Tävla i repgrimma?

Sv: Tävla i repgrimma?

Du kan läsa mina tidigare inlägg om vad jag anser om hackamore.
De flesta tror att det är ett jättesnällt 'bett', vilket är helt fel.

Nejdå jag sätter ut smirk av en anledning.

Nu är det så att de flesta rider med träns & sadel, ridningen utvecklades så & de som vill får väl rida utan, men nu låter det som du försöker få ridning med utrustning till ngt som är fel, & så är det inte.
Det är uppenbarligen accepterat att rida hästar med utrustning eftersom de flesta gör det & man även har såna regler i de vanligaste tävlingsgrenarna.

Jag anser inte att man kan nyttja hästar maximalt/ gör det svårare för sig utan utrustning.
Men om det finns människor som sympatiserar med att hantera hästar utan utrustning får det stå för dem.
Det är däremot inget jag tror, kommer utvecklas så att hoppning & dressyrklasser kommer ridas utan sadel & träns.

Du får fråga islandshästtränaren varifrån denna fick det, det har ajg tyvärr ingen aning om.

Varför börja med bettlöst om bett funkar?jag ser ingen anledning att försvåra för sig ytterligare.
För de som vill testa, varsågod, men få inte andra ryttare att verka dåliga som inte rider så, om det inte finns medicinska orsaker som att hästen helt enkelt inte kan ha bett tex.

Bett som olika stänger & hackamore ska användas av ryttare som är nog kunniga för dessa.
Däremot måste man börja nånstans, & ingen som tänker på säkerhet idag skulle kasta upp en totalt grön ryttare på en häst utan sadel & träns, så är det.

Jag tror knappast ngn skriver att hackamore är ett snällt bett, de flesta bett är snälla om ryttaren har nog snälla händer.

Nej, självklart tycker jag inte att utrustning är fel eller negativt. Jag kanske har formulerat mig lite fel då.
Om hästen funkar bra på bett, så är det förstås jättebra, men det behöver betyder inte att man alltid ska använda det. Jag tycker att bettlöst är utmärkt till att variera med. Men som sagt, det är min personliga åsikt.
Det jag menar är att många är insnöade på att bara använda bett. Och i många fall så använder ryttarna alltid samma bett, för det funkar ju bäst... Frågan är hur bra det bettet funkar efter något år.

Senast ändrad av en moderator:

Fast skillnaden är att hackamore inverkar så att hästen tvingas att stänga igen munnen. Och då spelar det ingen roll om man har mjuk hand, det inverkar negativt ändå.

*kl*

Jag kan inte bestämma mej för om det är dåligt eller bra att de har sådana regler. För att rida exmpelvis på Hackamore krävs det erfarenhet och kunskap. Använder man det på fel sätt kan det sluta illa. Och då tänker man väl att i Lätt klass kanske alla ryttarna inte är lika erfarna som i Öppen klass (även fast det inte alls behövr vara så) . Och om "öppenklass-betten" även var godkända till lätt klass kanske det skulle leda till att ännu fler red på skarpare bett och inte klarade av det. Så ptja, låt reglerna vara kvar ändå!

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 293
Senast: Jeps
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Islandshäst Jag kan inte så mkt om det här, därför frågar jag. Under mina år (inte så många) med islandshästar har jag snappat lite här och lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 858
Senast: moli
·
Islandshäst Hejsan! Jag ska börja tävla med min Islandshäst och funderar på grenar. Förut har jag bara hört om T1 T2 femgång, fyrgång, de...
Svar
10
· Visningar
3 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar