Tävla i repgrimma?

G

Gideon

Är det någon som har koll på det där med att tävla lättklass och vilka regler som gäller för huvudlag? För när jag har kollat runt så står det oftast att kraven är att huvulaget skall vara anpassat för ridning och ej är med på listan för förbjudna bett.. Men jag rider i repgrimma för att det passa mig och min häst alldeles utmärkt. Men finns det någon chans att få tävla så? För det känns ju konstigt att inte få det när det inte direkt ger mig någon fördel om man jämför med att rida med bett, eller för oss är det ju det men inte överlag.
Slänger ut frågan lite på måfå här och hoppas på något vettigt svar på mitt lite förvirrade resonemang :rofl:
( Jag pratar då om lättklass Fyrgång )

Sv: Tävla i repgrimma?

Vad jag vet så får man inte tävla med sidpull , det ska väll vär ett bett som är anpasad till ridning vilket inte en repgrimma är.

Lite OT och säkerligen en dum fråga... Men hur rider man med repgrimma? :)

Det är superkul :)! För hästen är det inget svårt men för ryttaren kan det vara lite knepigt att "våga släppa taget". Själv har jag bara ett rep (vi säger att det är på vänster sida) och om jag vill svänga till vänster gör jag ett ledande "tygeltag" till vänster. Vill jag svänga åt höger kan jag antingen kasta över repet eller spänna repet och nudda det vid halsen så går hästen till höger (detta är lite svårare). Vill jag stanna kan jag antingen göra som vanligt eller göra ett one rein stop. Då lyfter man upp repet med ena handen och för sin andra hand ner mot hästens mun. Man räknar ett, två, tre sen sluter man fingrarna, ett i taget och för repet mot sin mage. Tanken är att hästen ska stanna och böja huvudet mot ens ben liksom. Tänk på att hästen måste ge efter! De flesta hästarna snurrar mest runt i början men om man är konsekvent och har tålamod så löser sig allt :)

Jag rider ungefär som vanligt fast utan stöd på tygeln. Stannar gör jag med sitsen eller one rein stop. Svänger gör man med ledande tygeltag eller skänkeln :) Varken jag eller min häst gillar bett överhuvudtaget och det vore så tråkigt om det skulle hindra oss från att tävla. Det känns så tråkigt att alla måste ridas med samma utrustning som alla andra när något annat fungerar bättre :)

Lite halvt OT.

Alltså, jag förstår inte varför man inte får tävla bettlöst? Helt dumt!
Alla hästar trivs inte med bett. Hackamore är väl det enda bettlösa man får tävla med? Jag tycker att Hackamore är ett hemskt 'bett', det stänger enbart igen hästens käke och gör hästen stel.
Vad har de för anledning till att man inte får tävla bettlöst?

Repgrimma får man inte tävla med.
Inte heller sidepull, det är sjukt för tänk se som tävlar lättklass om hästen har sår i munnen, de får ju inte ens rida på Hackamore för at tdet är hävstång på det.

Jag tycker att man ska införa att man ska få tävla på Sidepull!

Eller hur! Hackamoore brukar ju framställas som ett "snällare" alternativ än bett men det är ju nästan värre! Jag tycker att det vore så skumt om man inte få tävla med repgrimma eftersom det knappast är skarpare än ett vanligt bett, så man får ju inga extra fördelar och det är heller inte skadligt för hästen så varför inte?
Bett är faktiskt itne nödvändigt för alla hästar, jag tycker det här med betttvång känns lite väl militäriskt och förlegat..

Detta vet jag med 100 % säkerhet.

Du får inte tävla i en repgrimma, en repgrimma är en grimma & inget huvudlag som är anpassat för ridning.

Det spelar ingen roll vad vissa anser är snällare eller ej, ett hackamore är anpassat för ridning, det är inte en repgrimma.

Ja, precis! Jag tycker verkligen det är dumt!

Det har ju inte bara med snällhet att göra. Alltså det är väl en säkerthetsgrej också, eller? Jag menar, att hästen sticker och sånt (säger nu inte att alla hästar gör det, men hoppas ni fattar nu). Och då syftar jag på att tävla i repgrimma.

Men nu pratar inte vi bara om en repgrimma (tråden handlade om det från början, jag vet) utan alla bettlösa alternativ.
Det finns till exempel bettlösa träns som är anpassade till ridning. Varför får man inte ha ett sådant på tävlingar? Det hade varit intressant att få veta deras anledning till att de anser att det är olämpligt.
Om de tänker på säkerheten, man är väl inte tryggare bara för att man har ett bett i munnen på hästen? Om man behöver bett är det kommunikationsproblem mellan häst och ryttare, och jag anser att man inte ska tävla förräns man har en bra kommunikation.
Jag anser att man först kan rida med bett när man har en så bra kommunikation så att man kan rida utan all utrustning.

Ursäkta för trådkap och luddigt inlägg!

Varför skulle man få stopp på en skenande häst lättare med ett bett?

Men ååh, jag menade inte så. Svårt att förklara. Brukar själv rida i repgrimma så det är inte det.

Men överhuvudtaget, varför skulle ett hackamoore vara mer "anpassat" för ridning? Det handlar egentligen inte om vad du rider hästen med utan HUR du rider. Såsom jag rider räcker det med en repgrimma och eftersom hästar kan känna en fluga mot huden känns det väldigt överdrivet att sätta järn i munnen på dem när det går så bra utan :) Och att det skulle vara "säkrare" är ju ologiskt eftersom ett bett ger dig föga mer kraft än en repgrimma eftersom grimmans tryckpunkter är smala vilket ger dig mer kraft. Om en häst väl bestämmer sig för att sticka spelar det inte så stor roll vad du har i munnen, det enda som gör skillnad är att det är en så mycket obehagligare upplevelse för hästen om du sliter i den med ett skarp bett än om du helt enkelt tvingar den att gå undan trycket för repgrimman. Själva konstruktionen på grimman skapar ju egentligen bara en möjlighet för hästen, dvs att flytta sig för trycket som är mer naturligt för dem än att stanna för att det känns konstigt i munnen.
Jag säger såklart inte att alla i hela världen borde sluta med bett, det är upp till var och en men jag tycker inte att man skall tvingas till det då bett är ett behov skapat av människan, inte hästen!

Men nu pratar inte vi bara om en repgrimma (tråden handlade om det från början, jag vet) utan alla bettlösa alternativ.
Det finns till exempel bettlösa träns som är anpassade till ridning. Varför får man inte ha ett sådant på tävlingar? Det hade varit intressant att få veta deras anledning till att de anser att det är olämpligt.

Man får tävla hackamore i de flesta klasser men inte i tex V5 & T5.Det är bettlöst.

Då finns det nog inte så många som skulle börja rida öht.
Om det är svårt för nybörjare att rida med sadel & träns är det inget mot vad det skulle vara att rida hästen utan ngn utrustning, speciellt tjuriga ridskolehästar:grin:
Det är dessutom inte många hästar som tränats i att ridas utan utrustning & alla hästar är inte ens lämpliga för det.

Men varför ska man lära en nybörjare att bettet är lika med broms och skänklar lika med gas? Jag tycker att det bara är en genväg.
Nåvisst måste man börja någonstans, men enligt mig så är det fel sätt att börja på. Varför skulle problemen försvinna med ett bett?

Jag tycker att många hästmänniskor är så insnöade så de inte ser möjligheter. Det dummaste jag har hört av en känd islandshästtränare är att hästens mun är gjord för bett. Var får man det ifrån?

Nog finns det hästar som verkligen trivs med bett, absolut! Men jag tycker inte att folk ser de bettlösa alternativen.
Förresten så tycker jag tycker att din smirk var onödig.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 293
Senast: Jeps
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 858
Senast: moli
·
Islandshäst Hejsan! Jag ska börja tävla med min Islandshäst och funderar på grenar. Förut har jag bara hört om T1 T2 femgång, fyrgång, de...
Svar
10
· Visningar
3 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar