Sv: Tävla i repgrimma?
Nejdå jag sätter ut smirk av en anledning.
Nu är det så att de flesta rider med träns & sadel, ridningen utvecklades så & de som vill får väl rida utan, men nu låter det som du försöker få ridning med utrustning till ngt som är fel, & så är det inte.
Det är uppenbarligen accepterat att rida hästar med utrustning eftersom de flesta gör det & man även har såna regler i de vanligaste tävlingsgrenarna.
Jag anser inte att man kan nyttja hästar maximalt/ gör det svårare för sig utan utrustning.
Men om det finns människor som sympatiserar med att hantera hästar utan utrustning får det stå för dem.
Det är däremot inget jag tror, kommer utvecklas så att hoppning & dressyrklasser kommer ridas utan sadel & träns.
Du får fråga islandshästtränaren varifrån denna fick det, det har ajg tyvärr ingen aning om.
Varför börja med bettlöst om bett funkar?jag ser ingen anledning att försvåra för sig ytterligare.
För de som vill testa, varsågod, men få inte andra ryttare att verka dåliga som inte rider så, om det inte finns medicinska orsaker som att hästen helt enkelt inte kan ha bett tex.
Bett som olika stänger & hackamore ska användas av ryttare som är nog kunniga för dessa.
Däremot måste man börja nånstans, & ingen som tänker på säkerhet idag skulle kasta upp en totalt grön ryttare på en häst utan sadel & träns, så är det.