Tättsittande tornutskott

H

Häst 2004

Har haft en tråd här innan om min häst som var halt på alla fyra och blev behandlad i både knäleder bak, kotleder fram, samt glidleden hö bak. När jag kom till återbesöket fick vi en annan veterinär som konstaterade att alla henne problem kom ifrån ryggen, gjorde röntgen på ryggen som visade tätt sittande tornutskott.Hon fick då cortison sprutor i ryggen. Ska också tillägga att det gnm röntgen konstaterats spatt i hö bak. Nu är det snart dags för återbesök o jag har promenerat o promenerat och sitter på henne c:a 10 min under dessa promenader... Det jag undrar över är att hon fortf är lika öm i ryggen:crazy: Hon reagerar väldigt när man drar längs ryggraden, el trycker på vissa ställen:( Känns inte bra att sitta på henne - men enl vet skulle jag göra det... Är det vanligt att det krävs många behandlingar ??? Jag hade lite hopp för ett tag sedan, men börjar redan ge upp.. Kommer hon att bli bättre!???:(

Sv: Tättsittande tornutskott

Enligt min erfarenhet tar det lång tid för muskulaturen kring ryggen att läka. Om din häst har gått länge och spänt sig vid arbete och utvecklat muskelinflammationer bör du vänte ganska länge innan du sitter på den. Arbeta från marken istället!

Kan berätta om min som jag fick förra året. När han kom vart han lite öm i ryggen men enl förra ägaren hade han typ alltid varit det och han fungerade... Dum nog fortsatte jag att rida honom. Efter två veckor protesterade han ganska ordentligt vid ridning och vi åkte till klinik. Då konstaterades det att han har kissing spines på två ställen i ryggen, samt en muskelinflamation. Så i nästan två månader tömkörde jag bara och började sen rida lite försiktigt. Men i efterhand tror jag att jag var för snabb att sätta mig på honom då han ytterligare en gång fick tokspel och ville inte alls under ridning. Så under hela vinterna har jag tömkört, tömkört och tömkört... I februari började jag rida igen och han kändes toppen! Nu rider jag honom 2ggr/vecka och tömkör 2-3ggr, det fungerar! Han är inte alls öm i ryggen och vi ska tävla på lördag!

Så räkna med lånh konvalecens och vila gärna lite mer än vets rekomendationer!

Jag tycker att det är lite konstigt att jag så pass snabbt skulle upp på ryggen på henne... Blir så less på allt bara... Har hållt på i c:a 8 månader o behandlat o väntat o promenerat - trodde att nu när de hittade grundorsaken ( rygg samt spatt hö bak) skulle inte rehabeliteringen behöva vara så lång... :(

Jag förstår verkligen din förtvivln! Min andra häst har nu stått i drygt ett år i väntan på att en inflammerad ledkapsel ska ge med sig. Där hittades en hörnstödsfraktur i kotan vb förra året och hon opererades. Jippi tänkte jag bara op lite vila och sen kommer vi igång igen! Detta trodde vet också. Men tji fick vi och nu 13 månader efter op och typ tio behandlingar med Adequanin i leden är hon i alla fal ohalt på rakt spår... Ibland längtar man efter guldfiskar.

Jag är inget fan av att spruta ryggar, effekten jag har sett av det har varit lika med noll. Jag skulle inte belasta ryggen så länge hon har ont i den. Bygg upp ryggmuskler från marken och ta hjälp av kiropraktor el liknande för att få bukt med det ryggonda.

Jag fick inte tömmköra ännu vilket jag tyckte var lite konstigt...
Men, nej det känns inte alls bra att sitta på henne så länge som hon ömmar:(
Jag måste rådgöra med veterinären igen...
Det är hemskt , men jag har inte ngn energi kvar o jag har nästan gett upp hoppet... Det bästa för min häst vore att ngn annan tog över rehabiliteringen...:crazy:

Vad var motivationen till att hästen inte skulle tömköras-låter mycket mäkligt...

Det finns faktiskt rehabstall som man kan hyra in sin häst på. Men de är förstås ganska dyra.

Kiropraktorer ska inte in och knäcka en oröngtad rygg på varesig häst eller människa. Kortisoninjektioner är det som har absolut störst evidens mot muskelinflammationer.

TS: Vår fick diagnostiserad KS för knappt ett år sedan. Och som fiorano säger, det kanske inte går att köra på som vanligt ens när hästen är frisk, utan vi får varva tömkörning, ridning, och promenader. Just nu mår han bra och är glad och pigg, han kommer nog aldrig gå *-fälttävlan igen men åandra sidan är han ändå 15 år och vi får ta ett år i taget och hoppas vi får ha kvar vår kompis ett tag till..

Hon är röntgad i ryggen och där kunde vet se att tornutskotten sitter väldigt tajt. Det jag också är så fundersam över är att hon alltid varit svårriden ( har haft henne sedan 5-års ålder), dvs svårt att få in bakbenen under sig o jobba i rätt form, inte ngn riktig framåtbjudning...
Kan man då ändå med cortison behandling samt kanske senare kiropraktor kunna få henne att fungera som den ridhäst jag en gång hoppades på!? Givetvis med rätt träning o ridning också!

Det enda sättet du kan få reda på det är att först få henne helt fräsch i kroppen och börja rida. Prova sen att rida henne på smärtstillande för att se om hon fortfarande är svår att få att arbeta korrekt. Är hon inte det beror troligen svårheten på smärta...

Var ryggen fri från pålagringar? Kiropraktorna kan inte utföra mirakel och inte heller sära på närliggande tornutskott tyvärr. För min kunde inte kiropraktor göra något då han är helt ua i ryggen förutom på röntgen.

Min häst var lite lite tät på ett ställe i ryggen. Hästen var öm i ryggen till och från och hade förstås problem med hältor som kom och gick, blev behandlad i knän och haser och även ryggen. Röntgen är ju ett sätt att kolla, men jag tycker nog att en veterinär ska ultraljuda också för att kolla mjukdelsskador. I mitt fall så hade hästen ligamentskador, ligamenten klämdes där hästen var tät. Inte undra på att hästen ofta var öm i ryggen och protesterade vid ridning. En röntgenbild säger ju egentligen bara om hästen är tät eller inte, den säger ju ingenting om vilka problem som uppstått till följd av detta.

Min häst hade PRECIS samma problem. Vi fick honom bra i lederna och vi trodde ett tag att ryggen var bra, men när vi började sätta igång honom kom problemen tillbaka.. Så nu är han uppe i trapalanda. :( Men lycka till med din!

Hej o tack för alla svar!

Nej det var inte några pålagringar i ryggen, men däremot en benhinneinflammation om jag förstår vet rätt...
Detta är nog 3:e el 4:e gången jag ska försöka sätta igång henne och min magkänsla säger mig att tyvärr kommer det inte gå denna gången heller:crazy:
Jag ska försöka be vet att göra ultraljud på ryggen också, och verkligen förklara hela bakgrunden o vilket jobb jag haft m henne ändå fr början...
Samt att få be o rida henne på smärtstillande..

Det som bekymrar mig är spatten i hö bak också, det hela började nämligen i det benet. Jag kan fortf se att hon i nedförsbackar inte riktigt får med sig det benet och att hon inte rullar över som andra hästar gör, men om det beror på spatten el på ryggen det vet jag ju inte...:(

Jag tycker att du har rätt, finns väl ingen anledning att sitta på hästen när man promenerar den? Konstigt att vet tycker att du ska rida! Jag har också haft många gånger när jag velat ge upp, men på nåt sätt kommer man alltid vidare. Gör man bara sitt bästa så löser det sig och tyvärr har man ibland oturen att hästen inte håller, men så är det ju tyvärr. Som jag förstår det är detta första gången du sätter igång efter diagnosen med ryggen, och då finns det ju ändå hopp! Ryggen tar lång tid, men det finns ju ändå hopp att hästen ska kunna bli bra igen!

Min häst blev utdömd på återbesöket idag:(
Jag var beredd på det och ville det själv eftersom hon var sämre:crazy: , hon har inte svarat på behandlingarna och har ändrat hela sitt rörelsemönster för att försöka avbelasta o slippa att det gör ont i rygg o bakben...
Känns ändå så tungt och det gör så ont.
Nu återstår det att försöka göra den sista tiden så bra som möjligt för henne. Sedan är det den tyngsta biten av allt, avlivningen:cry:

Jag har ju följt dina trådar, och beklagar att det inte gick vägen. Du har mitt fulla medlidande. *kram*

Så tråkigt att det skulle sluta så. Man gör allt man kan för att få sina älsklingar friska, men tyvärr så fungerar det inte alltid.
Stor kram på dig!

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 583
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 086
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 722
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka