Tävla Hoppning Med Mera!

S

sannisen

FRÅGA 1 Min Bästis Johanna som är 11 år har börgat tävla med sin 7 åriga Häst Busen. Jag vill med börga tävla men är lite fundersam över vilka konstiga hinder som kan finnas. VET ni och brukar era hästar bli rädda för Hinderna?

FRÅGA 2. Är det bra för en 17 årig häst att hoppa två gånger i veckan eller är det för mycket?

FRÅGA 3. Hur ska jag träna om jag vill ut och tävla?

Mitt tränings schema!

Måndag Lektion
Tisdag Vila
Onsdag Lektion
Torsdag Dressyr
Fredag Hoppning
Lördag Vila
Söndag Dressyr

Hoppas få svar :d

1. Det brukar inte vara så konstiga hinder, isåfall väldigt klara färger och sånt, kanske murar. Det är inte så många som blir rädda men man måste ju träna dom på olika sorters hinder först.
2. Det är nog förmycket, en gång i veckan räcker
3. Rider du aldrig ut? Annars låter det ok men rid ut mer

Lycka till! :)

1. min häst brukar inte vara rädd för hindrena och dessutom skiljer det sig från tävling till tävling vad som finns med. helt omöjligt att skriva alla. Men det konstigaste jag har hoppat måste vara korven hemma i stallet.

2. jag skulle nog bara hoppa en gång i veckan, men det beror ju lite på hur fräsch hästen är också. Om man säger en gång i veckan + eventuella tävlingar.

3. jag skulle inte vila hästen efter hoppningen. Rid ut eller ett lättare dressyrpass istället. Lägg upp en bra träningsplan med någon tränare. Helt omöjligt att så här över internet säga hur du ska lägga upp din träning. Det är helt induviduellt.

2. Det beror på om du med hoppning menar höga hinder eller ifall du hoppar 80 cm varenda gång. Då är det ju för mycket. Eller om du gör markarbete en gång och hoppar högst 50 cm hinder en gång. Sen beror det också på hur hästen känns. Om den är fräsch och frisk osv...Jag skulle nog hoppat en gång men det är svårt att avgöra.

Jag tycker bara att du skall hoppa 1 gång i veckan. Men det går självklart bra att hoppa hinder i skogen, det brukar dem tycka är roligt ! Men jag tycker absolut att du borde rida ut ! 2 ggr i veckan. :smirk:

jo hoppning är för mig träning på hinder som ligger ungefär på en meter och uppåt eller hoppar många låga hinder. Det beror ju på hur övningarna är och så, men hoppar man "bara" 50cm (vilket för mig är mera markarbete) är skadas nog inte hästen av två hoppass, men det beror ju lite på hur fräsch hästen är.

Att låta hästen vila en dag och sen gå lektion dagen efter är inte så bra för den.
Efter en vilodag bör man rida lite lugnare.

Dessutom borde du som flera andra sagt - sätta in uteritter oxå.
Hästen kan behöva lite frihet o inte vareviga dag jobba jobba jobba.
Man kan visserligen jobba den ute i naturen oxå, om det nu är där du ser problemet, men ändå så borde den stackars hästen få sträcka på halsen nångång ibland!!

Som alla andra sagt skulle det vara bra om du red ut lite också. Jag ser till så att jag rider ut minst 2 ggr i veckan. Hästen utvecklas också när man rider i skogen, iaf min :p Dessutom är det väldigt bra för konditionen att gå på lite ojämn mark, stenar och rötter. Sedan tycker jag att man bara ska hoppa en ggn i veckan. Hästen tycker nog det r roligare då varje gång den får hoppa :D

Tack för att ni hjälper mig :), Jag ska försöka rida ut mera ;) ska faktist gjöra det imorgon :banana:

Svara mer! /Sanna

1: Hästarna reagerar; JA om dom inte är tränade på "titthinder".
2: 2 ggr i veckan är kanske lite att ta i..? 1 ggr i veckan varannan vecka. och två varannan vecka? hästen ska vara tränad för det; då håller den.
3: Rid ut mera. Du kanske inte behöver ha ett "schema"; exakt vad du ska göra. Känn på hästen. Känns den olydig? Rid mer dressyr den dagen eller lydnad den dagen.
Rida ut är nästan ett måste.. "höll innne" min häst vid jul där typ. När hon väl kom ut blev hon galen. Nu får hon gå lagom mkt i skogen och är mkt behagligare att rida då.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: cassina
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Fritid På lördag 18/3 börjar curling-VM, lag Hasselborg representerar Sverige. Heja! Heja! 🥌 Det kommer sändas på SVT och svtplay. Jag tror att...
Svar
12
· Visningar
915
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama