Tävla för första gången!

S

season

Ojojoj den här dagen trodde jag aldrig skulle komma, på söndag ska jag tävla, och nu har jag ungefär tusen frågor... Så om någon är snäll och besvara dom så skulle jag vara evigt tacksam :)
Kanske borde berätta att det är en klubb och inbjudningstävling!

Ja okej jag börja med att fråga vad man ska ha på sig (vita ridbrallor?)? Måste man ha kavaj? Vad för sorts licens måste man ha? Bara klubb eller lokal? Vad kostar licensen?

Sen så har jag några frågor om grönt kort också! Vad ska man kunna på det praktiska provet? Finns det nån speciell ordning man måste göra det, alltså praktiska provet först eller sist?

Hoppas nån kan svara, jag behöver få veta!

Sv: Tävla för första gången!

Ja okej jag börja med att fråga vad man ska ha på sig (vita ridbrallor?)? Måste man ha kavaj? Vad för sorts licens måste man ha? Bara klubb eller lokal? Vad kostar licensen?

Sen så har jag några frågor om grönt kort också! Vad ska man kunna på det praktiska provet? Finns det nån speciell ordning man måste göra det, alltså praktiska provet först eller sist?

Hoppas nån kan svara, jag behöver få veta!

På klubbtävlingar bestämmer klubben själva exakta regler, men om de går efter TR så gäller detta:

Ridbyxor (valfri färg)
Jacka/tröja eller kavaj

Ingen licens, men Grönt Kort krävs i nästan alla fall.

Grönt kort vet jag inte. Jag gjorde i alla fall först teorin och sen visade jag hästen för hand. Sen var det klart. Men andra gruppen gjorde tvärtom tror jag. Så det spelar nog ingen roll. Ta kontakt med din klubb och fråga exakt.

Införskaffa även ett TR (gemensamt samt för den gren du avser tävla)

På våra klubbtävlingar behövs ingen license men detta kan vara beroende på klubb, för att vara säker, ring till tävlingsledaren och hör! För att skaffa license krävs grönt kort!

Kavaj och vita ridbyxor brukar inte behövas på klubbtävling. Kavaj behövs egentligen inte förrän man börjar tävla nationellt, men vita ridbyxor är ju alltid snyggt att ha... Annars går det nog lika bra med vilken färg som hellste eftersom det bara är en klubbätvling.

ang. det praktiska provet på grönt kort vet jag inte. Jag gjorde det på min klubb och min tränare var ledare så hon visste vad jag kunde osv. men det är inte så svårt det är nog att man ska visa hästen i alla gångarter under ryttare. Tror även man ska kunna visa hästen dvs. man leder hästen i skritt och trav som man gör på en premering eller veterinär beskitning.

Flera frågor :) Jo nu är det så att det tydligen är en lokal tävling vad gäller då? Vita ridbyxor, kavaj? Måste man ha nummerlapp? Då måste man ha licens eller?

Ska du tävla hoppning eller dressyr? I dressyr måste du ha kavaj...

Är det en lokal tävling så måste du först ta grönt kort, sedan hämtar du licensunderlag hos den klubb du ska tävla för och betala in.

Nummerlappen måste man numera köpa själv (kostar runt 20 kr), det är hästens nummer som ska stå där.

Hmm okej... Det är dressyr jag ska tävla.

Men det här med licensen, om klubben man vill tävla för inte har något licens underlag vad gör man då? :confused:

Okej tack för hjälpen, men saken är den att jag behöver licensen till i helgen... Fick inte reda på att man behövde det förräns i söndags... Jag vet lite sent ute :smirk: Nåja min klubb har inget sånt där licensunderlag, och hinner inte beställa ett heller, vad gör jag?

Och en sista fråga, i vilken affär hittar man nummerlapp?

Du kan ju välja att tävla för någon annan klubb som har ordning på sina papper ;)

I princip "alla" hästaffärer har nummerlappar.

om du ska tävla en lokal tävling så måste du ha grönt kort och lokal licens. Du måste fylla i ett licensunderlag och skicka in den och betala 165kr till ridsportförbundet. Spara kvittot och den översta vänstra delen på licensunderlaget, det fungerar som en temporär licens tillsammans med kvittot på att du har betalat.

Liknande trådar

Dressyr Hej! Först av allt... ja; jag gick Grönt Kort kursen i höstas och mitt provresultat var helt felfritt och inget att klaga över, skrev...
Svar
7
· Visningar
1 434
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 684
Senast: sorbifolia
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 452
Senast: Nevermind
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 697
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar