Tävla i dressyr

N

Nyborjare

Kan man, fastän man kanske inte är 100% redo, vara med på en dressyrtävling ändå (lägsta nivå förstås)? Detta för att både hästen och jag ska få lite erfarenhet. Eller måste jag vänta tills hästen går "klockrent"? Säkerligen "gör vi bort oss" ändå när vi kommer ut första gången, eftersom det är ny miljö, med extra nerver osv. Vad tycker ni? Kan inte hitta några "träningstävlingar" i min omgivning, och någonstans måste man ju börja...

Sv: Tävla i dressyr

Jag tycker absolut du skall testa att tävla. Jag har själv upptäckt att man oftast nedvärderar sig och tror att det inte kommer gå så bra, men jag skall tävla min första tävling någonsin om två veckor och är ändå 27 år gammal. Jag har insett att det är många fler än mig som inte är riktigt jätteduktiga som skall ställa upp och det skall bli jätteroligt! Hoppas du vågar att chansa! Du kan ju alltid testa en klubbtävling om du är medlem i någon klubb. Lycka till!

Låt en tränare titta på dig när du rider de dressyrprogrammet du tänkt rida. Bedömer tränaren att du gör alla rörelser godkänt så absolut kan du ut och tävla! Jag tycker att man bör kunna de rörelser som ska utföras i programmen godkänt innan man tar sig ut på banan, men det är vad jag tycker. Jag sitter hellre hemma ett halvår/år och tränar så att jag vet att jag är klar för uppgiften.

Tänker börja i LC och där är det ju inga "rörelser" utan mera olika ridvägar och olika gångarter/tempon.

Men när jag ska starta i min första tävling, ska jag då börja med LC:1, eller kan jag ta vilken LC som helst? När jag tittar på alla "proppar" så är det dåligt med LC-tävlingar överhuvudtaget...

Tack Annki för dina stöttande rader. Jag har heller aldrig tävlat förut, och jag är en del år äldre än dig!

När du löser licens skriver du under på att du kommer att följa TR. I TR finns krav på att hästen ska vara 'erforderligt tränad för uppgiften'.
Om ni kan allt som ingår när ni är hemma så får du tävla även om du tror att det inte kommer att gå så bra pga att själva tävlingssituationen är ny för hästen.
Du får däremot inte tävla t.ex. en Msv B om hästen bara är utbildad till LB-LA.

klart du ska ut å tävla, iaf om du fixar "rörelserna" hemma på träning

att tävla dressyr handlar om att inte vara blyg och att våga misslyckas.....och vågar man inte det har man ju inte chansen å bli bättre, så ut på banorna bara!!! Lycka till!!!

Åk ut och titta på en lokal tävling om du känner dig osäker... då ser du hur konkurrensen ser ut...

Om du skall rida LC finns det inga krav att hästen skall gå stadigt i grundform, men den skall gå stadigt i tempo och göra övergångar samt kunna visa lite lägning..
Personligen anser jag inte det är vettigt att åka ut innan man på hemmaplan rider i form samt har en följsam sits... men ute på tävlingsbanorna ser det inte ut som om andra delar min åsikt och i just LC är det mycket varierande ekipage... så troligtvis behöver du inte alls skämmas..

Tack alla ni som svarat.

Spelar det någon roll om man börjar i LC:1 eller LC:2? Ska man gå programmen i "nummerordning" eller?

Nej, det spelar ingen roll det är samma svårighetsgrad på dem, man gör bara rörelserna i en annan ordning och på andra platser.

Jag ska rida min första (tränings)dressyrtävling på lördag i min hoppsadel:) Jag ska starta LB:1 då jag tycker att det passar mig och min häst bättre. Jag har ridit kanske 5 dressyrlektioner på typ 10 år (men det är dom sista 5 veckorna) och jag och min häst kommer inte att vinna men som BusBarro sa det är vettigt att rida igenom programet nån gång för en tränare. jag red för A Solmell igår och hon tyckte att det var bara att köra hårt.... kanske inte räkna med seger men men :D man får en massa bra småtips!

Jag ska vara nogrannn med vägarna och rida för det är kul! Det är mitt motto

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 073
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 426
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar