tävla 50km

M

misterhultspyret

hej!
är ny inom sporten och ärligt talat behöver jag råd!
har en arab som är regelbundet riden och jag rider långa rundor i skritt och trav. undrar om hon skulle klara av en clear round tävling på 50 km?
hur mycket tränade ni era hästar till första clear round tävlingen?
någon speciell bra träning som ni har gjort. jag vill absolut inte förstöra henne på något sett och målet med denna tävling är att jag ska komma i mål inte vinna!
något annat jag ska tänka på?
tacksam för hjälp då det är första distans tävlingen.
inför vetrinärs kontrollerna längs med banan vad ska man göra då?

Du kan säkerligen klara en CR fint med din häst, för du har rätt inställning att ta det lugnt och bara genomföra. Om ni kan genomföra en i år beror ju givetvis på många faktorer. Hästen måste vara fem år för att får starta en CR, sex år för tävling. Långa rundor i skritt och trav är väldigt relativt hur pass det räcker till för en CR. Men om man säger som så, att om ni på en ridtur mäter upp en sträcka på 5 km och sedan kan trava denna sträcka långsamt utan avbrott och utan att hästen för den skulle blir ansträngd, så finns nog orken där. Kan ni t.ex. rida en tur på 2,5 mil på 2,5 timme så är det ett annat sätt att se att det kan gå bra.
Såg att du ställde frågor om Simlångs med, så du har väl antagligen redan den info som behövs. Vill du läsa lite mer så kan du bläddra neråt här och läsa en tråd jag skrivit om just distansträning av nybörjarhästen (kom inte riktigt ihåg vad jag kallade tråden)
Hälsning Maja

Liknande trådar

Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 715
Senast: Kristall10
·
Distans Min häst älskar nya ridvägar och långa rundor och vill att vi startar distans 😁 Jag har en kallblodstravare som jag rider p hackamore...
Svar
8
· Visningar
3 460
Senast: Sesca
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 488
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 349
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama