tävla barbacka

U

Uddatyp

bara ja som tycker man borde få tävla dressyr barbacka?
har en häst som ja inte hittat sadel till på hur länge som helst o de har gjort att ja rider bara barbacka va ja än ska göra..även om ja hoppar o sånt.
har ridit igenom många program..inte på tävling men hemma..och hästen går hur bra som helst..klarar upp till msv utan nåra som helst problem med form eller sits.

om man sitter lika bra barbacka o så så varför inte tävla så.
skulle vilja de..men går ju inte :(

Sv: tävla barbacka

Att man "ska" ha sadel är ju för att fördela trycket och så, för att inte sitta direkt på hästens ryggrad. Sen är det inte kul att ha en häst som det är svårt att hitta sadel till, vet hur det är, men det är bara att fortsätta leta. Sadeln fyller en funktion.
Tycker inte att man ska tävla utan sadel, men kanske utan stigbyglar för de som har besvär att rida med dessa?!

Haha :rofl:
joo, det är ju en kul tanke!!
(fick bara bilden av att jag kom in på dressyrbanan, utan sadel) :D
Det hade varit en syn alltså!! :d

Men jag kan ju bara gratulera, att du har sån bra balans och kroppskoll att du kan inverka på hästen bättre barbacka än med sadel..

Min häst fick sår vid sadelgjordsläget (troligtvis gjorde han nåt dumt i hagen). Detta resluterade i att jag fick rida barbacka i tre veckor, och visst, man vänjer sig verkligen... ;)

Men om jag skulle komma in på dressyrbanan barbacka hade jag nog brytit ihop i asgarv.. :D (speciellt på diagonalerna i ökad trav.. herregud! haha)

Jag får gratulera än en gång att du kan rida barbacka så bra :bow:

Måste bara fråga.. rider du ponny?

Mvh Alexandra

ja rider en angloarab..157cm...mjuk o fin...lätt o sitta på.. :)
ringde olika vet. o så..o många olika ställen om de om de e skadligt för hästen o bli riden barbacka.
o alla ja frågade sa att de inte är de..sitter man bra så e de bara bra för hästen o bli riden barbacka.
så de va inga problem...så sadel är igentligen inget man måste ha pga av de.

Om du är lättviktare, inte har alltför vassa sittben samt sitter i fullkomlig balans på hästryggen är det helt OK att rida barbacka.

Det finns sadlar till ALLA hästar. Om det inte finns färdigtillverkade får man måttbeställa.

Immer

om man inte har råd o måttbeställa o så då?
bara o vänta på att man hittar nån bra.
går inte o göra så mycke mer.

men tycker endå man borde få tävla iallafall lätta klasser barbacka.

Håller helt med dig (uddatyp)
Varför ska man inte få tävla barbacka !?!
Det är ju lättare att använda hjälperna på hästen .. T.ex så känner ju hästen snabbare om du spänner någon muskel när du rider barbacka än om du skulle haft sadel..

Det är tyvärr så att det kostar en hel del att tävla. :mad:
Själv måste jag måttbeställa ridstövlar, eftersom mina vader är för kraftiga och vristerna för höga för fabrikstillverkade stövlar.
Det är bara att bita i det sura äpplet.....

Immer

Finns bomlösa nu för tiden som är tillräckligt engelska i typen som man får tävla i.... Spara tills du kan köpa en sådan.

Kan på sätt och vis förstå att man kan vilja tävla barbacka men tror att det blir lite svårare för domarna att döma jämnt då. Däremot önskar jag vilt att man skulle få tävla utan stigbyglar, de är ju bara i vägen...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 151
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
20 596
Senast: Badger
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 212
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar