Tävla 4-åring hopp och dressyr

C

cool_water

Om man tävlar i utbildningssyfte (som med alla 4åringar..) bara för att vänja hästen vid tävlingssammanhang och såklart för att jag tycker att det är roligt att äntligen få komma ut och "tävla" (skulle vilja tävla varje dag om det gick:angel:) men så går det när man köper en 1½åring...:crazy:).
Hur ofta är det då lämpligt att starta hästen per år då? Själv ska jag sköta tävlingsbiten av dressyren och medryttaren sköter hoppningen.
Kommer bara starta i låga klasser (Lc-Lb dressyr och Ld-Lc hoppning) och tävlingar jag kollat på ligger på mkt bra avstånd då det bara tar i genomsnitt ca 20min med bil här ifrån. I dressyren blir det ju "bara" en klass/dag och i hoppningen tror jag det oxå bara blir en klass/dag (iaf i början).
Har alltså tänkt att ta det väldigt lugnt och försöka så att det blir minsta möjliga stress för hästen, tycker då att antalet tävlingar/år inte borde ha så stor betydelse.. eller? Tänker ju såklart inte tävla varje helg utan snarare en gång/mån eller nått..?
Vad tycker ni? Hur ofta borde en fyraåring kunna starta utan att det blir för mkt för honom?! (kan ju oxå tillägga att han är mkt van att åka transport och vara på nya platser så det i sig är inte spec stressigt för honom).

Väldigt tacksam för svar:bump:
//Sandra

Sv: Tävla 4-åring hopp och dressyr

Du får dubbel kolla det i tr, men är ganska säker att du bara får lov att starta en klass med 4-åring.

/Camilla

Nej! begränsningen på fyraåringar är: (har bara kollat hoppningen)
Får endast starta i avd B
Får inte starta i kasser högre än 1m (motsvarar LC)
Det finns inget som säger att du bara får göra en start, ibland är det bra att göra två starter då den första rundan kan bli ett sätt att låta hästen titta runt lite om den nu inte är så van att vara ute. Den andra rundan så kan dom koncentrera sig mer på uppgiften.

Då får väl se hur hästen reagerar, hur mycket tävlingar den fixar utan att bli trött eller stressad. En gång per månad i genomsnitt låter väl OK, antar att den ska gå på bete och då inte tävlas? Fram i höst när den är i gång igen så fixar den nog en hopp- och en dressyrtävling per månad. Men som sagt, ge akt på vad hästen tycker om det hela!

Beror på skallen på hästen..

Två tävlingar i månaden är inte fel under en period.
Oftast är det ju ändå ett litet uppehåll på småtävlingar i Juni/juli sådär.
Då kan man passa på att låta hästen vila från tävling och sedan köra en "tävlingsperiod" till framåt hösten.

Det viktigaste är att du lyssnar på hästen.

Lycka till där ute på banorna.

Jag tävlade 4-årig stor häst 2007, vi tävlade i avd B och högsta klaseen var 1m, då det är det högsta en 4-åring får hoppa, vi startade till en början 1 klass per tävling men med mer rutin började vi starta 2 klasser per tävling.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 372
Senast: hhere
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 552
Senast: Cambrie
·
Dressyr Hej, om några veckor ska jag starta min första dressyr tävling och jag har lite frågor som jag inte hittar något svar på. Så tänkte att...
Svar
2
· Visningar
980
Senast: Nalle136
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 146
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix