Tävla i bomlös sadel?

Beppo

Trådstartare
har en liten fundering angående bomlösa sadlar. jag har en freeform till min häst...får jag tävla dressyr i den eller måste jag ha en bomsadel? gäller då klubb och lokala tävlingar. går det att söka dispens?

Sv: Tävla i bomlös sadel?

på klubbtävling är det klubben som bestämmer

på lokal och uppåt får man inte tävla i bomlöst
enl TR ska det vara "sadel av engelsk typ" och bomlöst räknas inte som en sån

FreeFormen är ju dock liknande engelsk typ....bommen syns ju inte på en vanlig heller

nä men man får inte ha de iaf. ska finnas en gammal diskussion om detta...

har nämligen hört olika från folk till folk så jag är lite förvirrad...

Jag med och de jag har pratat med säger att man får tävla i dem

knepigt...jag som trodde jag skulle få ett klokt svar här från buke...får försöka leta vidare...

Hej du. Hur står det till med gulingen? :)

Maila ridsportsförbundet och fråga! Det är säkrast att veta vad de säger, men jag tror INTE du får tävla lokal med bomlös. Klubb däremot så är dte ju klubben som lägger upp reglerna, så det får du höra med respektive klubb.

Jag tror man får det, har läst en förfrågan från torsion och de fick klartecken, freeform är väll mer lik en engelsk än torsion så då borde det ju gå bra.
Men det är nog bäst att maila och fråga!

Det är flera som har frågat förbundet och fått samma svar, nej man får inte tävla i bomlöst. Kan ju dock ha ändrat sig det sista när det blir allt vanligare med den typen av sadlar.

Mvh//LG

jodå...det går bara bra. har börjat dressyra lite nu...han går kanon...blir det för jobbigt då sticker han :-) guling i ett nötskal! du får komma o rida nån dag.

var inte på ridsportförbundets hemsida men det är så segt med modem så ja gorkade inte invänta att sidan skulle laddas upp....

okej...tycker det borde ändras eftersom fler och fler rider i bomlöst

ja...freeformen har sätet uppbyggt ungefär som en vanlig engelsk sadel...där slutar likheten :-)

Liknande trådar

Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 019
Senast: Bison
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
533
Senast: Mli
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 020
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
951
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka