Tävla femåring

N

Naggur

Jag har en femårig islandsvalack, jag satt på homon och skrittade lite ett par ggr innan betet i somras och sen efter betet så börja de vi med på allvar. Har nu ridit honom i 6 månader, han har alla gångarter men tycker det är lite jobbit me tölten. Han går i form i skritt och galopp och stundtals i traven. Nu undrar jag om det är för tidigt att tävla honom på lätta vår? Jag tror att han klarar det, men jag vill veta vad andra skulle göra...:confused: /gabriella

Sv: Tävla femåring

Personligen skulle jag nog vänta till hästen är 6 år, och det beror på att en tävling kan blli enormt mentalt krävande. Är man dessutom inte en van människa i dessa sammanhang, så brukar man själv bli väldigt nervös vilket kan avspegla sig på hästen negativt.

Jag tävlade en femåring i höstas en lätt tävling. Han fixade det bra, men det är nog väldigt olika mellan olika hästar.

Men då var det på "hemmaplan" också så det var ingen lång transport osv som de annars kan tycka är lite jobbigt. Utan då fick ahn ju stå i sin box om nätterna och rutinerna rubbades inte så mycket. Men hur din häst är och hur den kommer klara det är nog väldigt individuellt och det vet du nog bäst själv!

Själv skulle jag vänta ett tag, en tävling är stor för en häst som aldrig aldrig tävlat förut. Ett tips är att ta med hästen på en tävling med en annan häst, fast du inte tävlar den unga. Den unga åker med som "prao" och lära sig på en tävlingsplats. Det är smart om den andra hästen är lite äldre och har erfarenhet.

//Loddie

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 110
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 596
Senast: Boj
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 923

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka