Tätt mellan tornutskott

rebus

Trådstartare
Ska man avla på en häst med tätt liggande tornutskott? Hästen i fråga har ej sk kissing spines, men tätt mellan vissa tornutskott vilket har lett till inflammation vid ridning. Någon som vet något om ärftlighet eller kan referera till bra artiklar i ämnet?

Sv: Tätt mellan tornutskott

puffar upp din tråd lite eftersom jag själv är intresserad av svaren:)

Det finns ju hästar med täta tornutskott som fullständigt struntat i den och gått svåra klasser i hoppning i alla fall. Så det behöver ju inte betyda något.

Men att medvetet avla på någon som har täta utskott finner jag onödigt, då det måste finnas hur många ston som helst som inte har det. Jag skulle låta bli.

Ska kolla det där med artiklar.

Bra om du hittar lite artiklar.

Vi har ett sto med KS i stallet, vilket ju är snäppet värre än täta tornutskott, som det ev ska tas föl på, där har veterinären sagt att han ej tror det är ärftligt, låter konstigt i mina öron då jag har hört tvärtom.

Senast ändrad:

jag har med ett sto med KS, hon röntgades som 3 åring, då hade hon det inte, men täta tornutskott, nu som 7 åring hade hon det, i hela ryggen. Nu var hon mkt felriden och tagen hårt, så det påverkade ju så klart. Vetrinären sa att man kunde avla, det var inte ärftligt, men jag vågade inte chansa förra våren, hon har varit ridhäst ett år till(utan problem alls, tävlat några klasser men mest dressyrriden, tömkörd mm) nu är et ju vår igen...och jag tvekar ännu. Hon har en verkligen bra stam, och är en fantastisk häst på alla sätt och vis, så synd, men vad hjälper det om det nedärvs till avkommorna, ...så därför följer jag denna tråden

Vad jag vet så är det ärftligt och jag skulle aldrig få för mig o avla på en häst med KS...Får hoppas trip hittar till denna tråden, hon har lite mer koll på läget då hon tagit föl på en KS-häst o även fått en avkomma med KS.
Har själv en valack med KS men som fungerar utan problem, tävlas på 1.20-nivå o håller på att avancera uppåt i klasserna. Måste dock alltid vara noggrann att arbeta honom på rätt sätt, mkt från marken o annars alltid i en bra arbetande form för att hålla igång muskulaturen, han får aldrig ställas av en längre tid! Min förra hade oxå KS men tyvärr hade inte han samma tur o fick vandra vidare i somras... :cry:

Kanske lite segt svar men ändå.
jag tror inte att de är ärftligt men jag tror inte att det finns någon som kan säga om det är det eller inte. Det forskas fortfarande väldigt mycket om KS då ingen vet speciellt mycket om det, framför allt inte om det är ärftligt eller inte. Det veterinärerna säger tror jag mycket är vad dom sjävla tror. Nästan 70-80% utav alla ridhästar har KS. Någre med väldiga problem och några man inte ens märker av det. Jag skulle kunna avla på mitt sto med KS utan problem. Det enda ja skulle vara orolig över är hennes rygg. om den skulle klara det. Ks beror mycket på hur man rider hästen. En häst som rids redan från början i låg form och lär sig jobba rätt med ryggen får inte samma problem som nån som går med huvudet högt - sänkt rygg och spänner sig.

Täta tornutskott blir det när hästen går med sänkt rygg. ryggraden ligger en bra bit ner i hästen. Från ryggraden sticker tornutskotten upp som långa bengrejor sisådär en 10-15 cm långa.
När hästen skjuter rygg som en katt så kommer tornutskotten långt ifrån varandra och när den svankar trycks dessa ihop.
För att undferlätta livet för en häst med detta problem är dte viktigt att lära sig rida den med höjd rygg. Dette är väldigt svårt och kräver en bra tränare med god kontroll och kunskap om anatomi hos både häst och människa.

Ärftligt....Det kan man kanske säga så tillvida att avkommorna ärver ju ofta föräldrarnas exteriör och ridbarhet.
Ridbarhet för mig är en häst som har kroppsbyggnaden att klara av att bära upp även en lite sämre ryttare, dvs som inet kräver petnoga ridning hela tiden.Dålig ridbarhet är en som inte klarar av att bära upp annat än en välridande ryttare.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka