det bara är klubbmedlemmar som är med på en sådan tävling, det är upp till klubben om den tävlande måste ha grönt kort.
Ofta tävlar ponny & häst i samma klasser.

På en lokal tävling krävs att ryttaren tagit grönt kort, har licens samt att hästen har licens, om man tävlar hästen som ponny ska den ha mätintyg & ryttaren ska ha rätta åldern.
Där tävlar ponnyer i egna klasser & stora hästar i sina egna.

Är det inte på regional som man behöver licens för hästen? *förvirrad*

Ryttaren måste ha licens på lokal nivå, hästen från regional.Så var det avklarat:)

Glömde , det gör ju inget att skaffa licens till hästen då den gäller hela hästens liv.

Men är det någon här som tvälar med sin isis på vanliga tävlingar? Roligt att höra andras erfarenheter :D

Jag har inte tävlat på någon "riktig" tävling men en gång träningstävlade jag Dressyr (LC:2). Där var 6 starter och jag kom 2:a :D. Och det gick inte ens bra.. Pållen rusade i galoppen och gick över tygeln under nästan hela programmet. Hehe. Men roligt var det när man slog dom andra ponnyerna ;)

i vårat "isis-stall" anordnar vi ibland tävlingar för alla olika hästar/ponnyer å de e ju endel isisar oxå med då (både hopp å dressyr) :)

Jag har tävlat i hoppning en gång med mitt islandssto. Dom flesta skratta när vi kom in på banan. (hon kan i princip bara tölta) Så vi töltade fint mot hindrena med dom flesta höll tyst när dom såg att hon kan verkligen hoppa och tölt går jäkligt snabbt i kurvorna ;)

Tävlade på 70-talet en isis på hopptävlingar. Gick helt ok, inga problem. Han var ingen femgångare, och använde inte sina extra gångarter på tävling, utan galopperade o travade runt banorna. Jag upplevde ingen skillnad om man jämför med vanlig ponny, förutom att han kunde vara istadig, väldigt ibland, och han gav sej inte. Men det kan ju alla pållar vara. Till vardags kunde han tölta, men aldrig på banan. Han var en väldigt trevlig kille, som för många år sen lämnade oss för hästhimlen.:cry: Kommer inte ihåg vilka klasser vi tävlade.

Jag har tävlat med min isis i hoppning mot ponnyer, och i hubertusjakter mot både ponnyer och stora hästar! Båda delarna har gått super!! :) :) :) :) :) :)

Wow, vilken tuff! Kul att se en som tävlar LB också :) Några som går LD-LC har jag sett men aldrig LB förr :) Satsar de högre i år? ;)

Wow, vilken tuff! Kul att se en som tävlar LB också :) Några som går LD-LC har jag sett men aldrig LB förr :) Satsar de högre i år? ;)

Min isis har gått MsvB på träning. Ska börja tävla igen till sommaren. Ska försöka att tävla upp till MsvB då. Tränar vanligtvis hemma och borta på LC och uppåt. Har tävlat LD - LB har jag för mig :D
Och han är duktig!!:)

Fast det har vi ju inte sett bilder på ;)
Hur fungerade det med avstånden i kombinationer och så (ffa de LA-MSV)?

*kl*
Har varit på en del hubertusar med blandade deltagare. På nedanstående bild där upploppet är i full gång ligger jag femma på skäcken. Jag startade bredvid en Arab som var så snabb så. Jag tänkte att nu ska vi testa och eldade upp Ódinn lagom vid uppställningen. Tänkte vi skulle ge araben en match. Mastern gav signal och vi drog iväg, det var lite trångt i början så jag tappade stigbyglarna i starten men det var inte att tänka på, först till rävsvansen gäller. Araben såg jag inte till mer utan jobbade mig upp i fältet. Frugan låg strax snett före mig också upp i fältet. Strax före pinnen med rävsvansen låg frugan först med mig som delad tvåa. Då fladdrade rävsvansen till och frugan med häst vek av til höger och skimmeln som låg bredvid mig vek åt vänster vilket Ódinn också gjorde innan jag hann reagera, man är inte så kaxig i full galopp utan stigbyglar :cool: och den jag låg delad två med tog svansen :( Men det var en Islandshäst som vann i alla fall även om det var c:a 75% islandshästar :D
HUBERTUS.jpg

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
937
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
837
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka