"tattarmätning"

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare FingalZonett
  • Startdatum Startdatum
F

FingalZonett

fick höras om att man kunde "tattarmäta" hästen från armbågen och ner när dom uppnåt en viss ålder för att se hur höga dom blir som vuxna. någon som vet vid vilken ålder detta är ?

Sv: "tattarmätning"

Har för mig at man gjorde det efter betet året efter födseln, typ om hästen är född 08 så ska man göra det i början av hästen 09- men jag kan vara helt ute o cyklar...

Men herre gud hur skriver jag, om hösten är född 2008 ska man göra det i början av hösten(sen sommaren) 2009. Sen mäter man väl från armbågen o ner till kotan o sedan dubblar den summan?

Vad jag har hört mäter man hästen när den just blivit ett år. Så tar man måttet från armbågsspetsen till kotan och plussar det med måttet armbågsspetsen till marken. Kan ha fel, men vet att jag gjorde det på min häst när han just fyllt 1 år, och fick fram att han skulle bli 1.69. Idag är han 8 år och 1.68. Kanske stämmer det med tattarmåttet eller så var det slumpen.....

Jag fick lära mig att hästarna ska vara över 1½ år för att tattarmåttet ska vara så säkert som möjligt.
Sen får man komma ihåg att det inte alltid stämmer på dagens långbenta hästar. Hade det stämt på min "guldklimpen" så hade han blivit 187 cm - det räckte gott med att han stannade på 175.... På hans syster stämde det exakt.

Hur mätte du? Var det armbågen kotan dubbelt upp som de nämde ovan, eller var det så som jag fått lära mig armbågen kotan + armbågen marken. Kanske stämmer om man ska göra detta måttet vid 1 år, och om man gör det efter 1 1/2 år kanske man använder det första alternativet. Bara en tanke...

Jag mäter marken-armbågen-kotan.
Man kan också ta snöret mellan armbågen och kotan och "vända upp" och se hur långt upp mätsnöret kommer då - där är slutliga höjden. Resultaten blir samma med båda dessa metoder.

Skälet till att vänta till 1½ års ålder är att benets tillväxtzoner upp till armbågen är slutna då och benet kommer alltså inte växa mer på längden.

(min guldklimp är 110 cm upp till armbågsspetsen...)

Vi mätte på våran när vi köpte honom som 2-åring, han skulle inte bli mycket större ca:165 cm han blev 175 så där stämde det inte!

*kl*

Vad tror man då om en häst som är 101 cm mark-armbåge och 80 cm kota-armbåge? Jag hoppas att han blir strax under 170 cm men oroar mig hela tiden för att han ska bli liten eftersom han ser så färdig ut :angel:. Han är i dag 20 månader och 157 cm i mkh,har bara växt en cm sen i maj men massor på bredden...

Som ameo sagt bygger tattarmåttet mest på den gamla modellen av häst, som bara hade knappt längre ben än båldjup.

Tillvätszonerna i benen sluter sig efter 1-2 år, och alltså är benen färdigväxta på längden. Men på mer långbenta hästar så blir ju bålpartiet aldrig lika "högt" som benen, alltså stämmer det inte lika bra nuförtiden.

Jag gjorde ett litet test idag på våran 8 månaders fölis, med armarna bara... men som just nu såg det ut som att han skulle bli över 170 iaf... Men förhoppningsvis blir han bara långbent (50% xx), eftersom benen nog växer en bit till! han är nog ingen "tattare" :D

kl

Prövade att mäta min lille idag och enligt detta mått skulle han bli ca 165 cm. Hade passat mig utmärkt:) Tycker att han är så liten och som AnnaDressyrs häst så har min pålle mest växt på bredden det senaste.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Piaff
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
929
Senast: Shaggy
·
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min...
2
Svar
38
· Visningar
2 611
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i...
2
Svar
32
· Visningar
1 024
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka